Do 2030 r. rynek budownictwa modułowego w Polsce może osiągnąć wartość 7 mld zł - wynika z analizy Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji. Przychody 100 największych producentów budynków prefabrykowanych wyniosły w ub. r. blisko 10 mld zł, z czego połowa przypadła na segment budynków modułowych.


Branża prefabrykacji budowlanej w Polsce stanowi coraz ważniejszą część sektora budowlanego - wynika z analizy Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji (PAIH). Prefabrykacja polega na wytwarzaniu elementów budowlanych w warunkach fabrycznych, a następnie transportowaniu ich na plac budowy, gdzie są montowane, tworząc finalną konstrukcję budynku.
Branża obejmuje produkcję zarówno ciężkich elementów betonowych, jak również drewnianych, a także budownictwo modułowe.
„Lata 2025-2026 mogą być dla niego szczególnie istotne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów prywatnych i publicznych, np. samorządy, do zwrotu w kierunku budynków modułowych” - wskazano w analizie.
Jak wskazali autorzy, do największych firm w branży prefabrykacji w Polsce należą m.in.: Danwood, Pekabex, DMD Modular, Unihouse, MOD21, Budizol, EkoInbud, Andrewex Construction i Modular System.
Po przejściowym spowolnieniu w 2023 roku całkowite przychody 100 największych producentów budynków prefabrykowanych z drewna, stali, betonu i keramzytobetonu w 2024 r. wyniosły 9,9 mld zł, z czego 4,8 mld zł przypadło na segment budynków modułowych. Większe zainteresowanie budownictwem modułowym widać zarówno wśród klientów indywidualnych, jak również komercyjnych, takich jak deweloperzy, samorządy czy sieci hotelowe zainteresowane budynkami o większej kubaturze.
Według szacunków PAIH do 2030 roku rynek budownictwa modułowego w Polsce może osiągnąć wartość 7 mld zł.
W ocenie ekspertów wzrost wartości rynku budynków modułowych ma wynikać z dobrej ogólnej koniunktury gospodarczej, niewystarczającej liczby mieszkań, a także zwiększającego się zainteresowania budownictwem modułowym wśród Polaków, przy zwiększającym się zapleczu produkcyjnym i wdrażaniu nowych technologii.
Z analizy PAIH wynika również, że branża nowoczesnej prefabrykacji budowlanej ma znaczący potencjał eksportowy. Polskie firmy prefabrykacyjne oferują produkty i usługi o wysokiej jakości, spełniającej międzynarodowe standardy przy zachowaniu konkurencyjnych cen.
„Polskie firmy z sukcesem realizują projekty na wymagających rynkach, takich jak Niemcy, Skandynawia, Wielka Brytania czy kraje Beneluksu" - wskazali autorzy.
Według przytoczonych w analizie prognoz Research and Markets wartość globalnego rynku budownictwa modułowego, która w 2021 roku wynosiła 76,1 mld dolarów, ma do 2027 roku wzrosnąć do 109 mld. (PAP)
gkc/ malk/
























































