Rusza pierwsza miejska wypożyczalnia samochodów elektrycznych w Polsce. Znamy cennik

redaktor Bankier.pl

4 listopada 2017 r. ruszy pierwsza w Polsce miejska wypożyczalnia samochodów elektrycznych we Wrocławiu. Użytkownicy będą płacić za czas wypożyczenia, zostaną im wydzielone miejsca parkingowe w centrum i prawo ruchu na buspasach na najbardziej zatłoczonych ulicach miasta.

Złotówka za minutę jazdy i 10 groszy za minutę postoju – tak prezentuje się cały cennik usługi Vozilla, zaprezentowany 3 października podczas konferencji prasowej we Wrocławiu. Operator przedsięwzięcia – warszawska firma Enigma zapewnia, że ich kartą przetargową wobec konkurencji będą samochody elektryczne i profity dla kierowców zagwarantowane przez wrocławski magistrat. – Kiedy wyszliśmy z taką inicjatywą w 2014 roku, wszyscy stukali się w głowę i pytali co to są samochody elektryczne? – mówiła Elżbieta Urbanek, dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki wrocławskiego urzędu miejskiego.

Vozilla - rusza pierwsza miejska wypożyczalnia samochodów elektrycznych w Polsce. Znamy cennik
Vozilla - rusza pierwsza miejska wypożyczalnia samochodów elektrycznych w Polsce. Znamy cennik (Bankier.pl)

Złotówka za minutę i priorytet na drodze

W cenie wypożyczenia zawarta będą wszystkie opłaty – 1 zł za minutę przejazdu zawiera w sobie nie tylko koszty eksploatacji i ładowania, ale także ubezpieczenie OC/AC oraz obsługę pojazdu w przypadku awaryjnego zatrzymania na drodze. W cenie jest także pakiet profitów od Urzędu Miasta. Rezerwacja samochodu podczas postoju będzie kosztowała 10 groszy za każdą minutę.

Samochody elektryczne Enigmy we Wrocławiu, wzorem rozwiązań panujących w krajach europejskich, gdzie park zeroemisyjnych pojazdów jest większy, będą mogły jeździć po buspasach zarezerwowanych dla autobusów i taksówek, a użytkownicy będą mogli korzystać z dedykowanych miejsc postojowych w samym centrum miasta, gdzie o kawałek parkingu najtrudniej. – Oznaczanie tych miejsc już trwa. Użytkownicy miejskich aut elektrycznych będą mieli wydzielone koperty z zielonym trójkątem – dodaje Urbanek. Rozwinięta ma zostać także infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych. Dodatkowo, miasto i operator pracują nad „priorytetyzacją pojazdów Vozilli na skrzyżowaniach”. Główna myślą jest umożliwienie z korzystania z pasów dojazdowych na skrzyżowaniach, przeznaczonych obecnie wyłącznie dla autobusów. – Są to jednak prace studyjne, zobaczymy czy to w ogóle zadziała – doprecyzował Miłosz Franaszek, dyrektor ds. architektury systemów i wsparcia sprzedaży w Enigmie.

Na początek flota obejmuje 200 samochodów. 190 aut osobowych – najnowszych Nissanów Leaf oraz 10 samochodów dostawczych e-NV200. Enigma zamierza sukcesywnie ją powiększać. – To już i tak będzie ponad dwa razy więcej samochodów elektrycznych niż dotychczas. We Wrocławiu jest obecnie zarejestrowanych 150 samochodów elektrycznych – mówił Franaszek.

Samochody będą obsługiwane wyłącznie przez aplikacje

Do obsługi samochodów dostępna będzie wyłącznie aplikacja Vozilli. Dzięki niej użytkownik otworzy samochód i uruchomi licznik czasu wypożyczenia. Operator nie przewidział żadnych kluczyków – auta odpala się przyciskiem przy desce rozdzielczej. Po zakończonym wypożyczeniu aplikacja podliczy koszt przejazdu i pozwoli opłacić rachunek.

– Przejazd Vozillą będzie można rozliczyć na dwa sposoby. Pierwszy to wirtualna portmonetka – płatność będzie regulowana wpłaconymi wcześniej na konto użytkownika środkami, a drugi to wszystkie metody płatności, jakie oferuje PayU, z którym podpisaliśmy umowę na obsługę systemu płatniczego w aplikacji – tłumaczył w rozmowie z Bankier.pl Robert Oporski, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Enigmie.

Vozilla Wrocław, Nissan Leaf - operator zapewnia 160 km zasięgu na jednym ładowaniu w cyklu mieszanym
Vozilla Wrocław, Nissan Leaf - operator zapewnia 160 km zasięgu na jednym ładowaniu w cyklu mieszanym (Bankier.pl)

Wirtualna portmonetka w kwestii transportu miejskiego jest już znana użytkownikom aplikacji SkyCash i wypożyczalni rowerów miejskich – z tym drugim rozwiązaniem Vozilla dzieli jednak jeszcze jedną wspólną cechę. Korzystając z wirtualnej portmonetki do regulowania płatności trzeba będzie mieć stałą kwotę na koncie, żeby z usługi w ogóle skorzystać. – Użytkownik będzie musiał utrzymywać na koncie limit 10-15 zł. Jeśli stan konta obniży się poniżej tego poziomu, będzie musiał dopłacić różnicę, żeby wypożyczyć samochód kolejny raz. Nie ma ustalonych wartości doładowań – można wpłacać na konto dowolne kwoty – dodaje Oporski.

– Doładowanie portmonetki będzie następowało za pośrednictwem rozwiązań płatniczych oferowanych przez PayU, w tym PayByLink, kod BLIK lub portfele elektroniczne oferowane przez operatorów kart płatniczych. Model ten będzie na bieżąco rozszerzany o kolejne możliwości dogodnej i bezpiecznej zapłaty za przejazd  poinformowało redakcję PayU.

Aplikacja Vozilli będzie pełniła również rolę informatora wykorzustującego lokalizację użytkownika - na mapie pokaże najbliższe wolne miejsca dedykowane samochodom z floty i wskaże, gdzie znajduje się najbliższy wolny pojazd.

Udział własny w szkodzie i opłaty manipulacyjne niewliczone w cenę przejazdu

Z aut będzie można korzystać na terenie Wrocławia i do kilkunastu kilometrów poza granicami. Ograniczenie polega jednak na tym, że pozostawić auto można wyłącznie w granicach miasta, na dowolnym miejscu parkingowym. Ładowaniem pojazdów ma zajmować się operator w godzinach nocnych.

Choć w cenie samochodu jest zawarta składka za OC i AC, w przypadku uszkodzenia pojazdu lub spowodowania wypadku użytkownik będzie musiał dopłacać z własnej kieszeni. Udział własny został ustalony na poziomie 2000 zł – do tej kwoty szkody pokrywa kierowca, a dopiero powyżej tej kwoty odpowiedzialność przejmuje ubezpieczyciel.

Vozilla Wrocław rozpocznie wypożyczanie samochodów elektrycznych 4 listopada 2017 r.
Vozilla Wrocław rozpocznie wypożyczanie samochodów elektrycznych 4 listopada 2017 r. (fot. MG / Bankier.pl)

Dodatkowa opłata manipulacyjna będzie także naliczona w przypadku pozostawienia samochodu niezgodnie z regulaminem poza granicami miasta. – Koszt transportu auta na teren Wrocławia pokryje wtedy użytkownik. Ta kwota jest już ustalona, ale ogłosimy ją dopiero 18 października – skomentował Franaszek.

A co jeśli bateria samochodu wyczerpie się w trakcie jazdy na środku głównej ulicy? – Potrzeba by naprawdę silnej woli, żeby do takiej sytuacji doprowadzić. W samochodach elektrycznych, i w naszych Nissanach Leaf również, istnieje kilkuetapowy system powiadamiania o wyczerpującej się baterii – odpowiada Oporski. We flocie Vozilli w pierwszym etapie zostaje ograniczona prędkość maksymalna, w drugim wyłączenie wszelkich elektrycznych urządzeń pokładowych (klimatyzacja, radio), a ostatecznie, prędkość zostanie zmniejszona do 5 km/h. – To ma zapewnić kilka kilometrów zasięgu na zaparkowanie pojazdu w bezpiecznym miejscu – dodaje.

Wrocławianie i turyści odwiedzający miasto będą mogli skorzystać z miejskiej wypożyczalni samochodów elektrycznych Vozilla od 4 listopada 2017 r.

Mateusz Gawin

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
4 9 czelsi_01

Ciekawe czy auta będą po chwili wyglądały tak jak rowery miejskie? zdewastowane i użytkować je najlepiej w kondomie. Bioflora na kierownicy i wszystkim czego można dotknąć porównywalna z klamką w wózkach z marketu.
Cena zabójcza. 60zł /godzinę. Za takie pieniądze to się samochód na dobę wypożycza.

Pierwszeństwo przejazdu może i dobre, ale dlaczego na drogach tworzą się już kasty ludzi uprzywilejowanych?? Zabrać taksówkarzom bus-pasy!!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 6 jendreka

Ja zwykle w Polsce, cennik z nieba, lub na kieszeń tylko bogatych firm. Powodzenia.

! Odpowiedz
12 4 open_mind

Jako ona pierwsza? Pierwsza wypożyczalnia aut na minuty w Poznaniu już działa: we flocie jest 150 samochodów. http://epoznan.pl/news-news-79934-Pierwsza_wypozyczalnia_aut_na_minuty_w_Poznaniu_juz_dziala_we_flocie_jest_150_samochodow

! Odpowiedz
3 18 glos_rozsadku

no i gitara, dobry pomysł.

! Odpowiedz
24 23 inwestor66

taniej swoim, taniej używać parkingów w marketach, taniej motorem, taniej tramwajem,
taniej pieszo, taniej rowerem,
po co ktoś miał by z tego korzystać? czy przynajmniej aplikacja powiadomi gdzie jest wolne miejsce do zaparkowania?

! Odpowiedz
11 25 gitaroszewc

Zapytaj w innych miastach gdzie może nie elektryczne, ale auta w centrum na wynajem już działają.

Inwestorzy to debile i tylko ty zadałeś sobie te pytania... Wywalili miliony złotych bez odpowiedzi na nie. Och genialny, dlaczego nie zapytali Ciebie... szkoda mi ich.

! Odpowiedz
11 22 go_ral odpowiada gitaroszewc

gdyby ci mityczni inteligentni inwestorzy istnieli tak jak to sobie wyobrazasz to by zadne biznesy nie upadaly. prawda jest taka jak t ogitaroszewc napisal. takie biznesy oplacaja sie tylko w jeden sposob. jako pralnia brudnych pieniedzy. praktycznie nie do namierzenia.

! Odpowiedz
13 13 glos_rozsadku

ja będę korzystać, bo taniej niż taksówka i większa niezależność, a przede wszystkim jazda samochodem jest PRZYJEMNA, a jazda taksówką nudna.

! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl