Grupa Orbis chce w tym roku poprawić wyniki. Liczy na dalszy wzrost wskaźnika RevPar (przychód na 1 dostępny pokój) - poinformował PAP Biznes prezes i dyrektor generalny Orbisu Gilles Clavie.
"Opierając się na opublikowanej przez nas prognozie, jesteśmy pewni, że ten rok zakończymy z wynikiem lepszym niż rok 2016. Być może nie będziemy w stanie osiągnąć dynamiki z roku poprzedniego, ale pozostajemy na ścieżce wzrostu" - powiedział PAP Biznes prezes Gilles Clavie.
Grupa Orbis prognozuje, że jej EBITDA w 2017 roku powinna zmieścić się w przedziale 450 - 460 mln zł. W 2016 roku EBITDA operacyjna grupy wyniosła 389,6 mln zł.
Po pierwszym półroczu 2017 roku grupa Orbis ma 202,2 mln zł zysku EBITDA (wzrost o 23,1 proc. rdr). EBITDA "like-for-like" wzrosła o 20,9 proc. rdr do 197,2 mln zł. Zysk EBIT wyniósł 121,1 mln zł i był wyższy rdr o 32,3 proc. EBITDAR wzrosła rdr o 11,1 proc. do 237,1 mln zł, a przychody netto o 6,2 proc. do 679,5 mln zł. Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 82,3 mln zł wobec 71,4 mln zł rok wcześniej.
"Wyniki osiągnięte w pierwszej połowie roku potwierdzają trafność naszej strategii. Jestem optymistą - mamy dobrą strategię, którą systematycznie aktualizujemy w miarę postępu czasu. Na początku roku zmieniliśmy organizację naszej grupy, która teraz jest bardziej powiązana z poszczególnymi rynkami. Prowadzimy działalność hotelarską w nieco odmienny sposób na różnych rynkach, dostosowując nasze działania do lokalnych uwarunkowań, perspektyw i pojawiających się wyzwań" - powiedział prezes.
W I półroczu wskaźnik RevPar (przychód na 1 dostępny pokój) wzrósł w Orbisie o 7 proc. w ujęciu LFL w porównaniu do pierwszego półrocza 2016 roku, głównie dzięki wyższej średniej cenie za pokój (o 4,3 proc. rdr).
"Wskaźnik przychodu na dostępny pokój (RevPAR) wzrósł o 7 procent – 60 procent tego wzrostu wynika z cen, pozostała część z frekwencji w hotelach. Zmiany wskaźnika RevPAR są szybsze w segmencie ekonomicznym niż w segmencie hoteli średniej i wyższej kategorii" - powiedział Clavie.
Przypomniał, że spółka postanowiła zmienić nieco strukturę klientów.
"Nie zwiększamy cen tylko w celu ich podwyższania, lecz staramy się poszukiwać gości w segmentach, które generują wyższe dochody. W związku z tym ukierunkowujemy się na klientów biznesowych. Udział tej grupy klientów na koniec czerwca wzrósł do 65 procent w porównaniu z 61 procentami w roku ubiegłym. W przypadku zawirowań na rynku, dochody z tego segmentu gości są bardziej stabilne niż w przypadku segmentu turystyczno-wypoczynkowego" - powiedział prezes.
Spółka liczy na dalszy wzrost wskaźnika RevPar.
"Moim zdaniem wskaźnik RevPAR będzie nadal rosnąć. W naszej grupie nie wzrośnie liczba gości, ponieważ hotele są pełne, zwłaszcza w szczycie sezonu. Dlatego musimy inwestować w nowe hotele" - powiedział Gilles Clavie.
Zdaniem prezesa wynikom spółki i inwestycjom sprzyjają dobra kondycja gospodarek regionu i perspektywy rynku hotelowego.
"Perspektywy są pozytywne biorąc pod uwagę PKB i sytuację branży hotelarskiej w każdym z państw regionu Europy, w których działamy. Liczba gości rośnie, środki finansowe przeznaczane na podróże również. Na świecie podróżuje około 1,2 miliarda osób, a 15 procent z nich odwiedza Europę Wschodnią. Z drugiej strony, branża przechodzi rewolucję, więc nie jest to łatwy czas dla wszystkich uczestników rynku. Pośrednictwo i alternatywne rozwiązania w zakresie zakwaterowania, takie jak prywatny wynajem pokoi, hostele, airbnb itp. zakłócają nieco rynek. Niemniej jednak wzrost popytu w naszym regionie znacznie przewyższa tempo powiększania się bazy hotelowej - jesteśmy gotowi poszerzyć zakres naszej podstawowej działalności" - powiedział.
Prezes Clavie poinformował, że jednym z priorytetów Orbisu są pracownicy. Spółka opracowała m.in. nowe procedury organizacyjne mające na celu rekrutację, rozwój i motywowanie personelu, co spowodowało, że pierwszej połowie 2017 roku rotacja pracowników zmniejszyła się o 25 procent.
"Pomimo wzrostu kosztów wynagrodzeń jesteśmy w stanie utrzymać nasze marże" - powiedział Gilles Clavie.
Anna Pełka (PAP Biznes)
pel/ ana/





















































