TXM chce zdobyć wiodącą pozycję na rynku odzieżowych dyskontów w Europie Środkowo-Wschodniej

Rozpoczynająca IPO spółka TXM, właściciel sieci dyskontowych sklepów detalicznych TXM textilmarket, chce zdobyć wiodącą pozycję na rynku odzieżowych dyskontów w Europie Środkowo-Wschodniej - poinformowali na poniedziałkowej konferencji przedstawiciele spółki.

"Naszym celem jest zdobycie jednej z wiodących pozycji w sektorze odzieżowych sklepów dyskontowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Środki z emisji chcemy przeznaczyć na skokowe przyspieszenie wzrostu organicznego" - powiedział prezes TXM Lech Przemieniecki.

TXM oferuje do 4 mln nowych akcji s. E, z oferty publicznej chce pozyskać ok. 26 mln zł.

Na rozwój sieci sklepów stacjonarnych w kraju spółka chce przeznaczyć 10-12 mln zł, na rozwój sieci sklepów za granicą 4-5 mln zł, na kanał e-commerce 2-3 mln zł, a na dostosowanie zaplecza logistycznego do rozwoju sieci sprzedaży ok. 2-3 mln zł.

Na koniec tego roku sieć Textilmarket ma liczyć 403 sklepy o łącznej powierzchni 99,5 tys. m kw. Spółka zakłada, że w 2017 roku sieć zwiększy się do 437 placówek o powierzchni 116 tys. m kw, a w 2018 roku będzie 476 sklepów o łącznej powierzchni 132 tys. m kw.

"Chcemy zwiększać powierzchnię średnio o 20 proc. rocznie" - powiedział prezes.

Na koniec października sieć spółki liczy 351 sklepów TXM textilmarket w Polsce, 9 w Czechach, 5 w Słowacji i 20 w Rumunii.

Strategia TXM przewiduje, że w 2018 roku za granicą będzie blisko 100 sklepów, z czego ponad 70 proc. w Rumunii. To, w ocenie spółki, najbardziej atrakcyjny rynek i tam ekspansja powinna być najszybsza.

"To fantastyczny rynek, nienasycony, praktycznie bez konkurencji o charakterze sieciowym" - powiedział prezes Przemieniecki.

Zarówno w kraju, jak i za granicą spółka chce otwierać placówki o większej powierzchni - ok. 350-370 m kw. W nowym formacie zwiększyć ma się udział w ofercie produktów AGD, kosmetyków i tekstyliów. To ma pomóc uniezależnić spółkę od zmiany pogody i wpłynąć na podwyżkę marży procentowej.

Na wzrost marży wpływać ma też zwiększenie udziału importu. Docelowo w segmencie odzieży zakupy w kraju mają stanowić 70 proc., a import 30 proc.

Spółka wskazuje, że jej przewagą i wyróżnikiem wśród spółek handlujących odzieżą jest ograniczona "kolekcyjność", czyli większość towarów kupowana jest na bieżąco, w zależności od warunków pogodowych, aktualnych trendów. "Zamawiamy to, co się chce sprzedawać. Nie mamy ryzyka posiadania dużych zapasów po sezonie, jak jest w przypadku spółek modowych. Możemy częściej zmieniać ofertę, kupując krótsze serie" - powiedział prezes.

Wśród przewag konkurencyjnych spółka wymienia także m.in. niskie koszty rozwoju, korzystne warunki umów najmu, niskie nakłady inwestycyjne.

Grupa chce rozwijać sprzedaż internetową. W 2018 roku kanał e-commerce ma odpowiadać za ok. 4-5 proc. sprzedaży. W przyszłym roku spółka chce ruszyć ze sprzedażą internetową w krajach, gdzie jest obecna.

Po trzech kwartałach 2016 roku TXM ma 4,7 mln zł zysku netto, 10,4 mln zł EBITDA, 7 mln zł zysku na sprzedaży i prawie 260 mln zł przychodów. TXM prognozuje, że w 2016 roku zysk netto spółki wyniesie 13,1 mln zł, zysk operacyjny 17,1 mln zł, EBITDA 22,3 mln zł, a przychody 381,4 mln zł.

12 MIESIĘCY LOCK-UPU DLA WIODĄCYCH AKCJONARIUSZY

Podmiotem dominującym wobec TXM jest notowany na GPW Redan, który bezpośrednio posiada łącznie 64,12 proc. akcji i głosów na walnym spółki. Kolejne 25,1 proc. akcji posiada firma inwestycyjna 21 Concordia 1.

