ING odda klientom pieniądze i zaoferuje darmowe bankomaty

analityk Bankier.pl

Kolejny bank musi rozliczyć się z klientami za to, że informował ich o zmianach w cennikach w sposób niezgodny z wymogami UOKiK. Urząd antymonopolowy uznał, że wysyłka informacji o zmianach realizowana przez ING Bank Śląski nie spełniała wymogów trwałego nośnika.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów analizuje sposób, w jaki banki wysyłały do swoich klientów informacje o zmianach w cennikach i w regulaminach. Część instytucji zamieszczało jedynie komunikaty w systemach bankowości elektronicznej, a zdaniem UOKiK nie spełnia to wymogów tzw. trwałego nośnika. Teoretycznie bank może bowiem w każdej chwili podmienić treść dokumentu.

(ING)

Do tej pory UOKiK wydał już kilka decyzji w tej sprawie. Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao i Plus Bank zobowiązały się już do zrekompensowania klientom niedogodności związanych z nieprawidłową wysyłką korespondencji. Kolejnym bankiem jest ING, który poinformował, że rozliczy się z klientami, oddając im naliczone opłaty i udostępni na miesiąc za darmo wszystkie bankomaty na terenie kraju. 

Osoby, którym należy się rekompensata, zostaną poinformowane przez bank za pomocą komunikatu zamieszczonego w systemie Moje ING. To klienci, którzy przed 1 marca 2017 roku:

  • mieli rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy w PLN, EUR, USD, GBP lub byli użytkownikami karty wydanej do rachunku,
  • byli użytkownikami systemu bankowości internetowej,
  • zostali poinformowani o zmianach cennika wyłącznie przez bankowość internetową. Zmiany te weszły w życie w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 1 marca 2017 r.,
  • pozostaną stroną umowy rachunku lub umowy o kartę w momencie podpisania aneksu.

Aneks trzeba będzie podpisać w wybranej przez siebie placówce banku. Zwrot obejmie różnicę w opłacie lub prowizji, która wynika z jej podwyższenia lub zmiany sposobu naliczania. To m.in. opłaty wynikające z podwyższenia kwoty zwalniającej z opłaty warunkowej za kartę czy wprowadzenia opłaty za korzystanie z obcych bankomatów.

Bank zobowiązał się też do przyznania klientom rekompensaty w postaci zwolnienia opłaty za korzystanie z bankomatów obcych w terminie od 29 października do 28 listopada 2018 r. Zwolnienie dotyczy kart debetowych, kart przedpłaconych i kredytowych.

Urząd antymonopolowy uważa, że banki powinny wysyłać dokumenty w formie papierowych książeczek, na płytach CD lub nośnikach USB. Ewentualnie wdrożyć inne rozwiązanie, które pozwoli kolportować korespondencję elektronicznie z zachowaniem cech trwałego nośnika. Kilka banków zastosowało już technologię, która spełnia takie cechy.

Santander Bank Polska i Bank Pekao postawiło na tzw. technologię WORM od firmy Hitachi. To rodzaj serwera, na którym nie da się wprowadzać zmian i poprawek do raz wgranych dokumentów. Bank PKO BP zdecydował się natomiast na zastosowanie technologii blockchain. Wkrótce za jej pomocą wyśle pierwszą informację o zmianach regulaminów. Wysyłka zostanie zrealizowana do 5 mln klientów i będzie to pierwsze tak masowe zastosowanie technologii blockchain w bankowości w Europie.

Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
9 24 xxx_jdsfhsgfhjghjgh

niby ok, ale mam iść do oddziału aby "bezpłatnie podpisać aneks/y do umowy rachunku oraz umowy o kartę do niego wydaną" (cytat z Mojego ING), i wtedy okaże się czy mam jakiś zwrot prowizji.
Pewnie jakieś 7 czy 10 PLN.

Dziękuje, postoje. Marnowanie czasu i tyle.

! Odpowiedz