Morawiecki: Plan elektromobilności kołem zamachowym gospodarki

Plan rozwoju elektromobilności ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki i polskiej reindustrializacji - zapowiedział wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki, prezentując we wtorek na Politechnice Warszawskiej założenia planu.

(fot. Lukasz Dejnarowicz / FORUM)

"Chcemy zdecydowanie stworzyć nową jakość poprzez nasze programy. Ten program ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki, kołem zamachowym polskiej reindustrializacji (...), ale ma odpowiedzieć także na kilka wyzwań, które są przed nami" - powiedział Morawiecki.

Podkreślił, że pierwszym wyzwaniem jest wysoki poziom zanieczyszczeń w miastach, przekraczający w wielu miejscach 100-krotnie dopuszczalne normy niektórych pyłów.

"Po drugie chcemy wzmocnić ochronę zdrowia i środowiska, chcemy mieć własne prototypy i później umieć wdrażać na rynek rozwiązania, które są zupełnie nowe"- powiedział.

"Bo czy my jesteśmy w stanie dogonić kraje zachodnie, które od stu lat produkują silniki? Nie bardzo jesteśmy w stanie. Ale czy jesteśmy w stanie wskoczyć i surfować na tej czwartej fali rewolucji gospodarczej, która jest przed nami? Właśnie to jest ten nasz moment, to jest nasza chwila" - podkreślił Morawiecki.

"Tą czwartą rewolucję gospodarczą niektórzy nazywają rewolucją cyfrową" - dodał. Wskazał, że ta rewolucja włącza w procesy biznesowe "myślenie przede wszystkim supernowoczesne, informatyczne, cyfrowe we wszystkich miejscach, gdzie można".

Elektromobilność to szansa na sprostanie wymogom klimatycznym UE

Dzięki planowi rozwoju elektromobilności Polska ma szansę odpowiedzieć na jedno z kluczowych wyzwań, jakim są wymogi klimatyczne, dekarbonizacyjne UE - podkreślił wicepremier Mateusz Morawiecki, prezentując we wtorek założenia Planu Rozwoju Elektromobilności.

Według niego, istotą Planu jest przejście z fazy badań i rozwoju, poprzez wdrożenie produkcyjne, wsparte środkami publicznymi, do komercjalizacji i dystrybucji, "żeby ten klient, czyli te mam nadzieję 7 mld 200 mln ludzi, było odbiorcami naszych produktów".

Jak podał, dzisiaj na świecie jeździ tylko milion aut elektrycznych, ale za 15-20 lat przewiduje się, że na świecie będzie ich jeździło 500 mln. "Dzisiaj jest około 1,2 mld aut w ogóle na świecie, za 20 lat będzie (ich) około dwa miliardy i wśród nich co najmniej 25 proc. to będą auta elektryczne" - wyliczał. "Czyli, gdzie na jaką falę wsiąść, na jaki inny przemysł postawić, jeśli nie właśnie na to, co łączy w sobie w różny sposób, hybrydowo, najróżniejsze elementy technologii" - argumentował.

"Wartość, o którą walczymy w Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, wartość dodana, która zwiększa marżę na naszych produktach, która zwiększa wartość naszych przemysłów, ma szansę tutaj zostać w Polsce, jeżeli postawimy właśnie na tego typu produkty" - dodał. Jak mówił, już dzisiaj firmy produkujące autobusy elektryczne zostawiają 72 proc. wartości w Polsce, czyli tylko ok. 28 proc. to jest import części.

"To, co mnie też bardzo cieszy, to również fakt, że my w ten sposób mamy szansę odpowiedzieć na jedno z absolutnie kluczowych wyzwań (...), mianowicie wielkie wymogi klimatyczne, dekarbonizacyjne Unii Europejskiej" - podkreślił Morawiecki.

"W końcu dekarbonizacja to nie tylko drapiący się ciągle w głowę prezesi naszych spółek energetycznych, co zrobić, żeby zmniejszyć emisje, szef NCBiR, który też myśli o tym, w jakie projekty zaangażować środki, żeby zmniejszyć emisję, co z atomem, co z hybrydowymi napędami itd, ale to również cały transport. Transport odpowiada za blisko połowę całej emisji, w związku z tym my chcemy tę połowę właśnie bardzo mocno zaatakować. Chcemy powiedzieć Unii Europejskiej, że już dzisiaj produkcja CO2 na głowę jednego mieszkańca jest mniejsza niż w Niemczech, pomimo że nam przypięto taką łatkę" - tłumaczył szef resortu rozwoju.

"Wysoka wartość dodana, czystsze środowisko, mniej decybeli, dużo więcej wartości i pracy zostawionej tutaj w Polsce i wynalazczość, z której będziemy czerpać korzyści w najbliższych 5, 20 czy 25 latach" - podsumował założenia Planu Morawiecki.

Tchórzewski: Za 10 lat w Polsce będzie milion samochodów elektrycznych

W odbywającej się na Politechnice Warszawskiej konferencji "W kierunku elektromobilności - prezentacja założeń Planu Rozwoju Elektromobilności w Polsce" bierze udział m.in. minister energii oraz wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

Tchórzewski podkreślał, że "za 10 lat chcielibyśmy mieć milion samochodów elektrycznych w naszych miastach". "Takich samochodów, które wystarczą do tego, by zawieźć dzieci do szkoły i przedszkola, pojechać na zakupy, załatwić wszystkie sprawy, które w tej chwili załatwiamy samochodami napędzanymi paliwem" - mówił.

Według ministra, "jak odpowiemy dobrze na te wyzwania, otrzymamy możliwość redukcji zanieczyszczeń".

Przywołał m.in. badania sprzed 4 lat, przeprowadzone w największych miastach, z których wynika, że liczba samochodów na rodzinę zbliża się do trzech, z czego dwa samochody "nie wyjeżdżają z miasta".

Tchórzewski przekonywał też, że nasi naukowcy znani byli zawsze z "działań nowatorskich", że "jednym skokiem potrafili pokonywać dwa, trzy piętra". "Teraz też jest takie oczekiwanie" - zaznaczył.

Największym wyzwaniem na świecie jest bowiem, według ministra, "poszukanie innej metody magazynowania energii". "Ten wyścig wygra ten, któremu w głowie się narodzi pomysł" - powiedział Tchórzewski.

(PAP)

pś/ dol/ jzi/ je/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~WATYKAN_kapitalizmu

PIŚ świadomie podwyższa wartości aktywów w tym mieszkań stwarzając dodatkowy spokoj w społeczeństwie, bankach oraz u frankowiczów. W każdym kapitalistycznym kraju władza to robi. Ciekaw jestem czy zostanie to podniesione do rangi działalności na korzyść państwa polskiego, z pozywtyami z tego wynikającymi.

Polska w dominacji: grunty, GPW, obligacje, fabryki, mieszkania, domy wszystko rośnie na 33330-5550% w BIZNESIE..


Dla polskich przedsiębiorców istotny jest koszt średnioważony kapitału WACC, a ten rośnie.

Zwiększając opłacalność inwestycji lub nawet umożliwiając ze względu na opłacalnośc NPV, IRR, ROE, ROA itd. to jest być albo zarabiać, a NOŻYCE zysku kapitału dla polskich przedsiębiorców są coraz bardziej korzystne w stosunku do zagranicy. Udziały rynkowe firm zagranicznych tym mechanizmem nie zmieniają się, a rodzimych polskich rosną w skali makro.

Dla OSÓB PRAWNYCH mechanizmy są porównywalne, choć trochę bardziej złoż

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~Martin

Zastanawia mnie fakt, że nikt zdrowy psychicznie, nie kupiłby samochodu na ropę, kiedy brakowałoby tejże ropy. Mówimy o samochodach napędzanych elektrycznie, a z drugiej strony podawane są informacje o tragicznym stanie linii przesyłowych, bodajże w zeszłym roku mówiono, że jesteśmy na rezerwie energetycznej, w Poznaniu lampy jak co roku latem będą miały dwugodzinną przerwę (o ile znów nie pojawi się komunikat o oszczędzaniu energii między 14, a 17), ustawa dotycząca PV jest niespójna, nie wspomnę o opodatkowaniu. Zastanawiam się, czy to tak trudno ustalić coś porządnie i spójnie? I jak to rzutuje, na podobno "wykształconych", elokwentnych, mądrych, światowych, z sukcesami zawodowymi, ludzi. Tym bardziej, że potrafimy posadzić po 10 latach lotu w kosmosie, lądownik na komecie.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Rosetta_(sonda_kosmiczna)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 2 ~niepelnosprawny_org

co do "koła zamachowego gospodarki" to bym wątpił, ale może wiele pomóc

! Odpowiedz
0 3 ~antylewak

Ileż to już razy słyszałem że elita ma geeeennniiaalny plan który spowoduje że będzie nam jak w raju: PRL, Gierek, FOZ, OFE i co i nic tylko dług coraz większy. Wolnaenergiaorgpl słusznie napisał „Nalezy uwolnic energie, rowniez ludzi” tak, bo jeżeli to się opłaci to każdy to kupi a jeżeli nie kupi to trzeba będzie dotować, preferencyjne kredyty, ulgi, czyli kolejne straty, ale kto tym się przejmuje nikt nie protestuje, bo to dobry rząd daje (ze swoich) 500zł trzeba cicho siedzieć, bo jak się zdenerwuje to nie da.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 4 ~754fdh

Z tekstu wynika że plan elektromobilności i reindustrializacji to urojenia, marzenia senne, fantastyka i walka z emisją dwutlenku węgla żeby przypodobać się UE, rzygać się chce jak się czyta takie bzdury, gościu jest ministrem finansów i akceptuje budżet z deficytem 54,6 miliarda zł w ciągu roku a to najlepiej świadczy jakim jest imbecylem. Jeśli rozdawnictwo się nie zakończy a nic tego nie zapowiada to stawiam że w latach 2016-2017 deficyt budżetu przekroczy
65 miliardów zł w ciągu roku. Z niemałą stawką 23% vat wkrótce się pożegnamy i powitamy stawkę 24%, a potem 25%. Mieliśmy być drugą Japonią, potem drugą Irlandią ale wszystko wskazuje że będziemy drugą Grecją. Ręce opadają bo po PISowcach przyjdą Peowcy, SLD nowoczesna i będą robić niestety to samo co pisokomuna.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 3 ~Lawousier

zalozenia moze idobre ale niestety w wyscigu technologicznym raczej nie mamy szans. Nawet jak w Polsce zrodzi sie jakis wyjatkowy pomysl to niestety nie doczeka lub nie sprosta wyscigowi swiatowemu
Podstawa zrodlem rozwoju i przewagi nad innymi musza byc zasoby -- najczesciej naturalne ale moga byc tez intelektualne. Intelektualnych raczej nie mamy. Pozostaja naturalne. Miedz, srebro boksyty, no i ten nieszczesliwy wegiel. Przyjmujac kierunek motoryzacyjny to trzeba wskazac ze do kazdego silnika potrzebny jest drut - miedziany a jeszcze lepiej jakby by z duraluminium bo zdecydowanie lzejsze. Blachy transformatorowe robimy - ale rozwijajmy technologie lekkich blach transformatorowych. I pracujmy nad unikalnoscia niepowtarzalnoscia a zarazem funkcjonalnoscia silników elektrycznych ja i ich sterowania dla przysszlych samochodow i skuterkow rowerkow. Istotnie problemem jest zrodlo energii ktore moze byc wykorzystane do wytworzenia energii elektrycznej i tu kierowalbym sie w strone grafenu i ... wegla do wykorzystania w ogniwach paliwowych -- ale to juz chyba bardzo daleka przyszlosc. Mozna isc w strone palladu do magazynowania wodoru -- podobno rosjanie strasznie go wykupuja. Ale na wszystko trzeba ludzi majacych zapal i wiedze badan prototypow no i pieniedzy a z tym krucho.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
4 1 ~wolnaenergiaorgpl

To proste jak drut, trabie o tym od lat, mamy perowskity, ktore moga wytwarzac energie i dla samochodu i dla domu niezaleznie od energetyki sieciowej. Nalezy uwolnic energie, rowniez ludzi i nie scigac za oddawanie nadmiaru energii sasiadom za plotem.
Jesli Morawiecki przegoni ta cala czarna cholote zerujaca na slaskim czarnym qufnie i na podatnikach, uwolni od podatkow produkcje i samodzielne wytwarzanie i odsprzedaz w indywidualnych polskich domach, dolozy na badania i zacznie wspolpracowac z Muskiem a nie z Tuskiem to sukces gwarantowany, reszta tutaj: wolnaenergia.org.pl

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 2 ~bogart15

Pajac, przyszłościa Polski jest wielki Kościół Katolicki. Ojciec Tadeusz jest leaderem w żródłach energii odnawialnel - patrz geotermia w Toruniu. Ojciec Tadeusz to polski Bill Gates i to z jego pomocą Polska ( juz niedługo będziemy mogli zdawać matury z religii) będzie drugą Silicon Valey.
Budownictwo kosciołow i pomników powinno zapewnić obywatelom naszego pięknego kraju uzyteczną pracę i dostarczyc wielu doznan wzrokowych. Kto nie wzruszył sie potrząc na statuę Jezusa w Swiebodzinie powinien być pozbawiony obywatelstwa.
Powiem szczerze, nie chodze na manifestacje KOD, ale gdyby kiedyś pojawiło sie tam hasło zburzenia tej makabry to idę w pierwszym szeregu. Czy ktos trzeżwy dał na to pozwolenie???

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 1 ~trumburak

Jeśli prąd będzie pozyskiwany z węgla, to emisja CO2 wzrośnie w stosunku do napędu węglowodorami około 4-5razy przy tym samym przebiegu.

! Odpowiedz
0 4 ~Ogr

To na pewno sie uda !! Tak jak placenie z naszych podatkow za wydobycie wegla na haldy ! Ple, ple, ple...To "kolo" juz sie, za przeproszeniem tego slowa : zamachuje...

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 4,7% II 2020
PKB rdr 3,1% IV kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,5% II 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 330,48 zł II 2020
Produkcja przemysłowa rdr 4,9% II 2020

Znajdź profil