Obowiązek naprawy auta w autoryzowanym serwisie to bzdura

Większość kierowców nie zna unijnej dyrektywy zezwalającej na dokonywanie napraw gwarancyjnych samochodów w dowolnie wybranym warsztacie. Część autoryzowanych serwisów wykorzystuje tę sytuację, uciekając się do nieuczciwej konkurencji. Brak wiedzy o obowiązujących przepisach naraża właścicieli aut na dodatkowe koszty.

Obowiązująca od trzech lat unijna dyrektywa pozwala serwisować samochody w okresie gwarancyjnym w każdym warsztacie. Dozwolone jest także stosowanie części pochodzących od niezależnych producentów, a więc nieposiadających logo wytwórcy samochodu. 

  - Bardzo niewielki procent właścicieli samochodów zna te przepisy i z nich korzysta - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. - Równocześnie jednak niewiele niezależnych serwisów stara się przekonać kierowców do swoich usług, upowszechniając nowe zasady.

Franke nie ma wątpliwości, że obowiązujące normy są korzystne dla kierowców i mogą sprzyjać sporym oszczędnościom. Jego zdaniem autoryzowane stacje serwisowe również nie muszą na nich tracić.

  - Warsztat autoryzowany może świadczyć usługi przy wykorzystaniu części niezależnych producentów - wyjaśnia. - Są one zdecydowanie tańsze od tych z logo producenta samochodu, co umożliwia serwisom przyciągniecie większej klienteli niż poprzednio. Kierowca ma wybór i może zdecydować o tym, jakie części mają być użyte do naprawy jego auta. 

Zdaniem eksperta, części niezależnych producentów są nawet o 70 procent tańsze od tych oferowanych z logo koncernu. Ich jakość jest natomiast taka sama. 

  - Wszystkie te komponenty powstają w tych samych fabrykach, na tych samych taśmach produkcyjnych i produkowane są według tej samej technologii - mówi. - Różnią się głównie opakowaniem i ceną. 

Obowiązek naprawy auta w autoryzowanym serwisie to bzdura


Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Motoryzacyjnych Samar, zwraca jednak uwagę na standardy, które obowiązują w serwisach. Koszty jakie ponoszą autoryzowane punkty obsługi są zazwyczaj wyższe niż te obciążające nieautoryzowane warsztaty, które nie muszą spełniać precyzyjnie określonych wymogów. 

  - Czynnik ten decyduje o cenie usługi - mówi Drzewiecki. - A klienci kierują się głównie kosztami napraw i uciekają do tańszych warsztatów. Już dziś producenci narzekają, że usługi serwisowe, które w założeniu miały być podstawą utrzymania stacji dealerskich, nie spełniają swojej roli. W tej sytuacji zdarzają się próby uniemożliwienia klientom napraw samochodów w niezależnych warsztatach.  

Jest to jednak niezgodne z prawem.

  - Takich przypadków jest stosunkowo dużo - uważa Alfred Franke. - Najczęściej są to samodzielne akcje niektórych dealerów, którzy naklejają pod maską auta lub na jego szybie adnotację informującą, że zachowanie gwarancji możliwe jest tylko przy naprawach w autoryzowanym serwisie. To nie tylko nieprawda, lecz też przejaw nieuczciwej konkurencji. 

Według obowiązujących przepisów, gwarancja pozostaje ważna przy serwisowaniu auta w dowolnym warsztacie, pod warunkiem, że stosowane są części wysokiej jakości, a ich pochodzenie udokumentowane jest odpowiednimi rachunkami. Konieczne jest także oświadczenie mechanika, mówiące o tym, że dokonał on naprawy zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. 

/ newseria.pl
Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~wiktor

Dobrze, ze mamy wolna reke, ale serwisowanie aut byle gdzie to raczej slaby pomysl. Od roku jestem klientem toyoty na czerniakowskiej w Wawie i musze przyznac, ze w koncu mam spokoj i wiem ze auto jest serwisowane dobrze

! Odpowiedz
0 0 ~miś

Autor artykułu wykazał się komletną nieznajomoscią problemu. Pomieszał kwestje przglądów okresowych, z naprawą pojazdu w okresie gwarancji.
Pisanie takich artykułów może wpędzić nieświadomych posiadaczy nowych samochdów w niepotrzebne wydatki ( opłata za naprawę, ktorą producent musi wykonać gratis) oraz ryzyko utraty gwarancji na naprawiany w warsztacie niezależnym zespół.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~Witek

Serwis u dealera tylko w okresie gwarancji, potem absolutnie nie.
Zresztą "fachowcy" w serwisie przy salonie mocno ściemniają i chrzanią robotę.
Nie zapomnę jak żonie proponowali wymianę klocków hamulcowych po 10 tys. od poprzedniej wymiany

! Odpowiedz
0 0 ~az

a czy ktoś wam powiedział że serwis na gwarancji ma prawo montować regenerowane części ??
a czy wiecie że nowy samochód może być już po naprawach blacharskich ???
salony mają ceny o 15 20 % wyższe niż na zachodzie robocizna 100% więcej niż u mechanika z super wyposażonym warsztatem jak autoryzowanych dileró OMIJAM SZEROKIM ŁUKIEM tylko z naprawami gwarancyjnym mnie widzą a potem niech spadają

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~Jerz

Jaki sens napraw gwarancyjnych poza ASO?
Na gwarancji, płaci producent, niech pakują najlepsze, najdroższe części.
Naprawa współczesnych aut w warsztacie "u Miecia" często jest niemozliwa.

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 ~Majster

Sprawa jest prosta. Wymiana klocków hamulcowych-części i robota ,2 pary: Autoryz.dealer Volvo ,koszt ok 1 tys.zł brutto, niezależny warsztat,części oryginalne, ok 450zł brutto. Wrocław. To mówi samo za siebie i nie obchodzą mnie standardy,bo widzę,jaki jest warsztat.Równie dobrze wyposażony

!

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.