Ciech chce osiągnąć w 2023 roku wyniki porównywalne do tych z 2022 roku, ale to będzie rok bardzo zmienny, pojawia się wiele wyzwań, m.in. widzi rosnącą presję na spadek cen sody kalcynowanej - poinformował prezes Ciechu Dawid Jakubowicz podczas piątkowej telekonferencji dla analityków.


Grupa Ciech podała, że jej rekordowe wyniki w 2022 roku to efekt korzystnej sytuacji na rynku sody, która odpowiada za około 70 proc. obrotów grupy.
"Globalny wzrost mocy produkcyjnych sody w kolejnych latach wpłynie na zaostrzenie konkurencji i normalizację wyników. Spodziewamy się obniżki cen, skupiamy się na obronie masy marży" - powiedział Jakubowicz.
""W tym warunkach utrzymanie porównywalnego wyniku z zeszłego roku w 2023 roku to ambitny cel, do którego będziemy dążyć, ale rok niesie za sobą duże wyzwania" - powiedział Jakubowicz.
Prezes Ciechu wskazuje na trzy segmenty, w których sytuacja może być w 2023 roku trudna.
"W segmencie sodowym nie będzie łatwo powtórzyć wynik z zeszłego roku, koncentrujemy się na obronie masy marży oraz na komercjalizacji i zwiększaniu mocy produkcyjnych w naszej fabryce soli w Niemczech" - powiedział.
"W długim terminie widzimy trendy makro, w tym trendy ekologiczne, elektromobilności, trendy w szklanych opakowaniach, które będą wspierać popyt na sodę, nasz kluczowy produkt" - dodał.
Ciech zakończył już kontraktację w segmencie sody na 2023 rok.
"Kontraktację w segmencie sodowym uważamy za udaną, zakontraktowaliśmy całość na ten rok. Zakładamy jednak, że tegoroczny wolumen będzie o 9-10 proc. niższy niż ten sprzedany w 2022 roku" - powiedział Jakubowicz.
Jego zdaniem, segment agro też stoi przed wieloma wyzwaniami.
"Zostaliśmy, tak jak cały rynek nie tylko producentów, ale i w sieciach dystrybucyjnych, z dużymi zapasami, które były produkowane w momencie, gdy surowce osiągnęły historyczne maksima, więc będziemy widzieli presje na marże, by upłynnić te produkty" - powiedział Jakubowicz.
Dodał, że segment pianek powinien zachowywać się stabilnie i tam Ciech chce bronić pozycji lidera.
Trzeci segment, w którym Ciech spodziewa się pogorszenia trendu, to krzemiany.
"widzimy spadek popytu w niektórych branżach, które odbierają produkty z segmentu krzemianowego, automotive, produkcji detergentów, produkcji papieru" - powiedział Jakubowicz. (PAP Biznes)
pr/ ana/