W poniedziałek wieczorem w kilku bankach miała miejsce poważna awaria. Klienci mBanku, Credit Agricole Bank Polska, Banku Zachodniego WBK mieli problemy z realizacją transakcji wydanymi przez te instytucje kartami. Transakcje bezgotówkowe były odrzucane, wypłaty z bankomatów również nie można było zrealizować. Zdarzało się, że karty zostały zatrzymywane, a środki z nieudanych transakcji blokowane.


Nie wiadomo jeszcze co było przyczyną problemów. Opisy konkretnych sytuacji klienci wspomnianych banków umieszczali na ich profilach na Facebooku.
Awaria w Credit Agricole Bank Polska
Z informacji umieszczonych przez klientów Credit Agricole Bank Polska wynika, że w poniedziałek popołudniu nie mieli możliwości w ogóle skorzystać z wydanych przez bank kart płatniczych. Transakcje były odrzucane, a mimo to dochodziło do blokady środków na koncie. Klienci próbowali wyjaśniać sprawę na infolinii, jednak ze względu na wzmożony ruch nie wszystkim udawało się do banku dodzwonić. Około godziny 18:00 Credit Agricole Bank Polska poinformował na swoim profilu, że trudności z autoryzacją nie powinny już występować.
ReklamaZ informacji uzyskanej przez redakcję Bankier.pl na infolinii Credit Agricole Bank Polska wynika, że problemy dotyczyły zarówno kart debetowych, jak i kredytowych. Konsultanci radzą klientom, którym zablokowano środki, aby skontaktowali się z bankiem przez infolinię w celu odblokowania transakcji lub udali się do oddziału i tam wyjaśnili sprawę. Taką samą radę otrzymywali internauci skarżący się na problemy z płatnością kartami na profilu banku na Facebooku.
– Wczoraj między godziną 17:00 a 17:50 występowały przejściowe utrudnienia w korzystaniu z kart płatniczych banku Credit Agricole. Sytuacja, w większości przypadków, została już rozwiązana i klienci mają dostęp do swoich środków. Może zdarzyć się w pojedynczych przypadkach, że niektórzy klienci nadal mają zablokowane środki, wówczas prosimy o kontakt z naszym serwisem telefonicznym CA24 pod numerem 801 33 00 00, z zagranicy i z komórek +48 71 35 49 009 – poinformowało w poniedziałek biuro prasowe Credit Agricole Bank Polska.
Awaria w mBanku
W poniedziałek wieczorem o podobnych problemach z realizacją transakcji wykonywanych kartami informował na swoich profilach na Facebook’u i Twitterze również mBank. Klienci nie mieli możliwości ani zapłacić kartą w sklepie, ani wypłacić gotówki z bankomatów. Informowali, że karty zostały zatrzymywane przez sprzedawców lub bankomaty. W odpowiedzi na komentarze internautów, mBank na bieżąco zapewniał, że pracuje nad przywróceniem obsługi kart.
Około godziny 21:00 (poniedziałek) na profilach banku zamieszczona została informacja o tym, że awaria została usunięta, a transakcje kartami są ponownie dostępne. mBank zapewniał jednocześnie, że klientom, którym zatrzymano karty nowe będą wyrobione bez dodatkowych kosztów. Zachęcał również do korzystania z opcji BLIK, dostępnej w aplikacji mBanku.
– Utrudnienia trwały około 2 godzin i zostały rozwiązane ok. 20:30. Od tego czasu trudności nie występują, można bez przeszkód korzystać z kart. Utrudnienia dotyczyły części kart. Chcąc otrzymać nową kartę, wystarczy skontaktować się z mLinią lub placówkami. Pracujemy nad przyspieszeniem wydawnictwa kart. Przypominam, że w przypadku utraty karty, pieniądze można wypłacać bez prowizji Blikiem w bankomatach lub w ten sposób płacić za zakupy. Bardzo przepraszamy naszych klientów za utrudnienia – poinformowało dziś redakcję Bankier.pl biuro prasowe mBanku.
Problemy również w Banku Zachodnim WBK
Opisy podobnych problemów znajdują się również na facebookowym profilu Banku Zachodniego WBK. - Chciałam zapłacić kartą odrzuciło dwukrotnie, ale też dwukrotnie pobrało pieniądze z konta, a zakupów nie ma. Poszłam do bankomatu - też pieniędzy nie mogłam pobrać. Czy pobrane pieniądze w wyniku waszego błędu powrócą na konto czy będę musiała się bawić w reklamacje? - pisała wczoraj wieczorem jedna z klientek Banku Zachodniego WBK.
W poniedziałek wieczorem Bank Zachodni WBK nie odpowiadał na komentarze klientów. Dziś rano konsultant infolinii Banku Zachodniego WBK potwierdził, że wczoraj między 16:00 a 17:00 występowały problemy i klienci nie mogli korzystać z kart wydanych przez bank. Zapewniono jednocześnie, że jeśli dla któregoś z klientów wiązało się to z blokadą środków na koncie mimo odrzucenia transakcji, to wszystkie takie blokady dziś do godziny 10:00 zostaną zdjęte.
– Wczoraj po południu przez około 30 minut mogły występować pewne problemy z autoryzacją kart kredytowych Banku Zachodniego WBK. Problem został rozwiązany i obecnie wszystkie transakcje realizowane są poprawnie. Ewentualne blokady środków na koncie zostaną zdjęte dziś do godziny 10.00. Klientów, którzy doświadczyli niedogodności serdecznie przepraszamy – potwierdziła w poniedziałek rano w rozmowie z Bankier.pl Ewa Krawczyk z biura prasowego Banku Zachodniego WBK.
Podwójne księgowanie w Banku SMART
Problemy notowali wczoraj także klienci Banku SMART. – Przyznam, że bardzo mocno namieszaliście z tą przerwą techniczną, bardzo mocno namieszaliście też na moich kontach, bo system księguje te same kwoty jednocześnie jako uznania i obciążenia, teraz na piechotę będę sprawdzał ile mam środków na koncie i czy wszystko się zgadza – żalił się wczoraj wieczorem w mediach społecznościowych jeden z klientów tej instytucji. Dziś rano na koncie nadal widnieją podwójne zaksięgowane kwoty. – Zasadniczo obciążenia się zgadzają, uznania nie. Wszystkie te wypłaty rzeczywiście były, nie było natomiast żadnej wpłaty, więc w chwili obecnej pokazuje mi zbyt wiele środków na koncie – relacjonuje jeden z klientów Banku Smart.


Bank Smart przesłał redakcji oświadczenie: "W związku z aktualizacją danych i trwającymi pracami modernizacyjnymi 20 czerwca 2016 r. mogły występować nieprawidłowości w prezentowaniu właściwej wartości salda dostępnego rachunku Klientów. W związku z koniecznością wyeliminowania nieprawidłowości niezbędne było wykonanie księgowań korygujących, co może mieć swoje odzwierciedlenie w transakcjach uwidocznionych w bankowości internetowej oraz mobilnej. Zapewniamy jednak, że nie mają one wpływu na saldo, które obecnie prezentowane jest właściwe."
/kwl