Wielton odnotował 32,01 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2016 r. wobec 23,18 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Zysk operacyjny wyniósł 45,47 mln zł wobec 27,8 mln zł zysku rok wcześniej. Marża EBIT wyniosła 8,2% wobec 8,7% w 2015 r.


Wyniki te zostały pozytywnie przyjęte przez inwestorów. W czwartek tuż po godzinie 14 notowania akcji Wieltonu szły w górę o blisko 10% do poziomu 11,29 zł. Warto dodać, że jeszcze na początku 2015 roku za papiery te płacono niewiele ponad 4 zł.
"Wzrost na wyniku z działalności operacyjnej był możliwy przede
wszystkim dzięki obniżce cen materiałów z kategorii głównych
komponentów, wzrost wolumenu sprzedaży oraz sprzyjający kurs pary walut
EUR/PLN. W wyniku operacyjnym Grupy uwzględniono 12,1 mln zł co stanowi
65% zysku netto wypracowanego przez spółkę Fruehauf (Wielton ma 65%
udziałów w spółce Fruehauf) w II kwartale 2016 roku" - czytamy także.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 551,78 mln zł w I poł.
2016 r. wobec 319,18 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż krajowa ogółem
wyniosła 231 mln zł, tj. 25,5% wzrostu r/r, zaś sprzedaż zagraniczna -
321 mln zł, tj. 137% więcej w relacji r/r.
"W I półroczu 2016 r. Grupa sprzedała 6 627 sztuk naczep i przyczep wobec 3 720 sztuk w analogicznym okresie 2015 r., tj. 78,1% wzrostu r/r.
- sprzedaż w kraju wyniosła w omawianym okresie 2 421 sztuk wobec 2 187 sztuk w analogicznym okresie ubiegłego roku.
- sprzedaż zagraniczna grupy wyniosła w I pół. 2016 r. 4 206 sztuk, wobec 1 533 sztuk w analogicznym okresie 2015 r.
- rynki wschodnie, tj. Rosja i Ukraina (+Kazachstan, +Turkmenistan, +Białoruś) pokazały 242 sztuki sprzedaży, tj. analogiczny poziom sprzedaży jak w I półroczu 2015 r. gdzie Grupa sprzedała na tamtych rynkach 245 szt.
- w omawianym okresie Italiana Rimorchi wygenerowała sprzedaż na poziomie 321 sztuk.
- Fruehauf sprzedał w omawianym okresie 2 439 sztuk" - czytamy dalej.
Wielton umocnił pozycję na polskim rynku, odnotowując wzrost udziałów w rynku na koniec czerwca 2015 r. do 15,5% z 15,2% w analogicznym okresie 2015 r., wskazano.
W I półroczu 2016 r. skonsolidowany zysk brutto na sprzedaży wzrósł o
108,1% r/r do poziomu 84,7 mln zł. Poprawa wyniku w I półroczu 2016 r.
to pochodna wzrostu wolumenu sprzedaży na rynku krajowym, przy
jednoczesnym wzroście udziału sprzedaży zagranicznej, przy korzystnej
(dla eksportera) relacji EUR/PLN. W przyroście zysku brutto ze sprzedaży
równym 44 mln zł, 14,3 mln zł stanowi skonsolidowany zysk brutto ze
sprzedaży Fruehauf osiągnięty w II kwartale 2016 r., wyjaśniono.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I półroczu 2016 r. wyniósł 25,02 mln zł wobec 7,04 mln zł zysku rok wcześniej.
Wielton podwaja moce
Wydatki inwestycyjne Wieltonu w 2016 roku wyniosą ok. 40 mln zł, a w 2017 roku 25-28 mln zł. Spółka jest w trakcie procesu inwestycyjnego, w wyniku którego jej moce wzrosną dwukrotnie, do 16 tys. sztuk asortymentu rocznie. Proces zakończy się w czwartym kwartale przyszłego roku.
"CAPEX grupy na 2016 rok wynosi 40 mln zł, natomiast w 2017 roku planujemy wstępnie wydatki na rozwój organiczny rzędu 25-28 mln zł" - poinformował na konferencji prasowej wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych Tomasz Śniatała.
Spółka realizuje projekt inwestycyjny w Wieluniu, który ma doprowadzić do zwiększenia mocy produkcyjnych do 16 tys. sztuk rocznie z 8 tys. obecnie.
"Trzeba pamiętać, że wcześniej przejęliśmy aktywa we Włoszech. Są one stopniowo sprowadzane do Polski i są składową realizowanego projektu. Gdyby nie to, poziom wydatków byłby inny" - wyjaśnił wiceprezes.
W zeszłym roku spółka zależna Wieltonu złożyła ofertę wiążącą na dzierżawę, a następnie nabycie marek wybranych maszyn i urządzeń, bazy klientów i dokumentacji produktów należących do włoskiej Compagnia Italiana Rimorchi, znajdującej się w stanie upadłości likwidacyjnej.
W ramach realizowanych inwestycji w I kwartale 2017 roku powstanie linia zabezpieczenia antykorozyjnego, nastąpi też automatyzacja linii montażowej. Z kolei w IV kwartale 2017 r. zrealizowana zostanie rozbudowa linii spawalniczych.
"W 2018 roku będziemy mieć pełną gotowość, by produkować 16 tys. ton produktów rocznie" - poinformował prezes Mariusz Golec.
Wielton spodziewa się kontynuacji pozytywnych trendów w II połowie roku
Wielton spodziewa się, że drugie półrocze 2016 roku nie powinno być gorsze od pierwszego, na rynku wciąż utrzymuje się bowiem bardzo dobra koniunktura - poinformował na czwartkowej konferencji prasowej prezes Wieltonu Mariusz Golec.
"Patrzymy na drugą połowę roku z dużym optymizmem. Napływające dane wskazują, że zarówno lipiec, jak i sierpień generują podobne wzrosty jak w pierwszym półroczu. Również rynki eksportowe stabilnie idą w górę" - powiedział prezes.
"Drugie półrocze nie powinno być gorsze od pierwszego" - dodał.
Prezes wyjaśnił, że korzyść przynoszą działania prowadzone wewnątrz spółki, m.in. wypracowywanie synergii wewnątrz grupy, efekt skali, czy szeroki portfel produktów. Ale istotnym czynnikiem sprzyjającym firmie jest też utrzymująca się bardzo dobra koniunktura w branży, w kraju i za granicą.
Na rynku krajowym, według danych PZPM, wzrost w ostatnich dwóch miesiącach wyniósł 20,6 proc. Z kolei na rynkach europejskich utrzymuje się tendencja wzrostowa 5-10 proc. rok do roku.
Wielton opublikował w środę wyniki za pierwszą połowę 2016 roku. Przychody grupy wzrosły o 73 proc., do 551,8 mln zł, EBITDA o 58 proc., do 56,2 mln zł, zysk operacyjny o 64 proc., do 45,5 mln zł, a zysk netto o 38 proc., do 32 mln zł.
Jak poinformowali przedstawiciele firmy, wpływ na EBIT miała konsolidacja spółki francuskiej, Fruehauf, która dołożyła do zysku operacyjnego 12,1 mln zł.
Ale nawet bez uwzględniania Fruehauf, wynik operacyjny grupy Wielton wzrósł do 30,9 mln zł z 8,4 mln zł przed rokiem.
Wielton zawarł umowę kupna ponad 65 proc. akcji francuskiego producenta naczep, Fruehauf Expansion, za 9,5 mln euro (z opcją zakupu pozostałych udziałów za co najmniej 6,6 mln euro) w maju 2015 roku.
W wyniku konsolidacji spółki francuskiej eksport zyskał przewagę nad sprzedażą krajową. O ile w pierwszej połowie 2015 roku stanowił on 41 proc. przychodów, o tyle w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku jego udział wzrósł do 64 proc.
Firma eksportuje do 35 krajów. Chce umacniać swoją trzecią pozycję w Europie.
"By tak się stało, musimy rozwijać ofertę o nowe produkty, zwiększać moce i realizować dalsze synergie" - powiedział prezes.
Główne rynki Wieltonu to Francja i Polska.
"Chcemy je rozwijać. Wprowadzamy szereg zmian w sieci sprzedażowej w kraju. We Francji poszerzamy z kolei portfel produktów o wywrotki stalowe i aluminiowe" - powiedział Golec.
Spółka szacuje swój udział w rynku polskim na 15,5 proc., a we Francji na 20 proc.
Kolejny ważny rynek to Włochy.
"Jesteśmy tam od roku. Obecnie nasz udział wynosi 4,4 proc., ale w ciągu pięciu lat chcemy dojść do 20 proc." - powiedział prezes.
Firma zamierza też intensyfikować sprzedaż w krajach południowej Europy - w Czechach, Rumunii, Bułgarii i Słowacji. Będzie też aktywnie działać na rynku niemieckim.
Stabilizuje się sytuacja na rynkach wschodnich, dotkniętych kryzysem.
"Patrząc przez pryzmat pierwszego półrocza sytuacja w Rosji jest stabilna, ale na niskim poziomie. Jednak pierwsze miesiące drugiego półrocza wskazują, że następuje zwrot - powoli strona popytowa tam się odradza. Z większym optymizmem patrzymy teraz na rynek rosyjski" - powiedział prezes.
"Na Ukrainie jest stabilnie, w górę. Pierwsza połowa tego roku jest lepsza niż pierwsze półrocze 2015 r." - dodał.
Wielton to największy producent i sprzedawca naczep i przyczep w Polsce, a w Europie jeden z wiodących graczy tego sektora. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r. W 2015 r. miała 630,32 mln zł skonsolidowanych przychodów.