REKLAMA

UOKiK: telewizja Cyfra+ bezprawnie podwyższyła opłaty abonamentowe

2015-04-14 11:10
publikacja
2015-04-14 11:10
fot. Michal Kosc/REPORTER / EastNews

Operator telewizji Cyfra+ podwyższył opłaty abonamentowe w sposób niezgodny z prawem, uznał UOKiK. Jak podał Urząd, spółka zobowiązała się, że naprawi klientom szkody.

UOKiK: Cyfra+ niezgodnie z prawem podwyższyła abonament
UOKiK: Cyfra+ niezgodnie z prawem podwyższyła abonament (fot. Michal Kosc/REPORTER / EastNews)

Według komunikatu UOKiK, na początku stycznia 2012 r. ITI Neovision (dawniej: CANAL+ Cyfrowy) operator telewizji satelitarnej NC+ (wcześniej Cyfra+), powołując się na stosowany przez siebie regulamin, poinformował klientów o planowanej od marca podwyżce opłaty abonamentowej za dostęp do kanałów telewizji satelitarnej. W przypadku braku akceptacji nowych warunków przez konsumenta umowa miała zostać zakończona.

W związku z tym w listopadzie 2013 r. Urząd wszczął postępowanie przeciwko spółce, stawiając jej zarzut jednostronnej zmiany warunków umów zawartych z abonentami na czas określony.

Jak podał UOKiK, postępowanie wykazało, że spółka mogła naruszyć zasadę dotrzymywania umów przez wprowadzenie jednostronnej zmiany do kontraktu zawartego na czas oznaczony. Zdaniem UOKiK, konsument, który zawiera taką umowę, ma prawo oczekiwać, że ustalone warunki będą obowiązywać do zakończenia okresu, na jaki kontrakt został zawarty.

Urząd stwierdził, że zachowanie spółki narażało konsumentów na niewygodę i straty związane z ponoszeniem nieprzewidzianych opłat, zmianą usługodawcy, kosztami zakupu i instalacji sprzętu oraz opłatami aktywacyjnymi.

Operator zobowiązał się, że klienci, którzy nadal korzystają z usługi, otrzymają ofertę skorzystania z darmowych usług (pakiet filmów VOD, dostęp do nowego kanału telewizyjnego albo wymiana dekodera). Ci klienci, którzy nie są już abonentami spółki, otrzymają ofertę zawarcia umowy abonenckiej na specjalnych warunkach albo zwrot kwoty 43,16 zł w gotówce.

Spółka ma również podjąć działania informacyjne dostosowane do poszczególnych grup abonentów (do aktualnych abonentów komunikat zostanie skierowany poprzez ekran telewizora, e-mailem, smsem, pocztą, a także w Internetowym Centrum Abonenta; informacja dla byłych abonentów będzie zaś wyświetlana na stronie internetowej spółki przez 2 miesiące, zostanie też opublikowana w prasie ogólnopolskiej).(PAP)

mww/ mhr/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż Konto Przekorzystne na selfie

Załóż Konto Przekorzystne na selfie

Advertisement

Komentarze (14)

dodaj komentarz
~oszukany
moge wiec zerwac umowe z ITI ???
~dex
dlaczego tak nie interweniowaly wlasciwe urzedy jak bez zgody obywateli na podniesienie wieku emerytalnego - mimo ze bylo 2 mln podpisow przeciwko zmianom - i lamali umowe zawarta miedzy obywatelem a zus w chwili wstapienia na rynek pracy
~scart
A co z klientami kablówek na których przerzucono wzrost tej opłaty?
~T-mobile
A kiedy t-mobile beknie za analogiczny przekręt jesienią 2014 roku? Zrobili to samo. Zmienili opłaty klientom mającym umowy na czas określony.
~ererer
spokojnie, ich polityka rabunkowa doprowadzi do zniszczenia marki w ciągu kilku lat
~Polak
A kiedy TVPSA będzie podpisywać umowy i skończy się nielegalne pobieranie abonamentu oraz nielegalne finansowanie prywatnej spółki z budżetu?

~lel
no ja właśnie i to mam na myśli: gaz, energia elektryczna, opłaty parkingowe ceny podnoszą i nikt nie pyta mnie o zgodę. Wbijanie klina między dostawcami usług (dóbr) a ich odbiorcami jest złą praktyką. Niszczy całą - roczną kalkulację kosztów/zysków przedsiębiorstw, a dla ich klientów NIE DAJE tak naprawdę NIC.
~lel
jestem daleki od przyznania racji UOKiK może dlatego że korzystam z telewizji kablowej. Nie lubię gdy urzędy zabawiają się w ustanawianie "słusznych cen"
~qww
A w jaki sposób w tym przypadku UOKiK dyktował cenę? Klient podpisał świadomie umowę na ściśle określoną cenę przez określony czas i operator jest zobowiązany do realizacji zapisu umowy. Skoro operator bezprawnie podwyższa (jednostronnie/bez przyczyny) cenę, to klient powinien mieć prawo do obniżenia ceny (jednostronnie/bez A w jaki sposób w tym przypadku UOKiK dyktował cenę? Klient podpisał świadomie umowę na ściśle określoną cenę przez określony czas i operator jest zobowiązany do realizacji zapisu umowy. Skoro operator bezprawnie podwyższa (jednostronnie/bez przyczyny) cenę, to klient powinien mieć prawo do obniżenia ceny (jednostronnie/bez przyczyny) - w przeciwnym razie wypowiedzenie umowy bez kar. Prawo musi stać po każdej stronie.
~lel odpowiada ~qww
nieprawda o wysokości ceny decyduje dostawca usługi w przeciwnym wypadku jako klient oczyszczałbym półki sklepowe płacąc wg widzi-mi-się.
Operator powinien podnieść cenę wszystkim abonentom bez rozróżniania czy są oni na umowie określonej czy nieokreślonej bo otrzymują taki sam sygnał. Z drugiej strony jest oczywiste
nieprawda o wysokości ceny decyduje dostawca usługi w przeciwnym wypadku jako klient oczyszczałbym półki sklepowe płacąc wg widzi-mi-się.
Operator powinien podnieść cenę wszystkim abonentom bez rozróżniania czy są oni na umowie określonej czy nieokreślonej bo otrzymują taki sam sygnał. Z drugiej strony jest oczywiste że umowy na czas określony mogą mieć specjalny charakter kiedy wiążą się z rezygnacją z innego operatora, podnoszeniem jednorazowych kosztów związanych z instalacją itd. Nie wiemy jednak na czym te koszty polegały. Powtarzam UOKiK - moim zdaniem - nie raz się skompromitował (ogromna kara na sieć sklepów za rzekomą nieprawdziwą reklamę) i dlatego ja pozwoliłem sobie na taki a nie inny komentarz.

Powiązane: UOKiK karze nieuczciwe firmy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki