EBITDA grupy CCC w IV kw. '19 wyniosła 298 mln zł, 3 proc. mniej rdr

2020-01-08 20:42, akt.2020-01-09 09:03
publikacja
2020-01-08 20:42
aktualizacja
2020-01-09 09:03

Grupa CCC szacuje, że jej EBITDA w czwartym kwartale 2019 roku wyniosła 298 mln zł, co oznacza spadek rok do roku o 3 proc. - poinformowała spółka w komunikacie. Przedstawiciele zarządu oceniają, że wyniki są gorsze od ich oczekiwań, ale zapowiadają na 2020 rok monetyzację wcześniejszych inwestycji.

/ CCC

[Aktualizacja]: Na starcie czwartkowej sesji akcje CCC tanieją o ponad 7,5 proc. przy wysokich obrotach przekraczających po 3 minutach 5,5 mln zł.

"Wyniki Grupy CCC w czwartym kwartale nie spotkały się z naszymi oczekiwaniami. W sieci detalicznej przychody były niższe od prognozowanych, zwłaszcza w odniesieniu do sklepów porównywalnych (LFL -9 proc.). Niezmiennie pracujemy nad rozszerzeniem oferty produktowej i dotarciem do nowych grup odbiorców, a pełne efekty tej pracy będzie można zobaczyć od kolekcji jesiennej 2020" - powiedział prezes CCC Marcin Czyczerski, cytowany w komunikacie prasowym.

„Jesteśmy zadowoleni z e-commerce, który rośnie o 41 proc., a jego głównym motorem napędowym pozostaje eobuwie.pl. Jesteśmy również bardzo usatysfakcjonowani z rozwoju e-commerce CCC. Rozwój platformy Modivo przebija nasze oczekiwania. Jasnym punktem w Grupie CCC z pewnością pozostaje również DeeZee, którego sprzedaż online podwoiła się" - dodał wiceprezes spółki Karol Półtorak.

Ze wstępnych szacunków wynika, że przychody grupy CCC ze sprzedaży w czwartym kwartale 2019 roku wyniosły 1,716 mld zł (wzrost rdr o 7 proc.).

CCC podało, że wyższe rdr przychody osiągnięte zostały głównie za sprawą wciąż dynamicznie rosnącego e-commerce (+41 proc.), przy nieznacznym spadku sprzedaży w sieci detalicznej spowodowanym bardzo niekorzystnymi warunkami pogodowymi (ciepła jesień, brak zimy).

W rezultacie sprzedaż stacjonarna porównywalna LFL była w czwartym kwartale niższa rdr o 9 proc.

CCC wskazuje na stale rosnące znaczenie e-commerce w Grupie CCC (ok. 27 proc. przychodów), na wzrost przychodów DeeZee o ponad 100 proc. rdr, wzrost przychodów eobuwie pl o 38 proc. oraz szybko rosnący e-commerce CCC – blisko 4 proc. sprzedaży w Polsce.

CCC podało, że wśród klientów sklepów CCC obuwie Gino Rossi zostało sprzedane w liczbie 235 tys. par, a kolekcja jesienno-zimowa marki DeeZee w liczbie 314 tys. par.

Zysk operacyjny grupy CCC w trzech ostatnich miesiącach zeszłego roku sięgnął 119 mln zł, co oznacza spadek o 20 proc. rdr.

Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 889 mln zł (wzrost rdr o 9 proc.).

Marża brutto grupy CCC w czwartym kwartale była wyższa rdr o 0,9 pp, przy rosnącym udziale markowego obuwia sportowego oraz dalszym rozwoju e-commerce, kompensowanym m.in. mniejszą skalą wyprzedaży wynikającą z optymalizacji poziomu zapasów.

CCC zwraca uwagę w swoim komentarzu do wstępnych wyników na utrzymanie dyscypliny kosztowej.

"Zmiana kosztów na poziomie całej Grupy (+15 proc.) równa dynamice zmiany powierzchni, mimo dużego wzrostu skali e-commerce oraz konsolidacji przejętych spółek (Gino Rossi). Istotny spadek kosztów funkcjonowania sklepów na m2 (o 7 proc.)" - napisano w komunikacie.

Wskaźnik dług netto/EBITDA na koniec 2019 roku wzrósł do 2,9x wobec 1,2x kwartał wcześniej.

Zarząd CCC wskazuje, że niebawem przedstawi aktualizację strategii biznesowej Grupy CCC, która wskaże kierunki jej rozwoju na kolejne 3 lata.

Prezes Marian Czyczerski ocenia, że grupa CCC ma za sobą szczytowy okres inwestycyjnego cyklu i zaczyna monetyzację efektów przedsięwzięć takich jak e-commerce CCC, Modivo, nowy CRM i nowe produkty.

O ile w roku 2019 nakłady na inwestycje sięgnęły około 700 mln zł, to w roku 2020 będzie to bliżej 200 mln zł.

"W ciągu ostatnich trzech lat powierzchnia handlowa grupy urosła o 300 tys. m2, natomiast do 2022 roku urośnie o nie więcej niż 120 tys. m2. Jednocześnie, w sposób znaczący rosnąć będzie nam biznes e-commerce: mamy ponad 30 platform pośredniczących w sprzedaży internetowej. Właśnie otworzyliśmy kolejne – w Czechach i na Słowacji, a następne są w trakcie uruchamiania. W 2019 roku wdrażaliśmy jednocześnie kilkadziesiąt projektów IT. Zmiana spowodowała, że do końca kwietnia mieliśmy problemy z właściwym zatowarowaniem sklepów. Reasumując, za nami rok ogromnej transformacji, której cenę musieliśmy zapłacić. Myślę jednak, że było warto" - powiedział Czyczerski.

w mln zł 04Q2019 04Q2018 różnica




Sieć detaliczna 1225 1248 -2%
CCC 1059 1092 -3%
KVAG 122 143 -15%
Gino Rossi 22 - -
eobuwie 22 13 7500%




e-commerce 463 328 41%
eobuwie 428 309 38%
KVAG - 14 -
Gino Rossi 5 - -
DeeZee 10 5 10700%
CCC 20 - -




Hurt 29 28 3%
CCC 27 28 3%
Gino Rossi 2 - -




Sprzedaż 1716 1603 7%

Łączna powierzchnia sieci sprzedaży CCC na koniec czwartego kwartału 2019 wynosiła 760 tys. m2 i liczyła ponad 1200 sklepów, w tym ponad połowę za granicą. Grupa CCC obecna była łącznie w 29 krajach (23 offline i 15 online).

Grupa CCC w czwartym kwartale zanotowała wzrost powierzchni handlowej o 15 proc. rdr, głównie za sprawą rozwoju sieci sklepów własnych (+84 tys. metrów kwadratowych rdr) oraz sieci franczyzowej (+16 tys. m2 rdr).

Sieć sprzedaży w Szwajcarii została zmniejszona o 18 sklepów Voegele. Zamknięto 7 sklepów Gino Rossi. Liczba salonów omnichannelowych eobuwie wzrosła do 19 na koniec grudnia 2019 roku.

„Mamy zbudowany potencjał do dalszego rozwoju kanału online i poprawiania dynamiki sprzedaży na metr kwadratowy. Cieszy nas, że coraz większą część kupujących stanowi młodsze grono klientów, poszukujące inspiracji modowych online, którego siła nabywcza rokrocznie wzrasta. Klientów preferujących tradycyjne zakupy przyzwyczajamy równolegle do sprzedaży mobilnej" - powiedział Karol Półtorak.

w mln zł 04Q2019 04Q2018 różnica




Powierzchnia (tys. m2) 760 660,1 15%




CCC 660 571,6 15%
KVAG 81,3 83,2 -2%
Gino Rossi 6,7 - 100%
eobuwie 11,9 5,3 127%




Liczba sklepów 1242 1125 10%




CCC 985 919 7%
KVAG 179 197 -9%
Gino Rossi 59 - 100%
eobuwie 19 9 111%

(PAP Biznes)

pr/

(PAP Biznes)

pr/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Konto osobiste Banku Millennium 360° i 360° Junior w promocji z premią do 290 zł!

Konto osobiste Banku Millennium 360° i 360° Junior w promocji z premią do 290 zł!

Komentarze (2)

dodaj komentarz
antek10
Myśleli że podnoszenie cen równe jest zwiększeniem zysku. Przeliczyli się.
shadow_xx
Dziwna jest ta tabela z przychodami: przychody Deezee - zmiana z 5 mln w Q4 2018 na 10 mln w Q4 2019 i różnica 10700%??? Czyżby coś się zmieniło w matematyce? komuś zera się pomyliły czy to celowy zabieg zarządu?

Swoją drogą CCC ładnie zjechał. Szczyt na początku 2018 roku - ponad 300 zł za papier, a teraz 100 zł?

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki