Początek grudnia nie przyniósł istotnych zmian średnich detalicznych cen paliw w Polsce. Jednakże ostatnie ruchy w cennikach rafinerii sugerowałby, że przed Świętami Bożego Narodzenia zatankujemy nieco taniej.


Litr benzyny bezołowiowej 95 kosztował średnio 6,12 zł i był o dwa grosze tańszy niż tydzień temu – wynika z danych BM Reflex. Warto przy tym dodać, że przez poprzednie dwa miesiące paliwo to podrożało średnio o 23 gr/l. Przeciętna cena detaliczna oleju napędowego w mijającym tygodniu wyniosła 6,19 zł/l i była o 4 gr/l niższa niż tydzień wcześniej.


W dalszym ciągu drożał autogaz, choć ostatnie podwyżki były już znacznie słabsze od obserwowanych w październiku i w listopadzie. Średnia krajowa cena LPG drgnęła w górę o 1 gr/l, dochodząc do 3,21 zł/. To najwyższa stawka od lutego 2023 roku. Od września paliwo to podrożało w detalu średnio o 38 gr/l.
Obecne ceny paliw w Polsce są niższe od tych sprzed roku. Litr Pb95 jest przeciętnie o 31 groszy tańszy niż na początku grudnia 2023 roku. W przypadku ON różnica ta wynosi 41 gr/l. Za to autogaz kosztuje o 20 gr/l więcej niż rok temu. W dalszym ciągu jednak ceny paliw nie należą do niskich, jeśli zestawimy je z danymi historycznymi. Przed lutym 2022 roku Pb95 i ON prawie nigdy nie kosztowały więcej niż 6 zł/l.
Rafinerie schodzą z cen, detaliści trzymają marże
6 grudnia Orlen oferował benzynę Eurosuper95 po 4611 zł/m3, co po doliczeniu 23% VAT przekładało się na 5,67 zł/l. To o 7 gr/l brutto mniej niż przed tygodniem i o 10 gr/l mniej niż dwa tygodnie temu. Mimo tych obniżek, ceny w detalu ledwo drgnęły. Za to implikowana marża detaliczna spuchła do 45 gr/l i jest o 80% wyższa od historycznej średniej. Taka sytuacja w pozwala oczekiwać redukcji cen na stacjach w ciągu najbliższych kilku lub kilkunastu dni.
Wyraźnie w dół poszły też hurtowe stawki oleju napędowego. W piątkowym cenniku płockiej rafinerii Olej Napędowy Ekodiesel oferowany był po 4 823 zł/m3, co daje 5,93 zł/; brutto. To cena o 13 gr/l niższa od tej sprzed tygodnia. Zatem także w tym przypadku możemy się spodziewać kilkugroszowej obniżki cen detalicznych.
Osobną kwestią są ceny autogazu, które drastycznie wzrosły w poprzednich tygodniach. Była to konsekwencja wejścia w życie embarga na dostawy tego towaru z Rosji. LPG z Rosji w 2023 r. w Polsce był w hurcie średnio o 18 proc. tańszy niż nierosyjski, przy czym udział gazu LPG z Rosji spadł w ostatnich miesiącach 2024 r. z ok. 50 proc. do 1/3 całości importu. Zakaz kupowania rosyjskiego LPG wejdzie w życie 20 grudnia.
- W ocenie POGP (…) nie ma dziś już zagrożenia brakami dostaw gazu płynnego LPG, pomimo pojawiających się jeszcze pół roku temu obaw – wyjaśniał w rozmowie z Bankier.pl dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego Bartosz Kwiatkowski. Jak wyjaśnia Bartosz Kwiatkowski, przedsiębiorcy poświęcili ostatni rok na przygotowanie do sankcji, w tym kontraktowanie paliwa, wynajem terminali albo przejmowanie infrastruktury logistycznej.
KK