Sensem każdej pracy, jest godziwe wynagrodzenie. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy pracownicy nie otrzymują podstawowych wypłat - jak się zabezpieczyć przed takimi zdarzeniami, zbadać rzetelność firmy - potencjalnego pracodawcy i nie dać się oszukać?
Czytaj umowy, pilnuj terminów
Zobacz także: | |
![]() Interwencja Bankier.pl: jak mam wyliczyć swoje wynagrodzenie |
„Nieznajomość prawa szkodzi”, a nieznajomość umów?
Powszechnie wiadomo, że Polacy, niestety, nie czytają umów. Nieznajomość zapisów podpisywanych dokumentów działa na naszą szkodę, podobnie jak utarte powszechnie powiedzenie, że „nieznajomość prawa szkodzi”. Trzeba o tym pamiętać. Nie ma niestety badań ilustrujących, ilu spośród wspomnianych wcześniej 12,5 mln pracowników nie czyta umów z pracodawcami, jednak wyniki zapewne okazałyby się daleko niepokojące (przykład dla produktów bankowych - aż 55% klientów nie czyta dokładnie tego, co podpisuje). Dobra umowa powinna zawierać prawa i obowiązki obu stron, w tym zapisy o wynagrodzeniu, terminach, karach umownych, poufności czy odpowiedzialności. W przypadku umów o pracę standardowym dokumentem, który każdy pracownik powinien otrzymać przed podjęciem obowiązków, jest regulamin pracy, określający najważniejsze przywileje i wymagania regulujące wszystkie najważniejsze aspekty. Pozostałe zapisy, nadrzędne wobec umów, wynikają z Prawa Pracy, z którym także warto się zapoznać.

foto: thetaXstock
Rzetelne firmy - jak ich szukać?
Czasy, kiedy pracownik rządził na rynku pracy, wraz z nadejściem kryzysu gospodarczego w 2008 roku minęły. Choć Polska nie odczuła dotąd spowolnienia w takim stopniu, jak np. USA - po pęknięciu bańki na rynku nieruchomości i upadku banku Lehman Brothers, czy zadłużone kraje południowej Europy, wiele firm optymalizuje zatrudnienie, baczniej przyglądając się potencjalnym kandydatom. Czy jednak zasadą ograniczonego zaufania nie powinien kierować się także pracownik? Istnieją instrumenty, które pozwalają zbadać kondycję potencjalnego pracodawcy już podczas etapu rekrutacji. Można zrobić to na kilka sposobów, choć komplementarna weryfikacja pozwoli na niemal 100-procentową pewność. Jednym z podstawowych czynników, które dobrze świadczą o uczciwości przedsiębiorstwa, jest posiadanie wyróżnień, wymagających od samego pracodawcy chęci bycia transparentnym.
Certyfikat Rzetelna Firma jest przykładem takiego działania. Firma, która ubiega się o przyznanie wspomnianego wyróżnienia, sama wyraża chęć jego pozyskania i deklaruje pełną otwartość do weryfikacji. Po procesie sprawdzenia danego podmiotu przez specjalistów otrzymuje ona zaświadczenie o uczestnictwie w programie, zobowiązuje się dobrowolnie przestrzegać Kodeksu Etycznego Rzetelnych Firm (reguluje także sprawy pracownicze), a także pozwala na stałą, bieżącą weryfikację działu kontroli jakości. Drugi ze sposobów to analiza for dyskusyjnych o pracy lub portali związanych z karierą zawodową, np. Golden Line. W tego typu serwisach byli i obecni pracownicy udzielą informacji na temat danej firmy. Kolejnymi miejscami, w których można zaczerpnąć informacji o potencjalnym pracodawcy, są Krajowy Rejestr Sądowy i Główny Urząd Statystyczny. Organy te udzielają informacji - weryfikując ogólnodostępne numery NIP i REGON - czy dana firma w ogóle istnieje, a w przypadku spółek sprawdzić można, jaka jest ich kondycja finansowa. Ostatnim - także bardzo ważnym elementem - są rodzina i znajomi, którzy być może byli zatrudnieni lub współpracowali z daną firmą.
Praca za granicą
![]() | »Interwencja Bankier.pl: szef nie wypłaca mi całego wynagrodzenia |
Pracować bezproblemowo
„Firmy krzaki”, nieuczciwi pracodawcy, niewiarygodni partnerzy - ci zdarzać będą się zawsze. Taka już ludzka natura: większość zarabia i daje pracę zgodnie z prawem, zdarzają się jednak odstępstwa - ludzie kierujący się chęcią maksymalnego zysku, każdym kosztem. By nie trafić na tę drugą grupę, szczególnie w trudnym dla pracowników czasie, warto poświęcić chwilę i sprawdzić potencjalnego pracodawcę. Uczciwe firmy nie boją się swojej wiarygodności, a wręcz przeciwnie: starają się na każdym kroku pokazywać dobre praktyki - w kontaktach z pracownikami, klientami czy kontrahentami.
/Rzetelna Firma
Źródło:Informacja prasowa