REKLAMA
TYLKO U NAS

Okęcie, Modlin i Radom ofiarami decyzji o CPK? Maciej Lasek: Jesteśmy zakładnikami

2024-02-13 09:24
publikacja
2024-02-13 09:24

Zdaniem pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska powrót do inwestycji na Lotnisku Chopina możliwy jest bardzo szybko. "Niezależnie od decyzji, jaka zostanie podjęta w sprawie lotniska centralnego, jesteśmy już zakładnikami ograniczonej przepustowości na Okęciu" - ocenił Lasek w rozmowie z "GW".

Okęcie, Modlin i Radom ofiarami decyzji o CPK? Maciej Lasek: Jesteśmy zakładnikami
Okęcie, Modlin i Radom ofiarami decyzji o CPK? Maciej Lasek: Jesteśmy zakładnikami
fot. Adam Chełstowski / / FORUM

Pełnomocnik rządu ds. CPK w rozmowie z "GW" został zapytany m.in. o to, co dalej z lotniskami Chopina na Okęciu, w Modlinie i Radomiu. W jego ocenie poprzednicy obecnego rządu popełnili "bardzo poważny błąd".

Jesteśmy już zakładnikami ograniczonej przepustowości na Okęciu

"Przyzwyczajeni do nierealnego harmonogramu CPK, który sobie sami wymyślili, w 2019 r. wstrzymali inwestycje rozwojowe na Lotnisku Chopina. Co ciekawe, na wniosek czy z polecenia ówczesnego wiceministra infrastruktury Mikołaja Wilda, który wkrótce poszedł do spółki CPK i został jej prezesem" - powiedział Maciej Lasek. Zwrócił również uwagę na to, że świadomie blokowano także rozwój lotniska w Modlinie.

Zapytany o to, do jakiego poziomu można rozbudować Lotnisko Chopina i ilu pasażerów rocznie jest ono w stanie odprawić, zaznaczył, że według analiz jest to 26-27 mln pasażerów, podczas gdy obecnie jest to niecałe 19 mln.

Dopytywany o to, kiedy możliwy jest powrót do inwestycji na Lotnisku Chopina, powiedział: "Myślę, że bardzo szybko, bo niezależnie od decyzji, jaka zostanie podjęta w sprawie lotniska centralnego, jesteśmy już zakładnikami ograniczonej przepustowości na Okęciu i decyzji naszych poprzedników. Gdyby nie patrzyli na ten projekt politycznie, to dziś byśmy mieli zapas i mogli spokojnie mówić o tym, że LOT może się rozwijać" - mówił.

Co dalej z LOT-em

Odnosząc się do kwestii przyszłości LOT-u zaznaczył, że chciałby porozmawiać z jego zarządem o tym, jakie są możliwości i potrzeby tego przewoźnika. "Z wcześniejszych prognoz stowarzyszenia przewoźników IATA dla CPK wynikało, że LOT w 2028 r. miałby 148 samolotów, z czego 36 dalekiego zasięgu. Teraz ma o połowę mniej. W dodatku prezes LOT-u na zeszłorocznej konferencji o strategii mówił już tylko o 109 samolotach w 2028 r. Tak więc na CPK miało być 18-19 mln pasażerów tranzytowych rocznie, a aktualna prognoza urealniła to o 25 proc. w dół" - powiedział.

Jego zdaniem, jeśli nie powstaną nowe możliwości przewozowe na lotniskach na Okęciu i w Modlinie, "to już za dwa-trzy lata będą olbrzymie problemy z dalszym zwiększaniem liczby pasażerów". "Otwarto też lotnisko w Radomiu, ale w dużej mierze był to projekt polityczny. Teraz też trzeba szukać dla niego możliwości" - mówił.

Na pytanie o to, jak zmusić do wyprowadzki z Okęcia przewoźników typu Wizz Air czy Ryanair albo przenieść stąd loty czarterowe biur turystycznych odparł, że "na to są różne metody".

"Można zaoferować system zachęt, można pokusić się o administracyjny podział ruchu, choć to jest bardzo ryzykowne. Niezależnie od decyzji w sprawie CPK dzisiaj trzeba stworzyć możliwość wchłonięcia większej liczby pasażerów na Mazowszu. A żeby to zrobić, musimy mimo wszystko dokończyć modernizację Lotniska Chopina, zwolnić hamulec dla Modlina i starać się znaleźć sposób na wykorzystanie pustego lotniska w Radomiu. Bo jeżeli na coś wydano publiczne pieniądze, tak jak na ten nieszczęsny przekop przez Mierzeję Wiślaną, którym jak na razie ciągle nic nie pływa, to zastanówmy się, żeby i w Radomiu zniwelować deficyt i koszty utrzymania tego lotniska" - powiedział Lasek.(PAP)

mchom/ huw/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (9)

dodaj komentarz
manoppl
Im więcej czytam wypowiedzi Laska, tym bardziej gość jest irytujący. To ma być ekspert? Bo to co wyraża to jest propagandowy bełkot tyle że "z drugiej strony barykady". Panie Lasek, komu w Modlinie chciałby pan zrobić dobrze? Czemu merytorycznie nie skomentuje pan chorej wieloletniej sytuacji niewolniczej wręcz zależności Im więcej czytam wypowiedzi Laska, tym bardziej gość jest irytujący. To ma być ekspert? Bo to co wyraża to jest propagandowy bełkot tyle że "z drugiej strony barykady". Panie Lasek, komu w Modlinie chciałby pan zrobić dobrze? Czemu merytorycznie nie skomentuje pan chorej wieloletniej sytuacji niewolniczej wręcz zależności od Ryanair? Jak lotnisko mające grubo ponad 3 mln pasażerów przynosi straty?! A pan by jeszcze "dołożył". Tego nawet PiS w Radomiu nie wymyślił.
jacekkalimowski4
A nie mogą część ruchu przekierować na cpk a część zostawić na Okęciu? Mieszkam w samej Wawie i wolę latać enterem z Chopina, bo do jakiegoś tam Baranowa mam kawał drogi i nie widzi mi się marnować czas na dojazdy.
eqilibrium
Wysłać go w kosmos! Może Elon pomoże?
prs
Zakladnicy?..

Co najwyzej Okecie, Radom, Modlin - fatalne zarzadzanie, nieodpowiedni ludzie..
samsza
Donaldzie, nie rób polityki, buduj CPK.
Raffmo
Ja p... jaki ten Lasek jest głu..i.

Inwestowanie w Okęcie to topienie pieniędzy.
trolley
Na szczęście nie ty ukrze będziesz podejmował decyzje
katzpodola odpowiada trolley
Czasami mądrze piszesz ale za ten komentarz masz pałą po łbie
polonu
myślcie jak spłacić długi za uzbrojenie żydom amerykańskim a nie o CPK.

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki