REKLAMA

Niemieckie pociągi na polskie tory? DB chciałoby połączyć Warszawę i Berlin

2025-07-15 04:46, akt.2025-07-15 07:32
publikacja
2025-07-15 04:46
aktualizacja
2025-07-15 07:32

Zagraniczni przewoźnicy kolejowi coraz mocniej szykują się do wjazdu na polskie tory. Wśród nich znalazło się też Deutsche Bahn ze swoimi superszybkimi składami Velaro - informuje we wtorkowym wydaniu "Dziennik Gazeta Prawna”.

Niemieckie pociągi na polskie tory? DB chciałoby połączyć Warszawę i Berlin
Niemieckie pociągi na polskie tory? DB chciałoby połączyć Warszawę i Berlin
fot. Jochen Tack / imageBROKER / / FORUM

Na torze w Żmigrodzie Deutsche Bahn zakończyło testy swojego szybkiego składu ICE 3neo wyprodukowanego przez Siemensa. Niemiecki przewoźnik przyznał, że próby to jeden z kroków do uzyskania homologacji umożliwiającej kursowanie po polskich torach. 32 składy ICE3 neo mają być dostosowane do jazdy nie tylko W Niemczech, lecz także u nas oraz we Francji - czytamy w "DGP".

Dziennik zaznacza, że firma chce uruchomić m.in. połączenie z Berlina do Warszawy. Tyle że te składy mogą rozpędzać się aż do 320 km/h. Taką prędkość między obiema stolicami będzie można osiągać najwcześniej za 10 lat, i to jedynie na połowie trasy - między Warszawą a Poznaniem, kiedy zostanie ukończona szybka linia igrek.

Mikołaj Wild, który był szefem spółki CPK w czasie rządów PiS, na platformie X zasugerował jednak, że testy Velaro w Polsce tak naprawdę mają doprowadzić do tego, by Siemens miał najdogodniejszą pozycję w przetargu na dostawę szybkich pociągów, które mają kursować po linii igrek. Rządowa spółka najpóźniej w 2027 r. powinna ogłosić postępowanie na 40 składów rozpędzających się powyżej 300 km/h - wskazuje gazeta.

Jego brat, Patryk Wild, twórca idei szprych kolejowych prowadzących do lotniska w Baranowie, obecnie wiceprezes stowarzyszenia "Tak dla CPK", przypomina zaś, że poprzedni rząd założył, iż maksymalna prędkość na linii igrek byłaby niższa niż zakłada się obecnie i wynosiłaby 250 km/h. Według niego wówczas byłaby znacznie większa szansa, że szybkie pociągi dostarczą polscy producenci - dodaje "DGP".

Wiceprezes spółki CPK Piotr Rachwalski odpiera te zarzuty. Mówi, że Deutsche Bahn będzie jednym z wielu przewoźników, którzy będą mogli starać się o zezwolenia do jazdy po polskich torach. Dodaje, że w przetargu na zakup pociągów rozpędzających się powyżej 300 km/h wszyscy będą mieli równe szanse. Zaznacza też, że polskie firmy nie miały szans, by w ciągu kilku lat wyprodukować samodzielnie pociąg rozpędzający się do 250 km/h, co zakładał poprzedni rząd. Według Rachwalskiego w przypadku składów, które mają osiągać prędkość 300 km/h, polskie firmy będą mogły wchodzić w konsorcja z międzynarodowymi firma. (PAP)

bpk/ ktl/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (6)

dodaj komentarz
nierzad
Transporty do Oswiecimia tez beda obslugiwsc?
brututs
Był okres przejściowy i znając życie niewiele zrobiono. Wejdą koleje niemieckie i będzie jak z fluxbusem Polacy będą za połowę ceny jeździć wygodnymi kolejami a z polskimi jak zawsze amen bo PiSu gospodarka nie interesowała, teraz pozostanie tylko darcie ryja
wnr
Już kiedyś niemieckie pociągi jeździły po polskich torach...
carlito1
Inżywnierowie będą mogi szybciej docierać?
donkojot
Skoro mamy w Polsce już niemieckie wojska, niemiecką policję, niemieckich migrantów oraz niemieckiego premiera to co to za różnica mieć jeszcze dodatkowo niemieckie pociągi? W sumie po to ma się kolonie.
stain
Siemens będzie jednym z wielu oferentów. Ale przecież przyjaciele Niemcy nie po to osadzili nam na premierowskim stolcu swojego lokaja, żeby polska kasa szła do jakiejś Hiszpanii czy Włoch.

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki