REKLAMA
TYLKO U NAS

OPINIA"Kolej dużych prędkości musi być masowa, czyli przystępna cenowo"

2024-07-12 08:22
publikacja
2024-07-12 08:22

Kolej dużych prędkości musi być masowa, czyli przystępna cenowo - mówi w wywiadzie dla "Gazety Wyborczej" wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

"Kolej dużych prędkości musi być masowa, czyli przystępna cenowo"
"Kolej dużych prędkości musi być masowa, czyli przystępna cenowo"
/ PKP Intercity

Wiceminister infrastruktury był pytany m.in. o zapowiedzi dotyczące nowych połączeń kolejowych i dalszego skracania czasu podróży pociągami PKP Intercity.

"W pierwszej kolejności stawiam na kolej dla pasażerów i przewoźników, na poprawę oferty, czasów przejazdu, zwiększenie liczby połączeń, bo zakładam, że znacząco zwiększy to liczbę podróżnych. Do Poznania z Warszawy pojedziemy od grudnia tego roku w 2 godz. i 20 min i w kolejne 2 godz. do Szczecina. Podróż z Białegostoku do Warszawy to będzie 90 min. Łódź z Warszawy zrobimy w 65 min." - zapowiedział Malepszak.

Dopytywany o trasę Warszawa – Wrocław, odparł: "tu chcemy osiągnąć przejazd na poziomie 3 godz. 10 min za trzy lata". "Najszybsze połączenie prowadzi przez Centralną Magistralę Kolejową, gdzie mamy obniżoną prędkość do 160 km/h" - dodał.

Pytany, kiedy docelowo pociągi będą tam jeździć nawet 250 km/h, wiceminister wskazał, że "najpierw PKP PLK podawała, że od 2023 r., potem, że od 2025 r.". "O tym jeszcze nie mówiłem: osiągnięcie tego celu w przyszłym roku jest, niestety, nierealne, bo nowy zarząd spółki przejął od poprzedników bardzo opóźniony projekt" - zaznaczył Malepszak.

Na pytanie, czym różni się "CPK premiera Donalda Tuska od CPK z czasów PiS", odparł, że "podstawowa różnica to odpowiedzialne podejście do pieniędzy podatników".

"Projekt PiS był próbą realizacji za wszelką cenę i regularnym zaprzeczaniem rzeczywistości. Jeszcze w zeszłym roku, nie mając skończonych projektów i pozwoleń dla wykonawców, opowiadali brednie o oddaniu nowego lotniska do ruchu w 2028 r. Wewnętrzne harmonogramy wyglądały tam zupełnie inaczej, niż do tej pory pokazywała spółka, a szczególnie były pełnomocnik rządu ds. CPK wiceminister Marcin Horała" - przekazał Malepszak.

Odnosząc się do zwiększania prędkości kolei, zwrócił uwagę, że "od dwóch lat projektowano linie kolejowe dostosowane do prędkości nawet 350 km/h".

"Zaprojektujemy nowe linie na taką prędkość i chcemy zaoferować przewoźnikom możliwość jej wykorzystania. Analizy pokazują, że czas przejazdu krótszy o 20 min przyciągnie kolejnych pasażerów" - podkreślił wiceminister.

Dopytywany, na których trasach pociągi będą jeździć tak szybko, wskazał, że "na igreku z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania, a do 2040 r. na przedłużeniu CMK na północ przez Płock, Włocławek i Grudziądz do Trójmiasta". Jego zdaniem jest szansa, żeby nowy odcinek szybkiej kolei Warszawa – Łódź został otwarty "w 2032, 2033 r.".

W kwestii cen biletów wiceminister poinformował, że trwają prace nad tym, "żeby i pendolino miało średnią frekwencję powyżej 70 proc. także poza wakacjami, bo latem przekraczamy 90 proc.".

"Skłaniam się ku rozwiązaniom, które znam z Europy Zachodniej. Obecnie średnia cena biletu na pociąg TGV we Francji wynosi 40 euro i średnie zapełnienie miejsc to 74 proc. Kolej dużych prędkości musi być masowa, czyli przystępna cenowo" - podkreślił Malepszak.(PAP)

kkr/ lm/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (14)

dodaj komentarz
a_niedomagalczyk
Oczywiście, że KDP to jest projekt pisany pod ludzi z wypchanymi portfelami i żadne zaklęcia tego nie zmienią.
Nie po to solidaruchy pieczołowicie zaorały tysiące km dróg żelaznych, żeby smutny "plebs" pałętał się w wagonach, w których podróżują Uśmiechnięci.
grzegorzkubik
Dziś trwa realizacja PIS-owskiego programu "kolej plus". Wiele miejscowości ma zaplanowane przywrócenie połączeń lub dodatkowe inwestycje do 2028 roku. Póki Tusk temu nie przeszkodzi, to będzie się rozwijać.
hylobiusnews
W jaki sposób „masowa” ma być kolej, która nie będzie się zatrzymywała w mniejszych miejscowościach, bo kolej dużej prędkości długo się rozpędza i długo wychamowuje, czyli będzie jeździć między duużymi miastami?
We francji czy we włoszech takie koleje łączą największe aglomeracje i nie są masowe.
Masowe są pociągi zwykłe
W jaki sposób „masowa” ma być kolej, która nie będzie się zatrzymywała w mniejszych miejscowościach, bo kolej dużej prędkości długo się rozpędza i długo wychamowuje, czyli będzie jeździć między duużymi miastami?
We francji czy we włoszech takie koleje łączą największe aglomeracje i nie są masowe.
Masowe są pociągi zwykłe albo średnio szybkie.
hylobiusnews
I jeszcze jedno: a gdzie połączenie do Lublina, Rzeszowa, Przemyśla?
j4oen
Rząd "chce". Kolej "musi", itd. Obiecanki cacanki...
ajwajszalom
U nas ceny też takie jak we Francji. Tylko zapomnieli zbudować TGV.
hfjdj
Jeszcze wyższe bo TGV jest francuskie. Gdyby zrobili 250km/h to można by kupić rodzimy tabor. A jak robią 320km/h to trzeba kupić tabor z zagranicy i becalować zagranicy za serwis. Zamiast 2h będziesz gdzieś jechał 1,5h. Czyli zysk 25% czasu. A koszty? Koszty kilkakrotnie wyższe.
hylobiusnews odpowiada hfjdj
I dojedziesz co najwyżej z Warszawy do Poznania, Łodzi czy Gdańska.
W Skierniewicach, Piotrkowie czy Starogardzie ten super szybki pociąg nie będzie się zatrzymywał tylko przeleci.
Kolejne elitarne rozwiązanie, bez wartości dodanej i bez możliwości zwrotu z inwestycji. Plus kasa dla dostarczyciela taboru, czyli zza granicy.
hfjdj
Kolej dużych predkosci jest za droga dla przeciętnego obywatela. Państwo będzie musiało do tego dopłacać. Pis proponował 250km/h po proponuję 320km/h. Różnica między tymi dwoma jest jak różnica między lotem do Ameryki i lotem w kosmos. Miał być projekt urealniony tymczasem wprowadzono do niego coś co sprawia że jest nierealny. Taka Kolej dużych predkosci jest za droga dla przeciętnego obywatela. Państwo będzie musiało do tego dopłacać. Pis proponował 250km/h po proponuję 320km/h. Różnica między tymi dwoma jest jak różnica między lotem do Ameryki i lotem w kosmos. Miał być projekt urealniony tymczasem wprowadzono do niego coś co sprawia że jest nierealny. Taka inwestycja będzie generowała długi. I inne państwa o tym wiedzą.
hylobiusnews
Ale Jagodno czy Miasteczko Wilanów będzie mogło poczuć się lepsze.

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki