REKLAMA
TYLKO U NAS

Gaming z zadyszką w 2022 r. To miał być wyjątkowy rok

Michał Kubicki2022-12-28 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2022-12-28 06:00

W 2022 r. liczba graczy na całym świecie przekroczyła 3 mld osób. Mimo to, rynek gier po raz pierwszy ma zanotować spadek przychodów – wynika z podsumowania analitycznej firmy Newzoo.

Gaming z zadyszką w 2022 r. To miał być wyjątkowy rok
Gaming z zadyszką w 2022 r. To miał być wyjątkowy rok
fot. SHANNON STAPLETON /

Według wstępnych prognoz ekspertów z branżowej firmy analitycznej Newzoo z dorocznnego raportu „Global Games Market Report” w 2022 r. po raz pierwszy miały „pęknąć” dwie bariery dotyczące światowego rynku gier:

  1. Przychody miały przekroczyć 200 mld dol.
  2. Liczba graczy miała sięgnąć 3 miliardów osób.

Zgodnie z opublikowanym w przedświątecznym tygodniu podsumowaniem tylko jeden z tych „kamieni milowych” jest możliwy do osiągnięcia. Najnowsza szacunki mówią, że rynek wygeneruje w 2022 r. 184,4 mld dol. dzięki 3,2 miliarda graczy na całym świecie. Oznacza to spadek przychodów o 4,3 proc. rdr – pierwszy raz, od kiedy firma zbiera dane.

newzoo

W ostatnich dwóch latach (2020-2021) rynek zaskakiwał pozytywnie i generował więcej przychodów niż wskazywali analitycy z Newzoo. Rok 2022 po raz pierwszy zaskoczył negatywnie, głównie ze względu na sytuację gospodarczą, która przełożyła się na niższy dochód rozporządzalny gospodarstw, a co za tym idzie wydatki na gry oraz ograniczenia na rynku gier mobilnych (polityka prywatności Apple). Jednak wszystko zależy od perspektywy, bo rozwój branży w poprzednich latach istotnie zmienił rynek i przyspieszył jego wzrost.

„Ta zaktualizowana prognoza może wydawać się niepowodzeniem dla rynku gier, ale suma przychodów wygenerowanych w latach 2020-2022 jest o prawie 43 miliardy dolarów wyższa, niż pierwotnie prognozowaliśmy przed pandemią” – napisał Tom Wijman, główny analityk sektora w Newzoo.

Autorzy zwracają uwagę na spadki w prawie wszystkich segmentach rynku, począwszy od gier przeglądarkowych (-16,7 proc. rdr), które jednak od lat są w trendzie spadkowym, przez gry na konsole (-4,2 proc. rdr) i  mniejszą liczbę wydań nowych tytułów, aż po spadek wartości rynku gier mobilnych (-6,4 proc. rdr), a więc największego segmentu, który jak wskazują analitycy, jest bardziej wrażliwy na sytuację gospodarczą. Tylko gry na PC zdołały zaliczyć nieznaczny wzrost (1,8 proc. rdr).

Z kolei liczba graczy ma spełnić wcześniejszą prognozę i zamknąć się na poziomie 3,198 mld osób, które w 2022 r. zagrały w chociaż jeden tytuł. To o 4,6 proc. więcej rdr. Największy wzrost liczby graczy w 2022 roku odnotowano na Bliskim Wschodzie i w Afryce (o 8,2 proc. do 488 milionów), a następnie w Ameryce Łacińskiej (4,8 proc.). Najmniejszy wzrost odnotowano w Ameryce Północnej (2,6 proc.).

newzoo

W podsumowaniu znajduje się zestawienie 10. najbardziej dochodowych gier w 2022 r. pod względem miesięcznej liczby użytkowników MAU (z ang. monthly active users). Lista zawiera siedem powtarzających się wpisów z lat ubiegłych. To tytuły zaprojektowane w celu utrzymania graczy i ich zaangażowania. "Call of Duty: Modern Warfare II", która została również dołączona do wersji 2.0 trybu "Battle Royale Warzone" w "Call of Duty" to jedyna gra w zestawieniu wydana w 2022 r.

newzoo

Wśród najważniejszych wydarzeń podsumowania 2022 r. na rynku, Newzoo wymienia liczbę ogłoszonych przejęć, z których największa to ta ogłoszona już w styczniu przez Microsoft. Gigant za 68,7 miliarda dolarów chce przejąć Activision-Blizzard. Ma być ona największą transakcją w historii i dać właścicielowi Xboxa kontrolę nad kilkoma dużymi franczyzami gier. Sprawa jest jednak w toku ze względu na wątpliwości organów antymonopolowych w Wlk. Brytanii i próbę blokady przejęcia w sądzie w USA.

Inne warte uwagi rynkowe nowości to m.in.

  • przejęcie Zyngi przez Take-Two,
  • koniec długoletniego partnerstwa FIFY i EA Games,
  • przejęcie Bungie przez Sony,
  • wypuszczenie przez Epic Games, dwa lata po pierwszym ogłoszeniu, Unreal Engine 5, czyli najnowszej wersji popularnego silnika do gier.

Nie ucieka także temat prognoz na przyszły rok i trendów, które mogą przyspieszyć. Po pierwsze globalne przychody mają powrócić na ścieżkę wzrostu i wygenerować 211,2 mld dolarów, z czego ponad 103 mld dol. ma pochodzić z rynku gier mobilnych. Szczególną uwagę autorzy zwracają na gry oparte o rozwiązania „w chmurze”, które mają przynieść w 2023 r. 8,2 mld przychodów.

„Chmura umożliwia graczom natychmiastowe wypróbowanie gry przed jej pobraniem, dostęp do treści bez trudnego do znalezienia lub drogiego sprzętu oraz wskoczenie do gry z wideo transmitowanego na żywo. Firmy zajmujące się strumieniowym przesyłaniem treści takie jak Netflix, również szukają gier, które pomogą zwiększyć zaangażowanie i pokonać konkurencję w ich podstawowym segmencie rynku. Wierzymy, że granie w chmurze będzie miało tutaj do odegrania ogromną rolę” – powiedział analityk Newzoo ds. gier w chmurze, Guilherme Fernandes.

Poza tym kolejnym jasnym punktem rynku mają być gry VR (ang. virtual reality), których roczne  przychody mają wzrosnąć z 1,8 mld dol. w tym roku, do szacunkowych 3,2 mld dol. w 2024 r. Więcej "niedrogich" gogli przyciągnie więcej graczy, zachęcając programistów do tworzenia angażujących treści VR, co przyciągnie kolejnych graczy. Samonapędzające się koło.

newzoo

„Wirtualna rzeczywistość znalazła swoje zastosowanie w grach, ale użycie tej technologii wykracza daleko poza gry VR i będzie nadal przynosić korzyści branżom takim jak opieka zdrowotna, edukacja, inżynieria i inne sektory rozrywki” - powiedział Tomofumi Kuzuhara, analityk rynku VR w Newzoo.

O ile więc rok 2022 był okresem korekty, to przyszłość rysuje się w jasnych barwach. Liczba graczy na całym świecie ma wciąż rosnąć, a nowe obszary technologicznych rozwiązań i trendy w ich komercjalizacji zwiastują, że rynek ciągle ma szansę się rozwijać - wskazuje Newzoo.

Źródło:
Michał Kubicki
Michał Kubicki
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu Rynki Bankier.pl. Absolwent finansów i rachunkowości na UMCS w Lublinie. W czasie studiów zainteresował się giełdą i rynkami finansowymi, które to zainteresowania rozwinął na SGH w Warszawie na kierunku Bankowość Inwestycyjna. Na co dzień obserwuje notowania warszawskiej giełdy, by przekazać czytelnikom portalu najważniejsze informacje z parkietu oraz przybliżyć istotne wiadomości ze spółek. Telefon 728 927 242

Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
bha
Cóż.. Jak się powodzi i jak oficjalnie niby coraz to godnie??? zarabia już od lat niby większość % ludzi w ogromie zawodów takie i dochody firm, biznesów, branż. Niestety coraz mniej przewidywalne, coraz mniej pewne, coraz szerzej i szerzej spadkowe i coraz bardziej minimalnie mininimalne. Z narastającej bez umiaru drożyzny w detalu,Cóż.. Jak się powodzi i jak oficjalnie niby coraz to godnie??? zarabia już od lat niby większość % ludzi w ogromie zawodów takie i dochody firm, biznesów, branż. Niestety coraz mniej przewidywalne, coraz mniej pewne, coraz szerzej i szerzej spadkowe i coraz bardziej minimalnie mininimalne. Z narastającej bez umiaru drożyzny w detalu, narastającego non stop coraz szerzej wyzysku z pracy innych, pustego coraz mocniej i mocniej wyzyskujący coraz szerzej i szerzej zadłużonego po uszy, po koniuszki włosów portfela, debetu, konta i Salomon w końcu więcej nie naleje. Niestety
socjalistyczneg
Na zdjęciu, to Esportowcy?
monuz
Ciekawe co zżera więcej światowego prądu: krypto czy zabijanie ludzików w grach?
bha
Przemysł, handel, rynki etc. coraz mocniej zachłanne na Mamonę i zyski.

Powiązane: Gry komputerowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki