W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2023 r. Polacy zarejestrowali ponad 13 tys. nowych samochodów elektrycznych. Zdecydowanie lepiej radzą sobie hybrydy – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Które modele elektryczne i hybrydowe cieszą się największą popularnością wśród Polaków?
Zdecydowanie lepiej wygląda sprzedaż i liczba rejestracji aut z napędami hybrydowymi. O ile od początku roku do końca lipca 2023 r. na polskich drogach przybyło mniej hybryd PHEV umożliwiających ładowanie z gniazdka (8794 szt.) niż klasycznych elektryków (13 293 szt.), o tyle na rynku coraz mocniej rozpychają się klasyczne hybrydy (HEV) oraz tzw. miękkie hybrydy (MHEV).
Tych pierwszych w analizowanym okresie przybyło na polskich drogach 48,2 tys. sztuk (17,5 proc. udziałów w rynku), drugich jeszcze więcej – 52,1 tys., co przełożyło się na 18,9 proc. udziałów w rynku.
Łącznie w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2023 r. polscy klienci indywidualni i firmy rejestrujące na REGON wprowadziły do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów blisko 104 tys. hybryd. Ich udział w rynku zbliżył się do 38 proc. Jednak w samym tylko lipcu był jeszcze wyższy i wyniósł 39,8 proc.
Jeśli dodamy do tego auta w pełni elektryczne, liczba rejestracji wzrośnie do 125 tys., a udział aut z napędami niekonwencjonalnymi w rynku nowych aut wyniesie 44,5 proc.
Dla porównania, od początku roku do końca lipca 2023 r. Polacy zarejestrowali 27,7 tys. diesli oraz 122,3 tys. aut benzynowych.
Najpopularniejsze auta elektryczne w Polsce
Wśród samochodów w pełni elektrycznych konkurencję na polskim rynku w tyle zostawiła Tesla, zdobywając blisko 20 proc. udziałów w polskim rynku nowych „elektryków”. Model y w pierwszym półroczu 2023 r. był rejestrowany w Polsce 1270 razy, a po stronie model 3 zapisano 837 zarejestrowanych nowych egzemplarzy. Podium uzupełniła kia ev6, którą zarejestrowano 440 razy.
Najczęściej rejestrowane samochody elektryczne w Polsce w I poł. 2023 r.
Model | Liczba rejestracji |
tesla model y | 1270 |
tesla model 3 | 837 |
kia ev6 | 440 |
audi q4 e-tron | 400 |
volkswagen id.4 | 297 |
skoda enyaq iv | 269 |
kia niro | 265 |
volkswagen id.3 | 262 |
dacia spring | 260 |
renault megane | 211 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Biorąc pod uwagę marki, za Teslą z blisko trzykrotnie słabszym wynikiem uplasował się Volkswagen (791 szt.), w przypadku którego największą popularnością cieszył się model id.4 (297 szt.). Obie marki zanotowały wzrost sprzedaży elektryków w Polsce przekraczający 300 proc. w ujęciu rocznym.
Na trzecim miejscu znalazła się Kia, która swój wynik zawdzięcza przede wszystkim dwóm modelom – wspomnianej już kii ev6 oraz kii niro.
Wśród elektrycznych aut dostawczych w pierwszym półroczu 2023 r. najczęściej wybierany i rejestrowany był ford transit (455 szt.). Próg 100 zarejestrowanych egzemplarzy przekroczony został jeszcze w przypadku mercedesa sprintera (132 szt.). Trzeci opel vivaro mógł pochwalić się 78 zarejestrowanymi nowymi egzemplarzami.
Najpopularniejsze hybrydy w Polsce
Zdecydowanie inaczej wygląda zestawienie najpopularniejszych hybryd. W przypadku klasycznych aut hybrydowych i tzw. hybryd miękkich, Polacy najczęściej rejestrowali auta produkowane przez Toyotę. Pierwsze miejsce w rankingu podsumowującym I poł. 2023 r. zajął yaris cross (6456 szt.), co pozwoliło temu modelowi zdobyć także miano najpopularniejszego modelu wśród polskich klientów indywidualnych bez podziału na rodzaj napędu. Hybrydy w przypadku yarisa cross stanowiły blisko 90 proc. wszystkich zarejestrowanych egzemplarzy tego modelu.
Najczęściej rejestrowane hybrydy (HEV i MHEV) w Polsce w I poł. 2023 r.
Model | Liczba rejestracji |
toyota yaris cross | 6456 |
toyota corolla | 5835 |
toyota yaris | 5360 |
toyota c-hr | 5014 |
kia sportage | 3789 |
toyota rav4 | 3306 |
toyota corolla cross | 2772 |
volvo xc60 | 2700 |
hyundai tucson | 2528 |
skoda octavia | 2300 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Na kolejnych miejscach uplasowały się trzy inne toyoty: corolla (5835 szt.), yaris (5360 szt.) oraz c-hr (5014 szt.). Łącznie Polacy w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 r. zarejestrowali 30 277 hybrydowych toyot. Dla porównania, w analizowanym okresie do bazy CEP wprowadzono także 13,5 tys. hybryd z napędem spalinowym.
Najczęściej rejestrowane hybrydy (HEV i MHEV) w Polsce w I poł. 2023 r.
Model | Liczba rejestracji |
lexus nx | 770 |
mazda cx-60 | 507 |
volvo xc60 | 462 |
mercedes-benz klasa glc | 296 |
lexus rx | 234 |
kia sportage | 225 |
kia ceed | 198 |
volvo xc90 | 181 |
porsche cayenne | 172 |
kia xceed | 152 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Wśród hybryd typu plug-in najczęściej rejestrowano lexusa nx (770 szt.), mazdę cx-60 (507 szt.) oraz volvo xc60 (462 szt.), które nie oddaje tytułu najpopularniejszego samochodu osobowego z segmentu premium.