REKLAMA

Morawiecki: Akcyza wzrośnie na auta starsze niż 10 lat z dużymi silnikami

2016-11-07 13:41
publikacja
2016-11-07 13:41

Procedowane obecnie zmiany w ustawie o podatku akcyzowym mają na celu podniesienie akcyzy w przypadku pierwszej rejestracji w Polsce samochodów starszych niż 10-letnie z dużymi silnikami, natomiast dla "ogromnej większości" sprowadzanych aut opłata ta miałaby zmaleć, wynika z wypowiedzi wicepremiera, ministra rozwoju i finansów Mateusza Morawieckiego.

fot. Krystian Maj / / FORUM

"Senatorowie pracują nad poprawkami dotyczącymi akcyzy. O 200-300 zł może wzrośnie akcyza na te najstarsze samochody. W przypadku małolitrażowych aut do 10 lat akcyza ma spaść. Chcemy, żeby ona spadła dla ogromnej większości" - powiedział Morawiecki podczas konferencji prasowej.

Według niego, przy obliczaniu akcyzy będą istotne dwa parametry: wielkość silnika i wiek auta. "Jest to system przyjazny dla środowiska, tańszy dla osób, które chcą ściągnąć auta z zagranicy" - dodał wicepremier.

Jednocześnie wskazał, że ministerstwo chciałoby, by bardzo drogie samochody były obłożone najwyższą stawką akcyzy. Poinformował, że niestety właściciele takich samochodów rejestrują je na Litwie, w Czechach, czy na Słowacji. "Ile było bardzo drogich samochodów, np. lamborghini, zarejestrowanych w zeszłym roku? Dwa. A ile ich było sprowadzonych? Kilkadziesiąt de facto. Czyli jest to omijanie polskiego systemu podatkowego, i tego nie chcemy" - powiedział.

Zaznaczył, że w przypadku bardzo drogich samochodów o silnikach większych niż np. 4,5 l chciałby zaproponować zdecydowanie wyższe stawki niż te, które zostały już zaprezentowane.

Wicepremier wyjaśnił, że w proponowanych zmianach chodzi o to, żeby akcyza odzwierciedlała faktyczną wartość samochodu ukrytą w prostych parametrach: pojemność silnika i wiek samochodu. Tymczasem obecnie osoby ściągające samochody z zagranicy same określają wartość pojazdów. "Na skutek tego, że niektórym udawało się określić tę wartość na poziomie niższym, budżet państwa i wszyscy w naszych podatkach, () traciliśmy na tym" - wyjaśnił Morawiecki.

"Chcemy uprościć ten system. Chcemy odejść od systemu wycen - tak rozumiem propozycję senatorów, z którą się zgadzam. Wycena długo trwała w urzędach celnych i na granicy. Teraz w ogóle by to nie było potrzebne, gdyby ta propozycja senacka została przyjęta, ponieważ wiek samochodu i pojemność silnika to są parametry, które nie wymagają żadnej głębszej filozofii" - poinformował.

Resort finansów zapowiedział, że wprowadzone zostaną kwotowe stawki uzależnione od pojemności silnika i wieku pojazdu, tożsamego z określoną normą emisji spalin, w miejsce obecnie obowiązujących stawek. Z przedstawionych w mediach informacji wynika, że propozycje resortu finansów przekazane senatorom zmierzają m.in. do istotnego obniżenia akcyzy w przypadku najdroższych samochodów z największymi silnikami (obecnie są one obciążone akcyzą w wysokości 18,6 proc.). W niektórych przypadkach akcyza spadłaby z ponad 100 tys. zł do kilkunastu tysięcy.

W przypadku samochodu o pojemności 1 l wyprodukowanego w 2016 r. akcyza wyniosłaby 424 zł, a z takim samym silnikiem, ale wyprodukowanego 2004 r. lub wcześniej - 574 zł. W przypadku popularnych aut z silnikami 1500 cm - 1999 cm, akcyza miałaby wynieść - w zależności od roku produkcji - od 1072 zł do 2481 zł. Natomiast akcyza od największych aut o silnikach powyżej 4 l miałaby wynieść od ok. 12,6 tys. zł do ok. 18,6 tys. zł.

Senat ma zająć się nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym na najbliższym posiedzeniu - 15-16 listopada.

PAP/ISBNews

Źródło:
Tematy

Otwórz Konto Firmowe Godne Polecenia i zyskaj nawet 1600 zł premii!

Komentarze (125)

dodaj komentarz
~prawdziweinformacje
szczyt hipokryzji i blagowania!!!!!
Jako obywatel Polski pracujący od 22 lat niejednokrotnie na 3 etatach ale dojony przez lata przez zmieniające się u władzy pluskwy i pijawki mówiące w ojczystym języku doszedłem do mojej fortuny i tak:
ze względów oszczędnościowych nie biorę kolejnego kredytu (mam już mieszkaniowy
szczyt hipokryzji i blagowania!!!!!
Jako obywatel Polski pracujący od 22 lat niejednokrotnie na 3 etatach ale dojony przez lata przez zmieniające się u władzy pluskwy i pijawki mówiące w ojczystym języku doszedłem do mojej fortuny i tak:
ze względów oszczędnościowych nie biorę kolejnego kredytu (mam już mieszkaniowy we frankach) aby kupić nowy samochód. Jaki jest tego powód? ano prosty zakupując choćby najtańszy samochód osobowy np Hyundai i30 muszę zapłacić z 60000zł plus koszty kredytu pewnie jakieś 70000zł w pierwszym roku tracę na wartości nawet 25% wartości pojazdu czyli 12000 więc tylko w pierwszym roku na kredycie i utracie wartości dostaję 22000!!!! w plecy!!!! Nie kupuję więc nowego samochodu nie dla tego że lubię stare samochody tylko dla tego że aby zarobić samą utratę wartości przeciętny polak pracuje pół roku (odkładając całą wypłatę nie do lodówki i opłaty ale tylko do banku).
Wybór jest prosty kupuję samochód używany zazwyczaj z kraju który na wykorzystaniu słabej gospodarki innych krajów np polski dorobił się fortuny i stać go na nowe samochody.
Kupuję nieznacznie uszkodzony aby kolega z mojej miejscowości również zarobił na usłudze naprawy i aby nasze rodziny wspólnie poruszały lokalna gospodarkę.
Teraz aby kupić samochód rodzinny tej samej klasy pięcioletni zamiast akcyzy w kwocie 300zł (bo taką się płaci od uszkodzonych samochodów - nie tak jak kłamie senator Paczkis mówiąc o oszukiwaniu na akcyzie przez rodaków - bo wg prawa płacę od wartości rynkowej pojazdu czyli uszkodzony to tańszy)
Wracając 300 zł po zmianach zapłacę o 1700zł więcej za ten sam samochód (samochody powyżej 5 lat są najczęściej kupowane w naszym kraju!!!!!)
Czyli co Panie wicepremierze Morawiecki!!!!!
Może pan mydlić oczy ludziom którzy z arytmetyki mieli słabe oceny!!!!
TO JEST DOWÓD NA NIEUCZCIWE INFORMOWANIE OBYWATELI!!!!!
Jeżeli mówi to pan jako polityk któremu doradca nie powiedział całej prawdy to po części pana zwalnia z odpowiedzialności jeżeli mówi to pan z premedytacją jest pan kłamcą!!!!

i jeszcze dodam że jest to 5,7% więcej wartości rynkowej samochodu WIĘCEJ Panie Morawiecki. i ty Peczkis obiecywałeś że będzie taniej. Kto ci dał doktorat jak liczyć nie umiesz?

Na koniec dodam starą sztuczkę lichwiarzy. Na początek dają propozycję zmian zwalającą z nóg. Motłoch czyli też ja pokrzyczy więc trochę odpuszczą i w zanadrzu maja właściwy projekt który chcą przepchnąć. Będzie drożej ale na poziomie akceptowalnym bo głupi polak będzie się cieszył że przez krzyk coś ugrał choć miało być taniej. Peczkis kłamałeś że zrobisz wszystko aby zmiany nie dotknęły najuboższych – choć może nie kłamałeś bo zmiany ich nie dotkną bo nic nie zapłacą.
~łoli
panie ministrze czy przytoczona tu tez odnosi sie do rzeczywistych wyliczeń czy też jest to polityczny bełkot?
podpowiem panu jaki nie doradca rzędowy według Samar zmiany stawek spowodują wzrost wpływów na poziomie 800mln zł!!! jeżeli pan minister uważa że ta suma bierze się z obniżek stawek? podpowiem panu nie!!
panie ministrze czy przytoczona tu tez odnosi sie do rzeczywistych wyliczeń czy też jest to polityczny bełkot?
podpowiem panu jaki nie doradca rzędowy według Samar zmiany stawek spowodują wzrost wpływów na poziomie 800mln zł!!! jeżeli pan minister uważa że ta suma bierze się z obniżek stawek? podpowiem panu nie!!!! na samych samochodach dostawczych planujecie zebrać blisko 300mln zł to jest granda bo zabijecie mikroprzedsiębiorstwa a zwłaszcza ludzi którzy poprzez pracę nie wyciągają ręki do panstwa. Przykład Fiat ducato rocznik 2004 awartosć rynkowa 10 000zł po zmianach jego wartość musi wzrosnąć o 13 tyś!!!!!
Mieliście wpływy z akcyzy malejące bo społeczeństwo nie ma skąd juz brać na tą akcyzę. Teraz płacili jako tako. Po zmianach gwarantuję że akcyza na roczne pojazdy będzie płacona bo jest w miarę do ogarnięcia ale im starsze auta tym wpływów zakładanych będzie mniej - czyli prognozuję że do maja 2017 spadnie wam wpływ do poziomu 50% obecnego. Ludzie będą klepali stare i przebijali numery bo ryzyko przy tych kwotach się im opłaci. Tak było z OC - też dużo ludzi nie płaciło bo ryzyko się opłacało.
Za pół roku bedzie za późno bo odkręcenie zaworu żeby zwiększyć wpływy nie pomoże bo społeczeństwo nauczy się kombinować - rejestracja w Czechach itd,
Nikt nie chce płacić zbyt dużych podatków słuchajcie Laffera - przegięliście. Dajcie ludziom godną dobrze płatną pracę a na pewno bedą płacili wszystkie należności. Puki społeczeństwo pracuje w obozach pracy obcych koncernów, puki żyje na granicy opłacalności i ubóstwa puty nie będzie zgody na podwyżki. Mam doświadczenie 18 letnie w opłatach akcyzowych i widzę co sie działo przy różnych przemianach - ta będzie najgorsza nia dla społeczeństwa bo oni sobie poradzą ale dla skarbu państwa.
~łoli
właśnie na stronie senatu pojawiła się opinia ministerstwa finansów;
1) wzrost z akcyzy o około 800mln zł po zmianach
2) ministerstwo finansów też nie zauważa za w przypadku proponowanych zakresów pojemności jest luka pojemności 1199 (silniki PSA mają między innymi taką pojemność czyli akcyzy na te nie będzie)
3)
właśnie na stronie senatu pojawiła się opinia ministerstwa finansów;
1) wzrost z akcyzy o około 800mln zł po zmianach
2) ministerstwo finansów też nie zauważa za w przypadku proponowanych zakresów pojemności jest luka pojemności 1199 (silniki PSA mają między innymi taką pojemność czyli akcyzy na te nie będzie)
3) założeniem prac Peczkisa nad podatkiem akcyzowym miało być zmniejszenie podatku a w niektórych przypadkach jest zwyżka o 100% - jak na człowieka z tytułem doktora trochę dużo pomyłek na jednej stronie A4
4) Czy zakup pojazdu 11 letniego jest zakupem dóbr luksusowych i musi być obciążony podatkiem od dóbr luksusowych czyli podatkiem akcyzowym
5) Czy wprowadzenie podatku od pojazdów o DMC do 3,5t czyli tak zwanych dostawczych jest słusznym podatkiem od dóbr luksusowych!!!!
TO JEST GRANDA, lepszy projekt napisałaby każdy celnik z okienka, każdy obywatel prowadzący działalność.
czy ktoś się pytał tych ludzi o opinię - czy nie za bardzo ich to dociśnie?
Przed chwila policzyłem:
skoro zakładany wpływ do kasy państwa z tytułu akcyzy za samochód ma się zwiększyć o 0,8 mln (2,4 zakładany po zmianach, 1,6 zakładany dotychczas na rok 2015 choć będzie mniejszy) to 800 000 000 / 40 000 000 (liczbę wszystkich obywateli kraju daje składkę roczną 20zł od głowy (wliczając osoby starsze i dzieci) niby nic ale rodzina 4 osobowa to już 80zł (czyli w prosty sposób zabrali 16% dotacji 500+)
~olek
mój diesel 3.0 V6 pal średnio 6.5 litra gnojówki a na trasie ok 5,5 litra.To dobre ekologiczne silniki.Niestety takich aut już nie można sprowadzić bo się nie opłaca.
~Polak
Czasy kiedy pojemność silnika decydowała o zarówno mocy jak i emisji spalin silnika spalinowego dawno minęły. Dziś mamy z jednej strony bardzo oszczędne 3 litrowe diesle, z drugiej bardzo silne i emisyjne turbodoładowane silniki o niskich pojemnościach (1.8, 2.0 np subaru). Bazowanie podatków na pojemności silnika może Czasy kiedy pojemność silnika decydowała o zarówno mocy jak i emisji spalin silnika spalinowego dawno minęły. Dziś mamy z jednej strony bardzo oszczędne 3 litrowe diesle, z drugiej bardzo silne i emisyjne turbodoładowane silniki o niskich pojemnościach (1.8, 2.0 np subaru). Bazowanie podatków na pojemności silnika może miało sens 20 lat temu, ale nie dziś. Dużo lepszym wyjściem jest bazowanie akcyzy na emisji CO2 jak to robi większość pozostałych krajów Europy.
~pp
Mazda rx8, pojemnosc 1.3 - 200 koni mechanicznych. toyota VVTL 1.8 - ponad 200 koni mechanicznych, Subaru wrx, 2.0 - 500 koni mechanicznych, ford sti, silnik 1.4 turbo voklkswagena - spalanie w passacie 12 litrów.

Bazowanie się na pojemności silnika to bzdura.
~rowerzystas
Ta zmiana to dobra zmiana
Dla mnie dobra. Choć auta nie kupuję. Może dlatego dobra....
~mackiewicz
Tyle lamentu, myślałem, że to koniec świata
a tu o samochody chodzi,
jakąś akcyzę, co auta wymiata
w kraju, w którym każdy się głodzi
i nie wiadomo o co znów chodzi
acha by brat dymał brata
~gd
To co jest niech zmienią. Ale co wymyślą, zobaczymy? do 15 listopada...
~btrb
Czy jak holender kupi samochód u niemca to też płaci jakieś akcyzy ?? Jesteśmy w UE czy nie ?

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki