Polacy chcący kupić samochód elektryczny muszą mieć odłożone ponad 100 tys. zł. Za mniej niż 150 tys. zł można z kolei kupić jedynie pięć modeli – wynika z analizy Bankier.pl. Wraz z rosnącym popytem na „elektryki” rosną także ich ceny. W ciągu dwóch lat podwyżki w przypadku większości modeli wyniosły kilkadziesiąt procent.
W Polsce zarejestrowanych jest już ponad 47 tys. w pełni elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. Samych osobówek zasilanych prądem na koniec lipca było już 42 265 – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Każdy kolejny rok staje się rekordowym pod względem rejestracji „elektryków”. Nie inaczej jest w trwającym 2023 r. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy w Polsce przybyło 11 660 elektrycznych aut osobowych – o 64 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.
Szybciej przybywa nowych aut elektrycznych. W analizowanym okresie Polacy i działające w Polsce firmy zarejestrowały ok. 9,6 tys. nowych „elektryków” – o 71,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. Udział aut zasilanych wyłącznie prądem w rynku nowych aut wzrósł do 3,5 proc. (+1,2 pp. r/r).
Ceny „elektryków” mocno w górę
Wraz z liczbą rejestracji rosną także ceny „elektryków” w polskich salonach. Jak wynika z analizy Bankier.pl, ceny podstawowych wersji poszczególnych modeli zasilanych prądem wzrosły w ciągu ostatnich niespełna dwóch lat w większości przypadków o ponad 20 proc.
Jeszcze jesienią 2021 r. za podstawową wersję elektrycznego fiata 500 trzeba było zapłacić nieco poniżej 100 tys. zł (99,5 tys. zł). Obecnie najniższa stawka wynosi 139 900 zł, czyli o blisko 41 proc. więcej.
W analizowanym okresie o ponad 40 proc. podrożała jeszcze honda e. Choć jest to nowy model, trzeba za niego zapłacić o ponad 64 tys. więcej niż za poprzedni.
Ponad 30-procentowe podwyżki dotknęły także opla mokkę-e oraz citroena e-c4. Nominalnie nowe wersje wspomnianych modeli kosztują o ok. 43 – 44 tys. zł więcej od poprzednich oferowanych w drugiej połowie 2021 r.
Tesla wyjątkiem
Pod prąd poszła Tesla, która dwa razy obniżała w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy ceny oferowanych przez siebie aut. Za najtańszą teslę model 3 trzeba obecnie zapłacić co najmniej 205 990 zł. Jesienią 2021 r. było to 219 900 zł.
W ujęciu procentowym, w ciągu ostatnich trzech miesięcy tesle oferowane w Polsce potaniały o kilkanaście procent – najmocniej w przypadku podstawowej wersji modelu y – o 18 proc.
Ile kosztują samochody elektryczne w Polsce?
W Polsce samochody w pełni elektryczne oferują 22 marki. Bez „elektryków” w portfolio pozostaje m.in. Seat i Suzuki. Japońska marka, jak zapowiada, chce wprowadzić do swoich salonów pięć modeli elektrycznych. Ma to jednak nastąpić do 2030 r.
Ceny nowych aut elektrycznych w Polsce
Model | Najniższa cena |
toyota mirai | 334 900 |
toyota bz4x | 274 900 |
toyota proace | 155 600 |
toyota proace city | 173 200 |
skoda enyaq | 212 250 |
skoda enyaq coupe | 249 950 |
kia niro ev | 191 900 |
kia e-soul | 170 990 |
kia ev6 | 209 900 |
kia ev6 gt | 399 900 |
volkswagen id.3 | 191 290 |
volkswagen id.4 | 226 890 |
volkswagen id.5 | 235 390 |
volkswagen id.buzz | 282 605 |
hyundai ioniq 5 | 219 900 |
hyundai ioniq 6 | 284 900 |
hyundai kona electric | 168 900 |
audi q8 e-tron | 345 000 |
audi q8 sportback e-tron | 356 300 |
audi sq8 e-tron | 434 500 |
audi qs8 sportback e-tron | 445 800 |
audi e-tron gt quattro | 468 800 |
audi rs e-tron gt | 631 200 |
audi q4 e-tron | 244 600 |
audi q4 sportback e-tron | 255 900 |
bmw ix | 378 300 |
bmw ix1 | 257 000 |
bmw ix3 | 297 000 |
bmw ix4 | 259 000 |
bmw ix5 | 345 000 |
bmw ix7 | 650 000 |
mercedes-benz eqe | 336 000 |
mercedes-benz eqs | 543 500 |
mercedes-benz eqa | 223 500 |
mercedes-benz eqb | 238 400 |
mercedes-benz eqe | 411 800 |
mercedes-benz eqs (SUV) | 591 500 |
mercedes-benz eqv | 364 500 |
dacia spring | 106 900 |
renault zoe e-tech | 180 500 |
renault megane e-tech | 184 900 |
renault kangoo e-tech | 189 900 |
renault kangoo e-tech (van) | 146 700 |
volvo c40 recharge | 256 900 |
volvo xc40 recharge | 249 300 |
volvo ex30 | 169 900 |
volvo xc90 | 399 900 |
ford mustange mach-e | 269 550 |
lexus rz | 329 900 |
lexus ux300e | 262 900 |
opel mokka-e | 184 300 |
opel corsa-e | 160 300 |
opel corsa combo e-life | 192 350 |
opel zafira e-life | 270 500 |
opel vivaro e-life | 256 100 |
peugeot e-208 | 156 600 |
peugeot e-2008 | 189 350 |
peugeot e-rifter | 181 600 |
citroen e-c4 | 180 950 |
citroen e-c4x | 186 200 |
citroen e-berlingo | 177 200 |
citroen e-spacetourer | 277 200 |
nissan leaf | 155 900 |
nissan ariya | 219 900 |
nissan townstar kombi | 199 900 |
nissan townastar (van) | 147 900 |
fiat 500e | 139 900 |
mini electric | 164 900 |
smart fortwo | 100 896 |
honda e:ny1 | 219 900 |
tesla model s | 519 900 |
tesla model 3 | 205 990 |
tesla model x | 558 990 |
tesla model y | 224 990 |
Źródło: Bankier.pl (stan na 24 sierpnia 2023 r.)
Skupmy się jednak na modelach już obecnych w polskich salonach. Jak wynika z naszej analizy, żeby zostać właścicielem auta elektrycznego w Polsce, trzeba mieć odłożone ponad 100 tys. zł. Najmniej – niespełna 100,9 tys. zł trzeba wydać, by kupić smarta fortwo. Z większych aut, najmniej – 106 900 zł kosztuje podstawowa wersja dacii spring.
Poniżej 150 tys. zł można kupić jeszcze tylko fiata 500e oraz dwa auta z nadwoziem van: renault kangoo e-tech oraz nissana townstar.
Większość „elektryków” za ponad 250 tys. zł
Poza dacią spring, najtańsze modele nie cieszą się wcale największym zainteresowaniem polskich klientów indywidualnych i firm rejestrujących na REGON. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w I poł. 2023 r. w Polsce najchętniej rejestrowano auta produkowane przez Teslę: model y i model 3, których podstawowe wersje kosztują odpowiednio 224 990 i 205 990 zł. Na podium znalazła się jeszcze kia ev6 kosztująca co najmniej 209 900 zł.
Oprócz dacii spring, wśród dziesięciu najpopularniejszych „elektryków” pierwszego półrocza 2023 r. mniej niż 200 tys. zł kosztowały jeszcze podstawowe wersje kii niro, volkswagena id.3 oraz renault megane.
Większość oferowanych w Polsce aut elektrycznych kosztuje jednak powyżej 250 tys. zł. Takie ceny znajdziemy w cennikach 42 spośród 75 oferowanych w Polsce modeli w pełni elektrycznych.
Przesiadka kosztuje kilkadziesiąt tysięcy złotych
Przesiadka do samochodu elektrycznego kosztuje kilkadziesiąt tysięcy złotych. O tyle droższe są bowiem elektryczne wersje tych samych modeli. Dla przykładu, za opla mokkę-e trzeba zapłacić co najmniej 184 300 zł, podczas gdy spalinowa wersja kosztuje co najmniej 104 800 zł. W przypadku opla corsy różnica między napędem elektrycznym a spalinowym wynosi 107 proc. a nominalnie 83 tys. zł.
Nieco mniejsze różnice występują pomiędzy elektrycznymi a hybrydowymi wersjami tych samych modeli. W przypadku hyundaia kony to 26 proc., a nominalnie 34 tys. zł. Za „elektryka” trzeba bowiem zapłacić co najmniej 168 900, a ceny hybrydy zaczynają się od 134 500 zł. Elektryczna kona od wersji spalinowej jest z kolei droższa o 58 tys. zł (52,3 proc.).
Z „Moim elektrykiem” nieco lżej dla kieszeni
Ostateczny koszt auta elektrycznego może być jednak niższy. Wszystko za sprawą funkcjonującego od lipca 2021 r. programu „Mój elektryk”. W jego ramach można otrzymać dopłatę w wysokości 18 750 zł. Posiadacze Karty Dużej Rodziny mogą z kolei liczyć na obniżenie ostatecznego rachunku o 27 000 zł.
W ramach programu na dofinansowanie mogą liczyć także chcący wziąć „elektryka” w leasing. Od lipca 2021 r. do końca czerwca 2023 r. złożono 9 tys. wniosków o leasing z dofinansowaniem w ramach programu „Mój elektryk” na łączną kwotę 300 mln zł. W samej I poł. 2023 r. złożono 3,3 tys. wniosków na łączną kwotę 116 mln zł.
W przypadku klientów indywidualnych (nieposiadających KDD), wybór ograniczony został do modeli kosztujących poniżej 225 tys. zł. Obecnie w polskich salonach można więc wybierać spośród 36 modeli, a ostatnim, który „łapie się” do programu dopłat jest tesla model y (224 990 zł).
Jeśli uwzględnimy dopłaty, 100 tys. zł wystarczy do zakupu dwóch modeli: smarta fortwo i dacii spring, ostateczny rachunek poniżej 150 tys. zł wyniesie z kolei w przypadku 11 modeli.