Polacy wrócili do podróżowania pociągami

Po latach kryzysu kolej zaczęła odzyskiwać pasażerów. W tym roku pociągi przewiozą ich blisko 300 mln. To najlepszy wynik od dekady.

Polacy wrócili do podróżowania pociągami
Polacy wrócili do podróżowania pociągami (fot. Marek Kuwak / FORUM)

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, który monitoruje ruch na torach, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2016 r. (danych za czerwiec jeszcze nie ma) wszystkie spółki kolejowe przewiozły ponad 121,5 mln pasażerów. To o ponad 4 proc. więcej niż w tym samym okresie 2015 roku (ponad 116 mln podróżnych) - pisze "Nasz Dziennik".

Tylko w maju pociągami podróżowało ponad 25,5 mln pasażerów, czyli o 3 proc. więcej niż w maju ubiegłego roku. Co jednak ważne, ta wzrostowa tendencja jest obecna na rynku nieprzerwanie od ośmiu miesięcy, a prognozy na przyszłość też są obiecujące.

W tym roku liczba pasażerów powinna znacznie przekroczyć 290 mln, co oznacza, że będzie to najlepszy dla branży rok od blisko dekady.

Koleje Śląskie zmieniły ceny biletów

Nowy cennik opłat za przejazdy wprowadziły od 1 lipca br. Koleje Śląskie. Ceny biletów w taryfie kilometrowej wzrosły średnio o ponad 5 proc., jednak np. ceny części biletów liniowych pozostały bez zmian lub spadły.

Jak poinformował  rzecznik spółki Michał Wawrzaszek, nowy cennik ustalano m.in. wychodząc z założenia, że jakość usług - często niezależnie od przewoźnika - nie jest taka sama na wszystkich odcinkach.

Analizie poddana została atrakcyjność naszego rozkładu jazdy, średnia frekwencja w pociągach w odniesieniu do konkretnych relacji, czas przejazdu na danej trasie oraz oferta czasowa i cenowa alternatywnych środków transportu, w tym samochodów osobowych. Odeszliśmy od filozofii bardzo podobnych cen na wszystkich relacjach, niezależnie od standardu usług - wskazał Wawrzaszek.

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. Obecnie na 11 liniach w regionie przewożą ponad 16 mln pasażerów rocznie. Roczny budżet przewoźnika przekracza 200 mln zł. Od tego roku obowiązuje 10-letnia umowa woj. śląskiego z przewoźnikiem - zakładająca roczną dotację do przewozów kolejowych w regionie na poziomie do 140 mln zł.

PAP/pd/ jm/mtb/ son/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~ojoj

Skonczyly sie te wieloletnie remonty to i frekwencja rosnie. Mogliby porownac frekwencje do lat przed remontami.

! Odpowiedz
0 1 ~asdf

Jak ostatnio jechałem na trasie 120 km, to bilety były jakieś 30% tańsze niż parę lat temu. W ten sposób porównując wygodę innych typów komunikacji, wprowadzenie miejscówek itd. stali się nieco bardziej konkurencyjni.

Ciężko powiedzieć, czy więcej zarobią i czy nie jest to tylko tymczasowy skutek oddłużenia spółek. Zdaje się że po sprzedaży PKP Energetyka część tego poszła na finansowanie Intercity - nie jestem pewien, bo dawno o tym czytałem.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 12 ~Don

Mamy deflację, ale ceny - po staremu - wzrosły, heh ;)

! Odpowiedz
2 9 ~pasażer_KŚ

Kiepsko z tą rzetelnością Bankiera - Koleje Śląskie nie "zmieniły" ale podwyższyły ceny biletów, i nie średnio o 5% ale o 15% - na wszystkich głównych trasach. Większość składów Kolei Śląskich to stare "kible" a nie to co pokazano na zdjęciu.

! Odpowiedz
4 13 ~Dawid

Szkoda ze Intercity ma w głębokim poważaniu pasażerów. Zanim wprowadzili Pendolino z Krakowa do Gdańska pociąg pospieszny jechał 6h. Teraz jedzie się 10 minut szybciej za 3 razy drożej. Dojenie kasy na maxa.
Pociąg Gdańsk - Zakopane kiedyś jechał 10h, dziś 15h. Do tego w takich pociągach zlikwidowano tanie kuszety (33zł) na rzecz wagonów sypialnianych (wygoda podobna, a cena 86 zł).
Polska Kolejowa Parodia

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
6 5 ~ja

Dlatego państwo nasze zorganizowało trochę tańszą alternatywę - Polski Bus. Cena znacznie korzystniejsza niż pkp.

! Odpowiedz
1 4 ~paweł_przybyła odpowiada ~ja

Polskiego Busa zorganizował pewnien Szkot, również w innych krajach funkcjonują podobne linie. Zrobił to oczywiście żeby zarobić, ale że ma głowę do biznesu to i on zarobi i linie są atrakcyjne cenowo. Szkoda, że tylko do wielkich miast, ale może się rozwiną.

! Odpowiedz
0 0 ~kadi odpowiada ~paweł_przybyła

W Warszawie Polski Bus zmienił przystanek na Metro Młociny, a z niego do lotniska dużo dalej. Ilość kursów z Katowic do Warszawy też spadła z 6 na 2 dziennie. Więc jednak kolej wypiera Polskiego Busa.

! Odpowiedz
0 1 ~Dawid odpowiada ~kadi

To nie kolej, a inni przewoźnicy idący w ślad Polskiego Busa. Konkurencja rośnie, tylko Intercity nadal w tyle.

! Odpowiedz
2 5 ~żaba

Szkoda tylko, że poza dużymi ośrodkami miejskimi nie ma gdzie dojechać tym pociągiem. Transport lokalny to nadal w 99% procentach samochód prywatny i busy.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne