Inspekcja Handlowa radzi uważnie sprawdzać żyrandole przy zakupie

Wady konstrukcyjne i nieprawidłowe oznakowanie to zastrzeżenia Inspekcji Handlowej do opraw oświetleniowych, np. lampek biurkowych czy żyrandoli. Zdaniem IH wiele nieprawidłowości można wykryć samemu, więc warto uważnie sprawdzać sprzęt przy zakupie.

(Pexels)

Jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w komunikacie, Inspekcja w II kwartale 2019 r. sprawdziła 192 oprawy oświetleniowe, czyli różnego rodzaju lampy, lampki i żyrandole. Kontrola objęła swoim zasięgiem sklepy, markety i hurtownie w 10 województwach, łącznie 54 przedsiębiorców.

Inspektorzy zakwestionowali aż 91 sprawdzanych produktów, czyli 47,4 proc. Większość problemów dotyczyła kwestii formalnych. W ponad połowie z nich brakowało nazwy producenta lub importera, niewiele mniej miało niepełne informacje dotyczące bezpiecznego użytkowania lub brakowało ich w ogóle. W części przypadków nie było deklaracji zgodności lub była ona niewłaściwie sporządzona.

W laboratorium sprawdzono 10 opraw. W dziewięciu przypadkach stwierdzono niewłaściwe wykonanie produktów. Nieprawidłowości dotyczyły m.in. nieodpowiedniej izolacji, niewłaściwej ochrony przewodów przed uszkodzeniem czy braku odporności na temperaturę.

Wielu przedsiębiorców dobrowolnie usunęło nieprawidłowości formalne. W 15 przypadkach IH wydała decyzje zakazujące udostępniania produktów, ponieważ nie spełniały one wymagań lub stwarzały zagrożenie.

UOKiK radzi, by przy kupnie lampy lub żyrandola sprawdzić, czy jest znak "CE" – producent deklaruje w ten sposób, że spełniają wymagania i są bezpieczne. Na produkcie, w instrukcji obsługi, karcie gwarancyjnej lub innej dokumentacji powinny znajdować się: nazwa, model, numer serii, dane producenta lub importera. Warto też sprawdzić na oprawie oświetleniowej, jaki rodzaj źródła światła do niej pasuje i jaką powinno mieć maksymalną moc. Trzeba także przyjrzeć się, czy produkt nie jest uszkodzony, czy przewody i przełączniki są dobrze dopasowane oraz czy oprawa jest stabilna. (PAP)

autor: Małgorzata Werner-Woś

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 13 wtomek

Handel do licha jest odpowiedzialny za wprowadzanie na swoje półki produkty spełniające wymagania. Tu powinno się nakładać kary ,a nie wymagać od klienta , żeby sprawdzał coś o czym nie ma pojęcia.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne