Od środy kierowcy jadący autostradową obwodnicą Poznania będą mieli do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdym kierunku na odcinku między węzłami Poznań Krzesiny–Poznań Wschód – poinformowała spółka Autostrada Wielkopolska S.A.


Spółka poinformowała we wtorek, że rozbudowę 10-kilometrowego odcinka autostrady A2 udało się zakończyć trzy miesiące wcześniej niż zakładano. Do końca września prowadzone będą jeszcze ostatnie prace porządkowe związane z rozbudową tej części autostradowej obwodnicy Poznania.
Cała inwestycja kosztowała blisko 150 mln zł i została sfinansowana wyłącznie ze środków Autostrady Wielkopolskiej S.A.
- Prace projektowe rozpoczęliśmy w 2021 roku, obejmując szczegółowe analizy techniczne oraz proces uzyskania wszystkich wymaganych pozwoleń administracyjnych. Dzięki doskonałej organizacji i ogromnemu zaangażowaniu w realizację tej inwestycji wielu osób: inżynierów, zarządców dróg, wykonawcy oraz służb autostradowych, inwestycję kończymy trzy miesiące przed planowanym terminem. To potwierdza naszą skuteczność operacyjną, najwyższe standardy organizacji pracy oraz profesjonalizm firmy – podkreślił cytowany w komunikacie członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej SA. Marcin Szczepański.
Spółka podała, że wszystkie prace związane z rozbudową 10-kilometrowego odcinka autostrady A2 prowadzone były „pod ruchem”, co oznaczało konieczność utrzymania dwóch pasów dla każdego kierunku. Rozbudowa A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód objęła nie tylko budowę dodatkowych pasów ruchu na 10 km, ale także m.in. budowę dodatkowych pasów włączenia i wyłączenia w okolicy węzłów Poznań Krzesiny oraz Poznań Wschód, modernizację nawierzchni dwóch węzłów autostradowych (Poznań Wschód oraz Poznań Luboń), rozbudowę dwóch mostów autostradowych, a także budowę lub rozbudowę 5 tys. m kw. ekranów akustycznych i montaż ponad 19 kilometrów barier energochłonnych. W ramach prac wykonano ponadto umocnienie rowów i skarp, przebudowę systemu odwodnienia oraz kanalizacji deszczowej, budowę rurociągów oraz studni kablowych, a także przebudowę linii i kabli energetycznych.
Spółka podkreśliła, że „podczas budowy wykonano 108 tys. ton mieszanek mineralno-asfaltowych, a na powierzchni 280 tys. m kw do warstwy ścieralnej użyto asfaltu HIMA (Highly Modified Asphalt), który dzięki wysokiej elastyczności i odporności na obciążenia oraz zmienne warunki pogodowe zwiększa trwałość nawierzchni i komfort jazdy”.
Cytowany w komunikacie Sebastian Joachimiak, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej SA. zaznaczył, że „inwestycja rozbudowy autostradowej obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu to przykład profesjonalnego planowania, skutecznej realizacji oraz dbałości o kierowców i środowisko, którzy już dziś korzystają z płynniejszej i bezpieczniejszej autostrady”.
„Doświadczenie, know-how, innowacyjność i profesjonalizm prywatnego koncesjonariusza, jakim jest Autostrada Wielkopolska – to gwarancja rzetelnie prowadzonych prac drogowych i realizacji inwestycji zgodnie z najwyższymi standardami” – wskazał.
Głównym wykonawcą prac jest wyłoniona w publicznym przetargu firma Strabag Sp. z o.o.
Autostrada A2 to główny międzynarodowy ciąg komunikacyjny łączący wschodnią i zachodnią Polskę. Koncesyjny odcinek A2 między Świeckiem a Koninem jest także częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), jednym z kluczowych połączeń między Europą Zachodnią i Środkową oraz strategicznym dla Polski korytarzem transportowym na linii Warszawa – Berlin. (PAP)
ajw/ malk/