Prawa pasażera: odwołany lot

redaktor naczelna Bankier.pl

O ile opóźnienie lotu bywa uciążliwe, to jednak pozwala dotrzeć do celu. Inaczej niż w sytuacji, kiedy przewoźnik odwołuje połączenie. Jakie prawa przysługują wtedy posiadaczowi biletu, jeśli musiał zmienić plany lub nie zdołał dotrzeć do kresu swojej podróży?

Wizja katastrofy lotniczej to najczęstsza przyczyna strachu przed lataniem. Jednak dla niektórych definicja prawdziwej lotniczej traumy jest inna, równa wielogodzinnemu koczowaniu na lotnisku albo konieczności zmiany planów z racji odwołanego lotu. Będąc w takiej sytuacji, jedni zaciskają zęby i odchodzą z kwitkiem, inni występują do linii lotniczej o odszkodowanie. Podpowiadamy, co należy się pokrzywdzonym przez fakt odwołania lotu, gdzie i jak egzekwować te prawa.

Istotny powód odwołania lotu

Przez odwołany lot, zgodnie z literą unijnego prawa, rozumie się lot, który się nie odbył, a był planowany i zarezerwowano nań przynajmniej jedno miejsce. Dla rozważań o prawach przysługujących turystom mającym bilet na odwołane połączenie, kluczowa jest jeszcze jedna kwestia – czy do zmiany rozkładu doszło z przyczyn zależnych od linii lotniczej. Jeśli bowiem miały tutaj swój udział złe warunki atmosferyczne, ataki terrorystyczne, strajki, destabilizacja polityczna czy inne okoliczności pozostające poza wpływem przewoźnika, nie ponosi on odpowiedzialności pod postacią finansowego odszkodowania za odwołany lot.



Druga ważna kwestia to podejście przewoźnika do zmian w grafiku swoich lotów, a dokładniej - moment, w którym poinformował pasażerów o odwołaniu lotu, o ile w ogóle to uczynił. Od tego będzie zależała forma rekompensaty dla tych, którzy wykupili bilety na feralny lot.

Przewoźnik nie zawsze płaci za odwołany lot

Ci, których lot (z lub na jedno z lotnisk UE) został odwołany, mają prawo do uzyskania zwrotu należności za bilety albo zmiany planu podróży na taki, który pozwoli im pokonać zaplanowaną trasę w warunkach zbliżonych do pierwotnych. Informacja o alternatywnym połączeniu powinna dotrzeć do turystów wraz z wiadomością o odwołaniu lotu i - co ważne - odpowiednio wcześnie.

Jeśli bowiem pasażerowie nie zostali poinformowani o odwołanym połączeniu z odpowiednim wyprzedzeniem albo gdy zaproponowany im zamienny plan lotu za bardzo odbiegał od pierwotnego, mogą wnioskować u przewoźnika o odszkodowanie.

Ale uwaga - odszkodowanie za odwołany lot NIE będzie przysługiwało pasażerowi, jeżeli:

  • poinformowano go o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tyg. przed odlotem,
  • poinformowano go o odwołaniu lotu na co najmniej 7-14 dni przed odlotem, proponując zmianę planu podróży na taką, która umożliwi wylot najpóźniej 2 godz. przed planowym czasem odlotu i dotarcie do celu najwyżej 4 godz. po planowym czasie przylotu,
  • poinformowano go o odwołaniu lotu w czasie krótszym niż tydzień i zaproponowano zmianę planu podróży na taką, która umożliwi wylot maksymalnie godzinę przed planowanym lotem i dotarcie na miejsce co najwyżej 2 godziny po planowanym przylocie,
  • do odwołania lotu doszło z nadzwyczajnych przyczyn, na które przewoźnik nie miał wpływu.

Co należy się pasażerom

Kiedy jednak zaistnieje podstawa do wypłaty odszkodowania, bo nie zostały spełnione ww. warunki, pasażerowi przysługuje:

  • 250 euro w przypadku wszystkich lotów o długości do 1500 km,
  • 400 euro dla lotów w ramach UE dłuższych niż 1500 km oraz lotów poza UE o długości 1500-3500 km,
  • 600 euro dla wszystkich innych lotów niż wyżej wymienione.

W sytuacji kiedy przewoźnik zaproponował alternatywny plan podróży, wysokość odszkodowania może zostać obniżona o 50%.

W sytuacji, w której informacja o odwołanym locie dotarła do pasażerów skrajnie późno, na lotnisku, niewiele przed pierwotnie planowaną godziną odlotu, pasażerowie mają prawo do opieki: wyżywienia (posiłki, napoje), transportu pomiędzy lotniskiem a miejscem noclegu, a nawet zakwaterowania w hotelu, gdy pobyt na lotnisku wydłuża się. Pasażerom przysługuje również możliwość dwukrotnego bezpłatnego skorzystania ze środków łączności (telefon, teleks, faks lub e-mail).

Gdzie złożyć skargę na linię lotniczą

Pasażer mający zastrzeżenia co do sposobu, w jaki przewoźnik potraktował swoich klientów po odwołanym locie, może złożyć u niego reklamację [najlepiej skorzystać z unijnego formularza skargi], a odpowiedzi spodziewać się w ciągu 30 dni.

Jeśli odpowiedź nie nadejdzie lub jeśli będzie w opinii pasażera krzywdząca, kolejnym krokiem będzie:

  • pisemne złożenie skargi (zobacz wzór) do Rzecznika Praw Pasażerów działającego przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w ramach polubownego rozwiązywania sporów lub
  • zgłoszenie sprawy do sądu.

Warto pamiętać, że żeby wnieść skargę do ULC, trzeba najpierw wyczerpać procedurę reklamacyjną u przewoźnika. Na złożenie dokumentu mamy rok od dnia wykonania, kiedy rzeczony lot miał się odbyć.

Na przeprowadzenie postępowania Rzecznik Praw Pasażerów ma 90 dni od dnia dostarczenia mu kompletnego wniosku o wszczęcie postępowania. "Podstawowym celem tych postępowań jest wypracowanie takiego rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron konfliktu" - podsumowuje sam ULC.

Trudno wymagać od turysty, by znał na pamięć katalog przysługujących mu praw. W kontekście lotnictwa warto pamiętać o jednej podstawowej zasadzie – jeśli lot opóźnia się lub zostaje odwołany, pasażer może poprosić w punkcie odpraw o wydruk na temat praw przysługujących mu w związku z problematycznym lotem.

Malwina Wrotniak

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 3 ~latawiec

oni pomagają za darmo! nie trzeba nic płacić nikomustowarzyszenie Przyjazne Latanie

! Odpowiedz
0 3 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 2 ~ratownik

oni pomagają za darmohttp://przyjaznelatanie.pl/https://www.niceflight.pl/

! Odpowiedz
0 2 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 2 ~podroznik

prawnik do niczego nie jest potrzebny - nie demonizujmy; wystarczy troche wiedzy/znajomosci swoich praw jako pasazera - skopiujcie sobie rozporzadzenie 261/2004 UE, oraz bycie troche asertywnym; nie łudzmy sie, ze uslugodawca bedzie nam z wlasnej woli wyplacal jakiekolwiek odszkodowanie albo uswiadamial nas jakie mamy prawa; w ciagu ostatnich kilku miesiecy Lufthanasa odwolal mi 2 loty; za kazdym razem napisalem reklamacje (poprzez formularz on-line), opisujac fakty oraz powolujac sie na w/w rozporzadzeniei w ciagu ok 10 dni mialem odowiedz akceptujaca reklamacje a w ciagu kolejnych kilku dni wyplacone odszkodowanie; czasami jednak asertywnosci i znajomosc swoich praw konsumenckich nie wystarczy - bo przewoznicy niskokosztowi potrafia w zywe oczy klamac - mowic, ze samolot spozniony 3 godziny wcale nie byl spozniony albo, ze zajeto sie pasazerami chciaz naprawde nikt sie nimi nie interesowal; moje 2 reklamacje do nich nie zostaly uwzglednione ale zawsze mozna sie odwolac do Urzedu Lotnictwa Cywilnego - mnie sie nie chcialo ale za to unikam ich;

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 2 ~ddd

Bez pomocy prawnika patrz. podanie linii do sądu - obywatel nie ma szans.

!
Polecane
Najnowsze
Popularne