REKLAMA

Feralny lot na urlop. Jakie prawa przysługują pasażerom?

2013-06-29 06:00
publikacja
2013-06-29 06:00

Czas zbliżających się wakacji dla wielu oznacza tylko jedno – urlop i to najlepiej za granicą. Najszybszym środkiem transportu w takim wypadku jest samolot. Spakowani, w świetnych humorach czekamy z niecierpliwością aż wejdziemy na pokład, usiądziemy w fotelu, zapniemy pasy i witaj przygodo. Niestety czasem możemy napotkać problemy z dotarciem na nasz wymarzony urlop. Jakie prawa przysługują pasażerom w przypadku opóźnienia, odwołania lotu? W jakich sytuacjach możemy domagać się odszkodowania od linii lotniczych?

opóźniony lot odszkodowanie
Źródło: Thinkstock

Prawo do opieki

Zgodnie z Rozporządzeniem nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w zależności od skali opóźnienia oraz długości lotu, pasażerom przysługują różnego rodzaju świadczenia. W pierwszej kolejności przewoźnik lotniczy powinien poinformować pasażerów o przysługujących im prawach tak, aby mogli w pełnym wymiarze skorzystać z uprawnień. Każdemu posiadaczowi biletu na wyraźnie opóźniający się lot przysługuje prawo do opieki, które w szczególności obejmuje: wyżywienie, dwie bezpłatnie rozmowy telefoniczne oraz możliwość wysłania dwóch faksów oraz e-maila.

Prawo do opieki przysługuje pasażerom, w zależności zarówno od długości opóźnienia oraz dystansu przelotu. W przypadku, gdy opóźnienie wynosi:

Ubezpieczenia na wakacje. Porównujemy polisy » Ubezpieczenia na wakacje. Porównujemy polisy
  • ponad 2 godziny (w przypadku przelotu na dystansie do 1500 km);
  • ponad 3 godziny (przy przelotach na dystansie ponad 1500 km w ramach UE i 1500-3500 km poza UE);
  • ponad 4 godziny (w przypadku pozostałych przelotów).

Inaczej przedstawia się sytuacja gdy oczekiwanie na lot wydłuża się do ponad 5 godzin. W takim przypadku pasażerowi przysługuje dodatkowo prawo do rezygnacji z lotu. Wówczas możliwe jest uzyskanie zwrotu ceny biletu. Zarówno pełnej kwoty jak i częściowej, w sytuacji śródlądowania. Dodatkowym uprawnieniem w takiej sytuacji jest mozliwość ubiegania się o powrót do portu lotniczego, z którego wyruszyliśmy, w możliwie najkrótszym czasie.

Przełożony lot

Niestety może zdarzyć się również sytuacja, że lot jest przełożony na następny dzień. Wówczas pasażer ma prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.

Prawo do odszkodowania za opóźniony lot

Dodatkowym uprawnieniem, jakie przysługuje pasażerom jest odszkodowanie za opóźniony lot. I tak, odszkodowanie może wynosić:

  • 250 euro (w przypadku przelotów na dystansie do 1500 km);
  • 400 euro (przy przelotach na dystansie ponad 1500 km w ramach UE i 1500-3500 km poza UE);
  • 600 euro (w przypadku pozostałych przelotów).

Jeżeli natomiast odległość lotu nie przekracza 1500km, pasażer może również otrzymać odszkodowanie, ale tylko w przypadku gdy opóźnienie wynosi ponad trzy godziny.

Odwołany lot

Najbardziej niechcianą sytuacją jest odwołanie lotu. Jednak i w tym przypadku pasażerowi przysługują liczne uprawnienia. Ma zatem prawo do:

  • zwrotu (w terminie 7 dni) pełnej ceny biletu lub części kwoty biletu za częściowo nieodbytą podróż;
  • zmiany planu podróży, na porównywalnych warunkach do miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie;
  • zmiany planu podróży, na porównywalnych warunkach do miejsca docelowego, w późniejszym dogodnym terminie, ale w zależności od dostępności wolnych miejsc.

Prawo do odszkodowania za odwołany lot

Ponadto, za odwołany lot pasażer również może domagać się od przewoźnika odszkodowania. Jego wysokość uzależniona jest od długości trasy lotu i przysługuje w takiej samej wysokości, jak w przypadku lotów opóźnionych.

Przewoźnik może nie wypłacić odszkodowania w sytuacjach gdy, co najmniej 14 dni przed odlotem poinformował o odwołaniu lotu lub termin lotu zmieniono na bliski pierwotnie planowanemu. Odszkodowanie nie przysługuje również, gdy do opóźnienia doszło z powodu tzw. siły wyższej np. działania sił przyrody – mgieł, burz, opadów deszczu, śniegu, gradu, porywistych wiatrów, na które przewoźnik nie miał wpływu.

Pamiętać należy, że wystąpienie tych czynników nie zwalnia przewoźnika z obowiązku zapewnienia pasażerom innej wspomnianej wcześniej opieki.

Gdzie złożyć skargę

W sytuacji, gdy przewoźnik nie wywiązał się ze swoich obowiązków, wynikających z opóźnienia lotu, pasażerowie mogą złożyć do niego reklamację. Procedura reklamacyjna jest najczęściej zapisana w regulaminie linii lotniczej, z której usług korzystamy.

Jeżeli pomimo rozpatrzenia reklamacji, pasażer nie zgadza się z jej rozstrzygnięciem, w dalszej kolejności może zgłosić się ze skargą do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a sprawa zostanie przekazana do Komisji Ochrony Praw Pasażerów.

Małgorzata Owdziej, prawnik z kancelarii Robaszewska & Płoszka. Radcowie Prawni.

Źródło:Sasal Public Relations
Tematy
Konto Firmowe i Karta przez rok za bezwarunkowe 0 zł

Konto Firmowe i Karta przez rok za bezwarunkowe 0 zł

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Wypoczywaj bezpiecznie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki