REKLAMA

Jest przetarg na przebudowę ronda Dmowskiego w Warszawie

2021-04-07 11:54
publikacja
2021-04-07 11:54
fot. Robert Neumann / FORUM

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na przebudowę ronda Romana Dmowskiego w centrum Warszawy. Prace mają zakończyć się w tym roku, a ich koszt wyniesie ponad 12 mln złotych. Powstaną przejścia dla pieszych, przejazdy rowerowe, będzie więcej zieleni i poszerzone zostaną przystanki tramwajowe.

Wiceprezydent stolicy Michał Olszewski na konferencji prasowej w środę ocenił, że rondo Dmowskiego jest symbolem niedostępności. Jak zaznaczył, to dziedzictwo epoki, w której dominowały samochody, a w której ruch pieszy nie był priorytetowy. Projektem przebudowy ronda, zdaniem Olszewskiego, władze stolicy dają sygnał zdecydowanych zmian w ruchu i budowy przyjaznej przestrzeni dla wszystkich mieszkańców.

"Przebudowa ronda Dmowskiego byłą zapowiedzią prezydenta Rafała Trzaskowskiego jako jeden z symbolicznych projektów" – mówił Olszewski. "Rozpoczynamy prace, które mają się jeszcze w tym roku zakończyć, a dzięki którym rozpoczniemy pierwszy etap przebudowy rodna Dmowskiego" – podkreślił.

Ratusz informuje, że cztery naziemne przejścia dla pieszych z azylami, które znajdą się w pobliżu ronda, poprowadzą przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok; przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej; przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej; przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.

"Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe, które będą miały po ok. 66 m długości, czyli tyle, ile potrzebują dwa tramwaje" – podkreślają władze stolicy.

Ponadto, jak zwrócił uwagę na konferencji dyrektor ZDM Łukasz Puchalski, szerokość platformy przystankowej będzie miała 3 metry, a dzisiaj w najwęższym miejscu ma niespełna 1,5 metra.

Powstaną też przejazdy rowerowe, które połączą oddzielone odcinki trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej. "Na północ od ronda trwa właśnie wytyczanie brakującego odcinka aż do ul. Świętokrzyskiej. Z kolei przebudowa skrzyżowania Marszałkowskiej z Nowogrodzką sprawi, że Nowogrodzka stanie się dla rowerzystów wygodną alternatywą dla Al. Jerozolimskich" – wyjaśnia ratusz.

Na rondzie będzie dużo więcej zieleni. Według ratusza to zostanie posadzonych ponad 20 tysięcy rośli, a łączna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to 6,6 tys. m kwadratowych. "58 drzew zostanie posadzonych w gruncie, w specjalnych skrzyniach pozwalających na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się przebudowa linii średnicowej" – zapowiedział.

Szef ZDM wyjaśnił, że termin otwarcia ofert przypadnie na przełom kwietnia i maja. Wykonawca od momentu podpisania umowy będzie miał 180 dni na realizację projektu.

Kosztorys, jak zaznaczył, jest niższy niż szacowany na 15 mln zł i wynosi ponad 12 mln zł. Większość z tego, 7 mln, obejmuje roboty drogowe, w tym przebudowę chodników i wymianę nawierzchni jezdni, 4 mln – sygnalizację świetlną, a 1 mln – zieleń.

Etapowa przebudowa ronda wiąże się m.in. z przebudową linii średnicowej. "Za kilka lat kolejarze będą przebudowywać linię średnicową, wtedy też rondo Dmowskiego zmieni się całkowicie" – uzupełnił Puchalski. Według ratusza wówczas rondo prawdopodobnie zmieni się w zwykłe skrzyżowanie.

Na konferencji głos zabrał także Tamás Dombi, dyrektor nowego biura zarządzania ruchem. Wśród swoich priorytetów wymienił usprawnienie procesu powstawania projektów i inwestycji, zwiększanie dostępności w mieście, a także poprawę bezpieczeństwa przejść dla pieszych.(PAP)

Autorka: Agnieszka Ziemska

agzi/ mark/

Źródło:PAP
Tematy
Kredyt dla firm. Marża od 2,4% z ubezpieczeniem. 0% prowizji za udzielenie.

Kredyt dla firm. Marża od 2,4% z ubezpieczeniem. 0% prowizji za udzielenie.

Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
jan-kowalski
Brawo, oby tak dalej!
Po przebudowie ronda 40-latka kolejna, która zwiększy i tak już niemały chaos komunikacyjny w centrum stolycy. A przy okazji uderzy w kupców (głównie tych drobniejszych) handlujących jeszcze w podziemnych przejściach pod rondem.

Prezentując tą samą logikę proponuję budować metro (zwłaszcza
Brawo, oby tak dalej!
Po przebudowie ronda 40-latka kolejna, która zwiększy i tak już niemały chaos komunikacyjny w centrum stolycy. A przy okazji uderzy w kupców (głównie tych drobniejszych) handlujących jeszcze w podziemnych przejściach pod rondem.

Prezentując tą samą logikę proponuję budować metro (zwłaszcza w centrum miasta) na powierzchni, a nie pod ziemią - żeby było bardziej dostępne dla spacerowiczów.

A zamiast zieleni na środku ronda (jakie by nie było wspaniałe i jak zachwalane przez samego PRT czy jego zastępców, to nadal będzie rondo) proponuję budowę parku z prawdziwego zdarzenia - pierwszego po 1989 r. Wstyd / żenada / hańba, że przez ponad już 30 lat III RP w stolicy, mimo jej rzekomo "dynamicznego rozwoju", nie powstał ani jeden park. Z 18.laty II RP nie ma nawet co porównywać - jakie elyty (władze miasta), taki rozwój...

Powiązane: Samorządy i regiony

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki