Łódzka SSE zawarła porozumienie z węzłem kolejowym w Chengdu

Łódzka SSE podpisała w czwartek porozumienie z międzynarodowym węzłem kolejowym w Chengdu (Chiny). Oznacza ono, że Łódź oficjalnie stała się częścią Nowego Jedwabnego Szlaku - promowanej przez chiński rząd sieci połączeń kolejowych Chin z Europą.

(fot. Marian Zubrzycki / FORUM)

"Podpisanie porozumienia między strefą ekonomiczną oraz międzynarodowym węzłem kolejowym w Chengdu i Łódzką SSE ma na celu umocnienie stosunków handlowych i kulturowych pomiędzy Chengdu i Łodzią. To kolejny etap budowy projektu +Jednego Pasa i Jednego Szlaku+, którego obydwa miasta są częścią" podkreślił przedstawiciel międzynarodowego węzła kolejowego w Chengdu Ren Zhiyong na konferencji w ŁSSE.

Projekt "Jednego Pasa i Jednego Szlaku", zwany też Nowym Jedwabnym Szlakiem, to sieć połączeń morskich i lądowych Chin z Europą, do której tworzenia i rozwijania dąży administracja prezydenta Chin Xi Jingpinga od jesieni 2013 roku.

Zhiyong dodał, że Łódź i Chengdu już od kilku lat uczestniczą w jego realizacji (pomiędzy oboma miastami działa regularne połączenie cargo - przyp. PAP), jednak władze międzynarodowego węzła dążyły do podpisania porozumienia, "aby wzmocnić relacje stosunku handlu wolnocłowego między Chengdu i Łodzią".

Podpisane w czwartek porozumienie wpisuje się w plany władz ŁSSE, które wielokrotnie podejmowały działania mające na celu zainteresowanie inwestorów z Chin współpracą i lokowaniem swoich inwestycji na obszarze ŁSSE.

"Po półtora roku pracy w tym kierunku podpisujemy porozumienie. Cele obu stron są zbieżne - rozbudowa terminalu i budowa centrum logistyczno-przemysłowego. Realizacja tych celów będzie teraz zależała od nas" zaznaczył prezes ŁSSE Marek Michalik.

Wyjaśnił też, że podpisany dokument jest równoznaczny z wyrażeniem zgody, by Łódź stanowiła jeden z punktów sieci połączeń "Jednego Pasa i Jednego Szlaku", zaś jego prawdopodobną konsekwencją będzie "zwiększenie liczby pociągów kursujących w obu kierunkach pomiędzy Polską i Chinami".

Ren Zhiyong dodał, że o znaczeniu Łodzi na Nowym Jedwabnym Szlaku wspominali już prezydent Andrzej Duda i prezydent Chin Xi Jingping podczas wizyty chińskiego przywódcy w Polsce w czerwcu 2016 r.

"Zależy nam nie tylko na wzmocnieniu współpracy w zakresie logistyki, ale również na imporcie i eksporcie produktów chińskich oraz polskich - zwłaszcza produktów rolnych z Polski" - zaznaczył przedstawiciel Chengdu.

Połączenie kolejowe cargo pomiędzy Łodzią a położonym w prowincji Syczuan Chengdu działa od 2013 roku. Przez pierwsze dwa lata był to "pociąg w jedną stronę", którym do Polski trafiały kontenery z chińskimi wyrobami tekstylnymi, sprzętem elektronicznym, AGD, obuwiem itp. Ok. 10 proc. tych produktów trafiało na rynek europejski, reszta sprzedawana była w kraju.

Od 2015 r. ruszyły regularne połączenia w drugą stronę z Polski do Chin eksportowane są produkty rolno-spożywcze, m.in. wyroby mleczarskie i cukiernicze.

Każdy pociąg składa się z kilkudziesięciu wagonów załadowanych kontenerami. Jego trasa przebiega przez Kazachstan, Rosję i Białoruś, a transport do terminalu kolejowego Łódź Olechów trwa 11-14 dni. To trzykrotnie szybciej, niż dostarczenie kontenerów z Chin do Europy drogą morską, co zajmuje nawet do 45 dni.

Liczące 14 mln mieszkańców Chengdu jest ważnym ośrodkiem międzynarodowych firm działających w Chinach. Chińskie władze wyznaczyły stolicy Syczuanu rolę centrum logistycznego, handlowego, finansowego, naukowego i technologicznego zachodniej części kraju. Jest to także jej główny węzeł transportowy.(PAP)

agm/ maro/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,2% IX 2017
PKB rdr 3,9% II kw. 2017
Stopa bezrobocia 7,0% VIII 2017
Przeciętne wynagrodzenie 4 501,22 zł VII 2017
Produkcja przemysłowa rdr 8,8% VIII 2017

Znajdź profil

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl