Na stronie internetowej Rzecznika Finansowego udostępniono poradnik dotyczących finansów po śmierci członka rodziny, np. kwestii dostępu do pieniędzy zgromadzonych na rachunkach bankowych czy podziału środków zgromadzonych w OFE.


"Ze smutkiem zauważyliśmy, że epidemia COVID-19 przełożyła się również na tematykę trafiających do nas zapytań e-malowych, porad w trakcie dyżurów telefonicznych czy wniosków o postępowanie interwencyjne. Niestety coraz częściej poruszane są kwestie związane z finansami po śmierci członka rodziny. Zdajemy sobie sprawę, że rozmowy telefoniczne w takiej sytuacji mogą być bardzo trudne dla klientów. Dlatego będziemy publikować najczęściej zadawane pytania w specjalnej sekcji na naszej stronie internetowej" - wyjaśnił Rzecznik Finansowy dr hab. Mariusz Jerzy Golecki, cytowany w komunikacie Biura Rzecznika w tej sprawie.
Przeczytaj także
Porady w formie pytań i odpowiedzi dostępne są na stronie Rzecznika Finansowego pod adresem: https://rf.gov.pl/baza-wiedzy/co-z-pieniedzmi-po-smierci-porady/
Jak podano, z trafiających do Rzecznika Finansowego sygnałów wynika, że klientom sporo problemów sprawiają formalności związane z podstawowymi kwestiami dotyczącymi rachunków bankowych. Chodzi na przykład o wyjaśnienie, czy śmierć posiadacza rachunku bankowego powoduje rozwiązanie umowy o prowadzenie rachunku.
Klienci mają też problem z dostępem do informacji o rachunku zmarłego prowadzonym w banku. Pytania dotyczą też skuteczności pełnomocnictwa do rachunku po śmierci właściciela czy uzyskania zwrotu kosztów pogrzebu z konta osoby zmarłej. Istotna kwestią jest też sposób podziału środków zgromadzonych w OFE w przypadku śmierci posiadacza rachunku. Na przykład jakie osoby są uprawnione do tych środków i w jakich częściach oraz procedury wypłaty.
"Przypominam, że z naszego wsparcia można skorzystać nie tylko w sytuacji gdy mamy spór z podmiotem rynku finansowego. W ramach działalności edukacyjnej udzielamy też ogólnych porad dotyczących uprawnień klientów podmiotów rynku finansowego. Takich informacji udzielamy zarówno telefonicznie, jak i e-mailowo" – podkreślił Rzecznik Finansowy.
W komunikacie zwrócono także uwagę, że jeśli klient instytucji finansowej, np. banku lub firmy ubezpieczeniowej czuje się przez nią pokrzywdzony albo nie wie, jakie przysługują mu uprawnienia, może skontaktować się z ekspertami Rzecznika Finansowego. Służą oni pomocą w czasie dyżurów telefonicznych i udzielają odpowiedzi na zapytania e-mailowe. (PAP)
autor: Małgorzata Werner-Woś
mww/ je/