REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

Kobiety w zarządach firm. W UE to 34 proc., w Polsce dużo mniej

2024-03-07 18:00
publikacja
2024-03-07 18:00

Kobiety w zarządach firm na świecie stanowią mniejszość: średnia to 20 proc., podczas gdy w UE 34 proc., a Polsce 25 proc. - wynika z opublikowanego w środę raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Kobiet na stanowisku prezeski największych firm giełdowych w UE jest 8 proc., w Polsce 28 proc.

Kobiety w zarządach firm. W UE to 34 proc., w Polsce dużo mniej
Kobiety w zarządach firm. W UE to 34 proc., w Polsce dużo mniej
fot. CoWomeN / / Unsplash

Jak podano w najnowszym raporcie Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) "Biznes na wysokich obcasach", w Polsce kobiety zajmujące najwyższe stanowiska w firmach zarabiają wciąż mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach. Kobiety rzadziej niż mężczyźni decydują się też w naszym kraju na prowadzenie własnej firmy.

Przeprowadzone przez PIE badanie porównawcze jednoznacznie pokazało natomiast, że płeć nie różnicuje sposobu zarządzania firmą.

Przedstawiciele Instytutu poinformowali, że ponieważ wzrost udziału kobiet w zarządach firm jest dość powolny, Unia Europejska przyjęła regulacje obligujące firmy do posiadania zarządów, w których minimum 40 proc. członków zarządu będą stanowili przedstawiciele niedostatecznie reprezentowanej płci (czyli zwykle kobiet). Zwrócili uwagę, że w Polsce udział kobiet na stanowisku prezesek zarządu dużych firm giełdowych jest ponad trzykrotnie wyższy niż średnio w UE i wynosi 28 proc., zaś w UE – 8 proc.

Zdaniem autorów raportu luka płacowa na stanowisku dyrektorów generalnych i zarządzających wciąż jednak istnieje i w 2022 r. wynosiła 14 proc. Oznacza to, że wynagrodzenie kobiet jest średnio 14 proc. niższe niż mężczyzn zatrudnionych na tym samym stanowisku, przy czym największe różnice występują w grupie wiekowej 55-59 lat.

Panie w Polsce rzadziej niż mężczyźni, ale częściej niż średnio w UE, zakładają również własne działalności gospodarcze – pod koniec 2023 r. były właścicielkami 34 proc. wszystkich aktywnych JDG - podano w raporcie. W UE na własną firmę decyduje się 10 proc. pracujących kobiet (wobec 17 proc. mężczyzn), w Polsce 13 proc. (vs. 23 proc. mężczyzn). Kobiety częściej niż mężczyźni prowadzą firmy usługowe, rzadziej natomiast zatrudniają pracowników.

PIE

„Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Jednocześnie kobiety napotykają więcej trudności z pogodzeniem prowadzenia działalności gospodarczej i pełnienia funkcji opiekuńczych. Spośród wszystkich branż kobiety trzy razy częściej niż mężczyźni zakładały firmę związaną z pozostałą działalnością usługową (75 proc. vs. 25 proc.).” – wskazała dr Anna Szymańska, starsza analityczka w PIE, cytowana w informacji.

Eksperci PIE szukali odpowiedzi na pytanie, czy kobiety inaczej zarządzają firmą, analizując wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród ponad 600 funkcjonujących w Polsce firm, z których połowa była zarządzania przez kobiety, a połowa – przez mężczyzn. Wyniki otrzymane z firm zarządzanych przez kobiety porównano z wynikami przedsiębiorstw zarządzanymi przez mężczyzn.

„Badanie PIE jednoznacznie pokazało, że płeć nie różnicuje sposobu zarządzania firmą. Menadżerki i menadżerowie wskazali na te same czynniki konkurencyjności firmy na rynku. Dla obu grup kluczowymi czynnikami konkurencyjności są dobra atmosfera w firmie oraz kondycja finansowa i tak samo bardzo ważne są kompetencje pracowników. W kwestii ważności pozycji lidera w budowaniu konkurencyjności zarówno kobiety, jak i mężczyźni są względnie zgodni, jednak wyższy jest odsetek wskazań na ważną rolę lidera wśród odpowiedzi biznesmenów" - zwróciła uwagę dr Katarzyna Dębkowska, kierowniczka w PIE. Dodała, że kobiety nieco częściej niż mężczyźni wskazują na wizerunek firmy i intensywne działania reklamowe i promocyjne oferty firmy.

Jej zdaniem eksperyment pokazał, że nie płeć warunkuje styl zarządzania firmą, a charakter firmy, kultura organizacyjna, przestrzeń w której funkcjonuje przedsiębiorstwo, a także ekonomiczne otoczenie podmiotu.

Kobiety i mężczyźni zarządzający firmami wskazali na te same główne bariery prowadzenia biznesu - czyli koszty pracownicze, niepewność, ceny energii. Podejmowali też w 2023 r. te same kluczowe działania biznesowe - zacieśnianie relacji z klientami, budowanie relacji z partnerami biznesowymi oraz inwestycje w kapitał ludzki. Eksperci podkreślili, że różnice między firmami zarządzanymi przez kobiety i mężczyzn dotyczą jedynie liczby wskazań na poszczególne aktywności.

PIE

"Tam, gdzie na czele stała kobieta, ważnymi działaniami firm były przedsięwzięcia mające na celu zmniejszanie szkodliwego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, zakup oprogramowania i baz danych, inwestycje w zmiany procesów zarządczych i kapitał organizacyjny, które sprzyjały budowie kultury firmy i poprawie skuteczności zarządzania przedsiębiorstwem. Natomiast firmy zarządzane przez mężczyzn przywiązywały więcej uwagi do wprowadzania nowych produktów i usług, rozwoju sprzedaży online, uruchamiania nowych łańcuchów dostaw oraz działalności na rynku zagranicznym. Może to wskazywać na większą determinację mężczyzn do rozwoju i ekspansji firmy" - podali eksperci.

Zdaniem PIE deklaracje firm dotyczące samooceny sytuacji finansowej nie dają jednoznacznej odpowiedzi w zakresie występowania różnic w ocenie kondycji finansowej firm zarządzanych przez kobiety i mężczyzn. "W 2024 r. mniej firm niż w latach poprzednich przewiduje dobrą i bardzo dobrą własną sytuację finansową. Można jednak zauważyć większą ostrożność kobiet w planowaniu przyszłej sytuacji finansowej firmy, gdyż w grupie przedsiębiorstw zarządzanych przez kobiety jest więcej jednostek, które nie potrafią określić swojej przyszłej sytuacji finansowej" - wskazano w raporcie Instytutu. (PAP)

pad/ mmu/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (2)

dodaj komentarz
samsza
Brak umiejętności idzie w parze z brakiem wiary we własne umiejętności.
Przyczyną braku umiejętności jest lenistwo i brak ambicji w dziedzinie.
moravietz
Widocznie im tak pasuje albo takie maja kompetencje xD

Powiązane: Kobiety na rynku pracy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki