Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Polacy zmieniają upodobania. Te auta są odporne na kłopoty z dostawami

Polacy zmieniają upodobania. Te auta są odporne na kłopoty z dostawami

Maj przyniósł do polskich salonów samochodowych delikatne odbicie. Ograniczone dostawy poszczególnych modeli aut do klientów sprawiły jednak, że ranking popularności przewrócił się do góry nogami – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

W maju 2022 r. w Polsce zarejestrowano 35 897 samochodów osobowych. Względem kwietnia zanotowano nieznacznie odbicie (+2,9 proc. m/m).

– Prawdopodobnie jest to rezultat nieznacznie lepszej dostępności produktów, mimo iż rynek cały czas boryka się z problemami związanymi z brakiem półprzewodników i zachwianymi łańcuchami dostaw, które ograniczają podaż. Popyt ograniczają ciągle wzrastające ceny aut, koszty ich utrzymania, a także niepewność związana z sytuacją za wschodnią granicą – czytamy w raporcie PZPM.

Odbicie liczby rejestracji aut (przynajmniej w ujęciu miesięcznym) zanotowano w maju także w komisach samochodowych, w których liczba aut używanych sprowadzonych z zagranicy była o 3 proc. wyższa niż w kwietniu.

W skali roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych spada jednak wciąż w dwucyfrowym tempie. Względem maja 2021 r. liczba nowych osobówek, które znalazły się w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zmniejszyła się o 12,1 proc. Fizycznie na polskich drogach i parkingach przybyło o ok. 5 tys. mniej nowych samochodów niż przed rokiem.

Biorąc pod uwagę pierwsze pięć miesięcy 2022 r., w Polsce przybyło 172 820 nowych aut osobowych – o 13,1 proc., a nominalnie o 16 tys. mniej niż w analogicznym okresie 2021 r.

SUV-y i crossovery przejęły pierwszą dziesiątkę

Ograniczone dostawy poszczególnych modeli aut do klientów sprawiły jednak, że ranking popularności przewrócił się w maju do góry nogami. Najpopularniejszy dotychczas model wśród polskich klientów indywidualnych – toyota yaris – spadł na 16. miejsce (165 rejestracji w maju), co skrzętnie wykorzystała inna z toyot – SUV c-hr (504 szt.). SUV-y i crossovery przejęły niemal całą czołową dziesiątkę rankingu popularności. Oprócz stałych bywalców – kii sportage, toyoty rav4, hyundaia tucsona czy dacii duster, znalazło się w niej miejsce także dla najnowszych przedstawicieli segmentu – toyoty yaris cross i toyoty aygo x.

Rejestracje nowych aut na klientów indywidualnych – maj 2022 r.

Lp. Model Kwiecień 2022 r. Maj 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota c-hr 431 501 +16,9
2. kia sportage 431 451 +4,6
3. toyota rav4 328 449 +36,9
4. hyundai tucson 399 392 -1,8
5. volkswagen t-roc 286 368 +28,7
6. dacia duster 306 341 +11,4
7. toyota yaris cross 435 328 -24,6
8. toyota aygo x 1 293 +29200
9. skoda kamiq 191 288 +50,8
10. fiat 500 150 212 +41,3
11. hyundai i30 206 207 +0,5
12. kia xceed 171 192 +12,3
13. volkswagen t-cross 27 186 +588,9
14. skoda fabia 216 182 -15,7
15. toyota corolla 244 173 -29,1
16. toyota yaris 412 165 -60,0
17. honda hr-v 92 158 +71,7
18. ford kuga 75 156 +108,0
19. nissan qashqai 102 145 +42,2
20. kia ceed 69 139 +101,4
1-20 4572 5329 +16,6
Pozostałe kia ceed 5346 5078
Suma 9918 10 407 +4,9

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Zmiany w rankingu popularności można zauważyć także, jeśli weźmiemy pod uwagę pierwsze pięć miesięcy 2022 r. Na czoło wysunęła się kia sportage (2289 szt.), która wyprzedziła liderującego od wielu miesięcy yarisa (2226 szt.) i dacię duster (1988 szt.). Podstawową wersję yarisa goni także wersja cross, która zajmuje się na 4. miejscu (1958 szt.).

Na REGON bez rewolucji

Rewolucji nie było w zestawieniu najpopularniejszych modeli wśród firm rejestrujących auta na REGON. Resztę stawki cały czas deklasuje toyota corolla (1361 szt. w maju) i to pomimo 30-procentowego spadku rejestracji względem kwietnia.

Podobnie jak klienci indywidualni firmy w maju stosunkowo często rejestrowały także toyoty c-hr (889 szt.).

Toyota corolla zdecydowanie prowadzi także, jeśli weźmiemy pod uwagę dotychczasową część roku. Od początku roku do końca maja nad Wisłą zarejestrowano 7646 modeli, ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku większego przedstawiciela marki – toyoty rav4 (3349 szt.).

Rejestracje nowych aut na firmy – maj 2022 r.

Lp. Model Kwiecień 2022 r. Maj 2022 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1968 1361 -30,8
2. toyota c-hr 623 889 +42,7
3. hyundai i30 759 776 +2,2
4. kia sportage 703 747 +6,3
5. kia ceed 427 613 +43,6
6. toyota rav4 377 590 +56,5
7. hyundai tucson 512 574 +12,1
8. toyota yaris 688 498 -27,6
9. volkswagen golf 181 493 +172,4
10. volkswagen t-roc 266 484 +82,0
11. ford kuga 272 462 +69,9
12. skoda octavia 441 442 +0,2
13. fiat 500 214 406 +89,7
14. skoda fabia 289 395 +36,7
15. mercedes-benz klasa glc 317 381 +20,2
15. volvo xc60 487 381 -21,8
17. volkswagen passat 339 359 +5,9
18. skoda superb 432 349 -19,2
19. ford puma 183 327 +78,7
20. renault traffic 347 319 -8,1
1-20 9825 10 846 +10,4
Pozostałe 15 139 14 644 -3,3
Suma 24 964 25 490 +2,1

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Z miesiąca na miesiąc systematycznie spada udział aut benzynowych i diesli w ogólnej liczbie rejestracji nowych samochodów. Udział w rynku tych pierwszych wyniósł w maju 48,5 proc. i był o 5,8 pp. niższy niż przed rokiem. Udział diesli wciąż nieznacznie przekracza 10 proc. (10,6 proc. i -3,3 pp. r/r). Równocześnie, jak wynika z danych PZPM, rośnie udział aut z napędami alternatywnymi (40,9 proc. i +9,1 pp. r/r). Wśród nich najszybciej przybywa klasycznych hybryd, które w maju stanowiły 16,6 proc. rynku nowych aut (+5 pp. r/r).

Tematy
Komentarze
Polacy zmieniają upodobania. Te auta są odporne na kłopoty z dostawami
Marcin Kaźmierczak
Podziel się