Wyniki Cyfrowego Polsatu za II kwartał 2023 roku okazały się zbliżone do oczekiwań. Spółka wcześniej sygnalizowała spadek zysku netto w II kwartale 2023 roku z powodu zdarzeń jednorazowych.


PAWEŁ SZPIGIEL, ANALITYK BM MBANKU
Cyfrowy Polsat podał wyniki za 2 kwartał zbliżone do naszych oczekiwań. Przychody wyniosły 3.290 mln zł i wzrosły o 1,9 proc. r/r. W zestawieniu wszystkie linie przychodów były zbliżone do naszych szacunków. Koszty techniczne w 2 kwartale były niewiele powyżej naszych oczekiwań, pozostałe linie kosztowe były zgodne z naszymi prognozami. Przychody z reklamy i sponsoringu w 2 kwartale wzrosły o 4,4 proc. r/r, podczas gdy cały rynek reklamy telewizyjnej i sponsoringu zanotował wzrost o 4,3 proc. Cyfrowy Polsat zanotował -15 mln zł na pozostałej działalności operacyjnej (co wynikało głównie z rezerwy na sprawy sporne). EBITDA wyniosła 799 mln zł, skorygowana o wynik na pozostałej działalności operacyjnej, byłaby zgodna z naszymi oczekiwaniami. Mimo to wynik jest niższy r/r o ok. 10 proc.(...) Rezerwy zawiązane w 2 kw. przez Cyfrowy Polsat spowodowały spadek EBITDA nieco poniżej naszej prognozy. Spółka kilka dni temu informowała o licznych zdarzeniach jednorazowych poniżej linii EBITDA. Mimo to EBITDA wynosi ok. 10 proc. niższy r/r.
********
Zysk EBITDA grupy Cyfrowego Polsatu wyniósł w drugim kwartale 2023 roku 798,5 mln zł i był o 1,9 proc. niższy od średniej oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes. Wynik spadł o 10,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku.
Oczekiwania dziewięciu analityków ankietowanych przez PAP Biznes co do zysku EBITDA grupy wahały się od 795 mln zł do 833 mln zł.
Przychody Cyfrowego Polsatu sięgnęły 3.289,8 mln zł i były o 0,3 proc. niższe od konsensusu. W ujęciu rok do roku sprzedaż wzrosła o 1,9 proc.
Skorygowane wolne przepływy pieniężne grupy, po uwzględnieniu kosztów odsetek, wyniosły 566 mln zł wobec -222 mln zł w I kwartale br.
Cyfrowy Polsat podał, że segment usług dla klientów indywidualnych i biznesowych wypracował w drugim kwartale br. 2.700 mln zł przychodów (wzrost o 1 proc. rdr) i 635 mln zł EBITDA (spadek o 15 proc.).
Liczba klientów usług multiplay spadła w drugim kwartale 2023 roku do 2,45 mln z 2,462 mln w pierwszym kwartale br.
Liczba usług kontraktowych u klientów B2C spadła w drugim kwartale 2023 roku do 13,08 mln z 13,16 mln kwartał wcześniej.
Średniomiesięczny przychód od klienta kontraktowego (ARPU) dla usług B2C w II kw. wzrósł do 71,8 zł z 71,4 zł kwartał wcześniej.
Wskaźnik odejść klientów B2C (churn) wzrósł na koniec czerwca 2023 roku do 7,3 proc. z 7,2 proc. kwartał wcześniej.
Na koniec czerwca 2023 roku liczba usług prepaid spadła kdk do 2,66 mln z 2,69 mln, ich ARPU wzrosło w II kwartale do 17,8 zł z 17,1 zł kwartał wcześniej.
Łączna liczba klientów B2B spadła kdk w II kw. 2023 roku do 69 tys. z 69,3 tys. Średniomiesięczny przychód na klienta wzrósł w ujęciu kdk do 1,46 tys. zł z 1,43 tys. zł.
Segment mediowy Cyfrowego Polsatu osiągnął 639 mln zł przychodów (wzrost o 5 proc.) i 157 mln zł EBITDA (wzrost o 10 proc.).
Strata netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej Cyfrowego Polsatu sięgnęła 7,3 mln zł wobec konsensusu PAP Biznes, który zakładał 94,9 mln zł zysku netto j.d.
W czwartek 10 sierpnia Cyfrowy Polsat podał, że szacuje skonsolidowany zysk netto za II kw. na 8,1 mln zł. Konsensus PAP Biznes powstał przed publikacją tej informacji.
W środę spółka podała, że ostatecznie zysk netto grupy spadł o 97,1 proc. rdr do poziomu 8 mln zł. Spadek ten spowodowany był z jednej strony przez utrzymującą się po stronie kosztowej presją inflacyjną, a z drugiej przez istotnie wyższe koszty obsługi zadłużenia. Dodatkowo, na poziom zysku netto w drugim kwartale wpływ miało ujęcie podatku dochodowego po wyższej niż ustawowa stopie podatkowej oraz czynniki o charakterze jednorazowym, w szczególności rozpoznanie udziału w stracie PAK-PCE i efekt jednorazowej spłaty kredytów.
epo/ osz/


























































