REKLAMA

Trzech ubezpieczycieli bije się w piersi. Obniżą opłaty w polisach z UFK

2015-09-25 11:11
publikacja
2015-09-25 11:11

W ramach postępowań przed Prezesem UOKiK dotyczących polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, Aviva, Allianz i Nationale Nederlanden zobowiązały się do znaczącego obniżenia opłat likwidacyjnych w istniejących umowach i wyeliminowania ich z kwestionowanych wzorców umownych. UOKiK zaakceptował te zobowiązania jako wychodzące naprzeciw konsumentom.

Trzech ubezpieczycieli bije się w piersi. Obniżą opłaty w polisach z UFK
Trzech ubezpieczycieli bije się w piersi. Obniżą opłaty w polisach z UFK
fot. Artur Zawadzki / REPORTER / / EastNews

UOKiK zarzucił siedemnastu towarzystwom ubezpieczeniowym, że wprowadzając opłaty likwidacyjne przerzucają na konsumentów koszty początkowe zawarcia ubezpieczenia - głównie wynagrodzenie pośredników ubezpieczeniowych. W ocenie Urzędu powinny one obciążać w głównej mierze ubezpieczycieli, a ich poniesienie stanowi zwyczajne ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej.

Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA, Towarzystwo Ubezpieczeń Allianz Życie Polska SA i Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA (dawniej: ING Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA) jako pierwsze z towarzystw przedstawiły propozycje działań naprawczych mających na celu niezwłoczne wyeliminowanie z rynku niekorzystnych skutków praktyk, które mogły naruszyć zbiorowe interesy konsumentów.  

Reklama

Produkty obarczone opłatami likwidacyjnymi zostaną wycofane lub nie będą pobierane opłaty likwidacyjne, a konsumenci odstępujący od już zawartej umowy poniosą dużo niższe koszty. Towarzystwa ubezpieczeniowe będą informowały konsumentów o decyzji UOKiK zarówno w listach skierowanych do klientów, jak i na stronach internetowych. Decyzją administracyjną kończącą postępowania, Urząd te zobowiązania przyjął.

fot. / / UOKiK

 Przyjęliśmy zobowiązania ubezpieczycieli, gdyż w naszej ocenie znacząco i niezwłocznie poprawiają one sytuację konsumentów dotkniętych problemem wysokich kosztów rezygnacji z polis  powiedział Prezes UOKiK Adam Jasser.Na podkreślenie zasługuje wola współpracy z Urzędem i determinacja zarządów, by odbudować zaufanie konsumentów poprzez dobrowolne działania eliminujące niekorzystne skutki zarzucanych praktyk dodał.

- Negocjacje z ubezpieczycielami objętymi pozostałymi postępowaniami są w toku, ale przyjęcie zobowiązań, tak jak i w tych trzech przypadkach, będzie możliwe, gdy korzyści dla konsumentów będą znaczącedodał Jasser. – Pragnę również podkreślić, że choć jesteśmy na nie otwarci, negocjacje nie mogą trwać w nieskończoność. Byłoby to nie fair w stosunku do tych firm, które już podjęły działania.

Ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK) to produkty zakładające podział środków częściowo na ubezpieczenie, częściowo na inwestowanie. Umowa jest zawierana na wiele lat. Inwestycja może przynieść zysk dopiero po wielu latach. Możliwa jest również strata. Zazwyczaj wcześniejsza rezygnacja z zawartej umowy oznacza utratę całości lub części środków w związku z opłata likwidacyjną. Udział polis z UFK w całym rynku ubezpieczeń na życie w Polsce wynosi blisko 50 proc. Wartość zgromadzonego w tych produktach kapitału sięga 56 mld zł.

Zarówno KNF, jak i Rzecznik Ubezpieczonych oraz UOKiK otrzymywały liczne skargi konsumentów na te produkty i sposoby ich sprzedaży. Wszystkie trzy instytucje blisko współpracują celem przywrócenia równowagi na tym rynku w ramach sieci na rzecz ochrony konkurencji i konsumentów. 

- Ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym charakteryzują się dużym stopniem złożoności, dlatego istotne jest, by ubezpieczyciele przykładali większą wagę do rzetelnego informowania klientów o ryzyku i kosztach – powiedział Andrzej Jakubiak, Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego. – W KNF trwają publiczne konsultacje wytycznych dla zakładów ubezpieczeń dotyczących systemu zarządzania produktem oraz badania adekwatności produktu, które zwiększą poziom ochrony osób zamierzających zawrzeć tego rodzaju umowę. - mówi Jakubiak.

Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Ubezpieczonych dodaje: - Popieramy inicjatywę działań naprawczych, do których zobowiązały się trzy towarzystwa ubezpieczeniowe. Oczekujemy, że pozostali ubezpieczyciele również pójdą ich śladem i podejmą dobrowolne działania, które ułatwią konsumentom odzyskanie oszczędności, nieraz gromadzonych przez całe życie.

Zobowiązania towarzystw ubezpieczeniowych

  • Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA zobowiązało się do wycofania ze swojej oferty produktu ubezpieczeniowego z kwestionowanymi opłatami oraz umożliwienia konsumentom bezterminowego aneksowania posiadanych umów. W tym drugim przypadku wysokość opłaty likwidacyjnej nie przekroczy 15 proc. środków na rachunku, jednak nie więcej, niż 1,5 tys. zł, a wartość wykupu będzie równa wartości wszystkich środków pomniejszonej o zadłużenie z umów dodatkowych. Ubezpieczyciel będzie też informował o możliwości skorzystania z tych warunków każdego konsumenta, który wyrazi wolę wcześniejszego rozwiązania umowy.
  • Towarzystwo Ubezpieczeń Allianz Życie Polska SA zobowiązało się do obniżenia kosztu wykupu polisy do poziomu 25 proc., nie więcej niż 5 tys. zł dla umów opłacanych składką regularną i  4 proc. dla umów opłacanych składką jednorazową. O obniżeniu opłat przedsiębiorca powiadomi konsumentów listownie i za pośrednictwem strony internetowej.  
  • Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA (dawniej: ING Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA) zobowiązało się nie stosować opłat likwidacyjnych w odniesieniu do polis zawartych po 1 stycznia 2016. Dla dotychczasowych klientów opłaty te nie będą wyższe niż 15 proc. wartości rachunku w przypadku składek regularnych  oraz 1 tys. w przypadku składki jednorazowej.

UOKiK będzie monitorował wykonanie decyzji w oparciu o sprawozdania złożone przez ubezpieczycieli.

Decyzje UOKiK nie wyczerpują możliwości dochodzenia przez konsumentów swoich praw na drodze indywidualnej. Przypominamy również, że w ocenie UOKiK przedsiębiorcy powinni umożliwiać konsumentom bezkosztowe odstąpienie od umowy zawartej w wyniku nieuczciwej sprzedaży - bez ponoszenia opłat likwidacyjnych. Gwarantuje to ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. 

Decyzje są kontynuacją działań na tym rynku. W październiku 2014 UOKiK stwierdził naruszenie zbiorowych interesów konsumentów przez cztery instytucje finansowe (jednego ubezpieczyciela i trzech pośredników) zaangażowane w sprzedaż polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Zarzuty dotyczyły nierzetelnego informowanie o tych skomplikowanych produktach finansowych oraz o prawach i obowiązkach stron umowy.  Urząd nałożył wówczas kary o łącznej sumie przekraczającej 50 mln zł na czterech przedsiębiorców: Aegon TU na Życie, Idea Bank, Open Finance i Raiffeisen Bank Polska – wszyscy odwołali się od decyzji do sądu.

UOKiK nadal prowadzi 14 postępowań w sprawie ubezpieczeń z UFK wobec kolejnych przedsiębiorców, którzy oferowali te produkty. Są to: Aegon TUnŻ, AXA Życie TU, Compensa TUnŻ, Generali Życie TU, MetLife TUnŻiR, Open Life TU Życie, PKO Życie TU (dawniej: Nordea Życie), PZU Życie, Pramerica Życie TUiR, Skandia Życie TU, Sopockie TUnŻ Ergo Hestia, TUnŻ Europa, TUnŻ WARTA oraz UNIQA TUnŻ. Mogą one zakończyć się przyjęciem zobowiązań do podjęcia działań usuwających skutki niezgodnych z prawem praktyk albo wydaniem decyzji stwierdzających naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, w których nałożone zostaną obowiązki usunięcia skutków stosowania zarzucanych praktyk w postaci wyeliminowania opłat likwidacyjnych z wykonywanych umów, a także mogą zostać nałożone kary finansowe.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (16)

dodaj komentarz
~kanabi
Pan Jasser sądzi chyba, że chwyty jakie stosował będąc rzecznikiem rządu dalej działają - otóż nie działają. To co Autor przedstawia tutaj jako bicie się w piersi przez ubezpieczycieli to w istocie odpuszczenie przez UOKiK egzekwowania prawa, tzn. wymuszenia od ubezpieczycieli zwrotu opłat pobranych na podstawie klauzul abuzywnych Pan Jasser sądzi chyba, że chwyty jakie stosował będąc rzecznikiem rządu dalej działają - otóż nie działają. To co Autor przedstawia tutaj jako bicie się w piersi przez ubezpieczycieli to w istocie odpuszczenie przez UOKiK egzekwowania prawa, tzn. wymuszenia od ubezpieczycieli zwrotu opłat pobranych na podstawie klauzul abuzywnych (lub potencjalnie abuzywnych - w przypadku tych ubezpieczycieli, którzy nie mają ubezpieczeń, które byłyby badane przez SOKiK). Parafrazując Prezesa UOKiK widzicie prokuratora, który mówi: przyjęliśmy zobowiązania złodziei, gdyż w naszej ocenie znacząco i bezzwłocznie poprawiają one sytuację okradzionych???
~UFK
Compena - rezygnacja w drugim roku polisy - 88 % wkladu -kiedy zabierzecie sie za tych przekrętasów..???
~exBamkier_Getin_nobl
Środki w polisolokat ach Europy i Open Life nie są w ogóle inwestowane. Ich cel to darmowy (tzn Klient objety ubezpieczeniem za to płaci ok 3% w skali roku) kredyt dla Noble Getin Banku
~Andi
Dla mnie spoko.
Jak wycofam się wcześniej zabierajcie nawet te 80%, ale od wypracowanego zysku!
No tak, więcej by kosztowało wydrukowanie informacji i wysłanie pocztą niż zarobek...


~RT778
Skrajne przypadki oszustwa:

Idea Bank + PKO Ubezpieczenia:
oplaty likwidacyjne nie sa znane, prócz jednej: 45 % w IV roku. Bank i ubezpieczyciel trzymaja te dane w tajemnicy. Wg Karty Parametrów oplata administracyjna powinna wynosic 0,03% miesiecznie, a wynosi 0,21% miesiecznie.
~Term
Mój kraj taki piękny. Ludzie zrobią wszystko aby tylko nie oszczędzać :) Ale chcę ich widzieć za te 20-30 lat albo ciut dłużej kiedy przyjdzie im żyć za emeryturę z ZUSu to dopiero będzie heca. Niestety ludzie nie rozumieją tych produktów ani nabywcy ani oferujący. Jak się bierze produkt 15-20 letni to się go bierze aby zabezpieczyć Mój kraj taki piękny. Ludzie zrobią wszystko aby tylko nie oszczędzać :) Ale chcę ich widzieć za te 20-30 lat albo ciut dłużej kiedy przyjdzie im żyć za emeryturę z ZUSu to dopiero będzie heca. Niestety ludzie nie rozumieją tych produktów ani nabywcy ani oferujący. Jak się bierze produkt 15-20 letni to się go bierze aby zabezpieczyć przyszłość. Formując odpowiednio portfel, co jakiś czas go modyfikując i tak powinniśmy wyjść na plus (warto zobaczyć poziom np.: tandetnego WIGu 15 lat temu, już o S&P czy NIK225 nie wspomnę) natomiast tu nie chodzi o ponadprzeciętny zysk tylko o naszą przyszłość. I tylko nie piszcie, że jesteście tak zmobilizowani, że sami z siebie oszczędzacie miesięcznie jakieś kwoty regularnie i tak będziecie robić jeszcze 15 lat .....
~HD
Zainwestowałem w taki sposób środki na okres min 10 lat. Kontroluję i koryguję jeśli trzeba portfel. Oszczędzam w ten sposób od 7 lat plus kilka m-cy. Stopa zwrotu waha się w przedziale od 0-2%. Niestety pozostałe przychody pochłaniają koszty zarządu. Nie jestem zadowolony z tej inwestycji. I w czym problem? Tylko i wyłącznie w tym,Zainwestowałem w taki sposób środki na okres min 10 lat. Kontroluję i koryguję jeśli trzeba portfel. Oszczędzam w ten sposób od 7 lat plus kilka m-cy. Stopa zwrotu waha się w przedziale od 0-2%. Niestety pozostałe przychody pochłaniają koszty zarządu. Nie jestem zadowolony z tej inwestycji. I w czym problem? Tylko i wyłącznie w tym, że logiczne jest, że jeśli dostawca usługi lub produktu dostarcza mi to czego oczekuję to nie będę chciał się z nim rozstać. Jeśli zaś jego usługa lub produkt nie spełni moich oczekiwań to po prostu z niej rezygnuje. Przy uczciwej ofercie nie nakłada się kary na niezadowolonego klienta. To tak jakbym miał płacić za sprzedaż samochodu, z którego nie jestem zadowolony. Ja do takiej firmy już nie wrócę.
~kolorowo_zyj
Tja, zapewne oferowanie 10 letnich UFK emerytom też jest w porządku? Emeryci zapewne rozumieją te produkty.... Pytanie- ile masz zainwestowane w UFK skoro to taki świetny i zrozumiały dla ciebie produkt???? (PS. napisz gdzie pracujesz - pewnie jakaś finansowa firma...)
~Term odpowiada ~HD
Tu się w pełni zgodzę - opłaty w tych największych TU są nieakceptowalne, już w DE są o połowę niższe. Z tym,że można robić symulację kosztów i niestety w 3/4 wychodzi, że koszty są zbyt wysokie nawet przy wzroście 6-7% rocznie. Natomiast pozostaje te pozostałe 1/4 ofert w których jest szeroki wachlarz Fund'sów . Odpowiadając Tu się w pełni zgodzę - opłaty w tych największych TU są nieakceptowalne, już w DE są o połowę niższe. Z tym,że można robić symulację kosztów i niestety w 3/4 wychodzi, że koszty są zbyt wysokie nawet przy wzroście 6-7% rocznie. Natomiast pozostaje te pozostałe 1/4 ofert w których jest szeroki wachlarz Fund'sów . Odpowiadając na pytanie mam 3 UFK wszystkie kupiłem od "nabitych w polisę" po 50% wartości więc siłą rzeczy jestem zadowolony.
~RT666
Domyslam sie, ze pracujesz dla jednego z ubezpieczycieli.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki