Meta, firma macierzysta Facebooka, rozpoczęła w środę kolejną turę zwolnień wysoko wykwalifikowanych pracowników. To następny etap restrukturyzacji firmy, która planuje docelowo zmniejszyć zatrudnienie o kolejne 10 tys. osób.


Jak podał "Washington Post", pracownicy zespołów technicznych firmy Meta zostali powiadomieni w środę rano, że ich stanowiska zostaną zredukowane. Redukcja może dotyczyć nawet 4 tys. osób. Zwalniane osoby należały do zespołów zajmujących się Facebookiem, WhatsAppem, Messengerem, Instagramem oraz w dziale rzeczywistości wirtualnej Reality Labs.
Obecne zwolnienia to kontynuacja pierwszych powszechnych zwolnień w historii firmy, które rozpoczęły się w listopadzie 2022 r. Pracę straciło wówczas 11 tys. osób, czyli około 13 proc. siły roboczej Mety. Również tym razem zwolnieni pracownicy otrzymali 16-tygodniowe odprawy z dodatkowymi środkami według stażu pracy.
W planie jest również reorganizacja zespołów i hierarchii zarządzania, gdyż gigant mediów społecznościowych planuje zwiększyć swoją wydajność w obliczu rosnących wyzwań biznesowych.
Mail z wypowiedzeniem o 4 rano
Według jednego z odchodzących pracowników firma wysłała wiadomości na jego służbowe i osobiste konta e-mail tuż po 4 rano. Szybko został też odcięty od wewnętrznych narzędzi komunikacyjnych i dostał zaledwie kilka minut na pożegnanie z byłymi współpracownikami.
We wczesnych godzinach w środę wewnętrzne platformy komunikacyjne Meta były pełne pożegnalnych wiadomości od odchodzących osób.
Zwolnienia są dużym zaskoczeniem dla inżynierów Mety, którzy – pośród ostrej konkurencji o talenty w Dolinie Krzemowej – od dawna mieli zapewnione bezpieczeństwem zatrudnienia, cieszyli się wysokimi zarobkami, autonomią i swobodą pracy nad ciekawymi projektami.
Winna konkurencja, inflacja i spadek popytu na rynku e-commerce
Redukcje siły roboczej w Mecie są częścią większej fali zwolnień ze strony platform internetowych, które doświadczają poważnych zagrożeń dla swoich modeli biznesowych. Meta stoi w obliczu nasilającej się konkurencji z platformą TikTok. Z kolei nowe zasady prywatności przyjęte przez Apple szkodzą jej zdolności do oferowania ukierunkowanych reklam. Tymczasem niektórzy reklamodawcy cyfrowi ograniczyli swoje wydatki w związku z rosnącą inflacją i spadkiem popytu na rynku e-commerce.
Koniec obecności Mety w Londynie?
Według "Washington Post" szef Instagrama, Adam Mosseri, napisał w środę w notatce do pracowników, że firma planuje zakończyć swoją obecność w Londynie pomimo ubiegłorocznej pracy nad ustanowieniem miasta jako czwartego globalnego biura wraz z San Francisco, Menlo Park i Nowym Jorkiem.
W ramach restrukturyzacji niektórzy pracownicy zostali powiadomieni, że będą mieli nowe kierownictwo, podczas gdy innym kierownikom zaproponowano możliwość zostania indywidualnym współpracownikiem, bez bezpośrednich podwładnych. Inni zostali po prostu zwolnieni - twierdzi Mosseri.
W planach kolejne innowacje?
Pomimo wyzwań ekonomicznych Meta twierdzi, że wciąż wprowadza innowacje. W lutym Zuckerberg ogłosił utworzenie wewnętrznej grupy roboczej, której celem jest „turbodoładowanie” inwestycji firmy w generatywną sztuczną inteligencję. Firma naciska również na swój krótkometrażowy produkt wideo, Reels, aby konkurować z TikTokiem i planuje stworzenie kolejnej sieci mediów społecznościowych, która byłaby rywalem Twittera.


























