Po przeprowadzeniu oferty, jeśli wszystkie akcje zostaną objęte, dotychczasowi akcjonariusze będą mieć ok. 88 proc. akcji spółki, a udział nowych akcjonariuszy wyniesie ok. 12 proc. Udział Redanu w kapitale zakładowym TXM spadnie po ofercie do 56,5 proc., a udział w głosach na walnym wyniesie 68 proc. (część akcji należących do Redanu zachowa uprzywilejowanie).

Redan i Concordia zobowiązali się nie sprzedawać akcji TXM przez 12 miesięcy.

"Redan traktuje akcje TXM jako strategiczną inwestycję długoterminową. Jestem przekonany, że spółka ma duży potencjał rozwoju w perspektywie wielu lat, dlatego nie zamierzamy sprzedawać akcji TXM. Potwierdzeniem tego jest pozostawienie większości posiadanych przez Redan akcji TXM w formie akcji imiennych, co jednocześnie oznacza brak możliwości dopuszczenia ich do obrotu publicznego. Dodatkowo coraz lepszy wynik segmentu modowego działającego w ramach grupy kapitałowej Redan, zmniejsza prawdopodobieństwo poszukiwania dodatkowego finansowania poprzez sprzedaż pakietów akcji TXM" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym Bogusz Kruszyński, prezes Redanu.

Rozwój TXM chce także wspierać Concordia.

"TXM to jedna z naszych inwestycji portfelowych. Zainwestowaliśmy w Spółkę pod koniec 2014 roku. Zazwyczaj nasz horyzont inwestycyjny to średnio 4-5 lat, ale datą graniczną naszego funduszu jest rok 2023. Od momentu naszego wejścia do spółki wierzyliśmy, że TXM może zwielokrotnić skalę swojej działalności. Nadal w to wierzymy. Nie mamy potrzeby wychodzenia z inwestycji do tego czasu i zamierzamy aktywnie wspierać TXM w rozwoju, którego pośrednim krokiem jest dzisiejsza oferta. Docelowo najbardziej pożądanym scenariuszem dla Funduszu jest wyjście poprzez sprzedaż do inwestora strategicznego z istotną premią. Ponieważ Spółka będzie notowana w naszej opinii jedyną drogą w takim wypadku będzie wezwanie na akcje TXM" - powiedział Sylwester Urbanek, członek rady nadzorczej TXM, dyrektor inwestycyjny 21 Concordia.

TXM zobowiązało się, że w ciągu 12 miesięcy nie przeprowadzi nowej emisji akcji.

Przedmiotem oferty publicznej jest do 4.000.000 akcji serii E. Intencją TXM jest przydzielenie w transzy inwestorów instytucjonalnych około 90 proc. ostatecznej liczby akcji oferowanych, a w transzy inwestorów indywidualnych około 10 proc. akcji.

Przyjmowanie zapisów na akcje oferowane w transzy inwestorów indywidualnych odbędzie się w dniach 7-12 grudnia. Proces budowy księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych zaplanowano na 9-13 grudnia.

Na 14 grudnia zaplanowano podanie ceny akcji oraz ostatecznej liczby akcji oferowanych oraz podziału na transze.

Przyjmowanie zapisów i wpłat na akcje oferowane w transzy inwestorów instytucjonalnych odbędzie się w dniach 14-19 grudnia. Na około 29 grudnia przewidziano pierwszy dzień notowania PDA na GPW.

Rolę oferującego, koordynatora oferty i prowadzącego księgę popytu pełni mBank. (PAP)

pel/ osz/

Źródło: PAP Biznes
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
TXM 0,00% 0,13
2019-11-14 15:02:00
WIG -0,33% 58 622,10
2019-11-14 17:15:02
WIG20 -0,42% 2 226,15
2019-11-14 17:15:00
WIG30 -0,33% 2 523,50
2019-11-14 17:15:00
MWIG40 -0,26% 3 749,04
2019-11-14 17:15:00
DAX -0,38% 13 180,23
2019-11-14 17:37:00
NASDAQ 0,02% 8 484,15
2019-11-14 21:51:00
SP500 0,13% 3 097,98
2019-11-14 21:51:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.