Jak długo należy przechowywać dowody księgowe dotyczące amortyzacji środków trwałych?

Pytanie podatnika

Pan Stanisław, przedsiębiorca z Radomia, kupił w 2000 r. środek trwały. Czytelnik pyta, czy musi nadal przechowywać dokumentację związaną z jego amortyzacją.

Odpowiedź

Biorąc pod uwagę przepisy Ordynacji podatkowej nakładające na przedsiębiorców obowiązek przechowywania dokumentacji księgowej do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz przepisy ustawy o rachunkowości przewidujące obowiązek przechowywania dowodów księgowych przez okres 5 lat (liczonych od początku roku następującego po roku, którego dowody dotyczą) Czytelnik może wyrzucić dowody księgowe dotyczące zakupu środka trwałego.

Koszty w firmie Jakie wydatki możesz wliczyć w koszty uzyskania przychodu bez obaw, że zakwestionuje to fiskus. Zobacz www.podatkidochodowe.pl/koszty

Jednakże w przypadku dokumentacji dotyczącej amortyzacji środków trwałych wskazana jest daleko posunięta ostrożność w pozbywaniu się dokumentacji dotyczącej zakupu i amortyzacji środka trwałego. Wynika to z faktu, iż niektóre środki trwałe amortyzowane są przez okres dłuższy niż 5 lat.

Tym samym w przypadku pozbycia się dokumentacji przedsiębiorca może mieć trudności z udowodnieniem swoich racji w razie ewentualnej kontroli prawidłowości obliczenia wartości początkowej środka trwałego oraz dokonanych odpisów amortyzacyjnych.

Dlatego też, pomimo braku ustawowego obowiązku w tym zakresie, zalecam przechowywanie dokumentacji związanej z amortyzacją środków trwałych przez dłuższy okres.

Tomasz Darłak
specjalista ds. podatkowych

Czy wiesz jak interpretować niejasne przepisy podatkowe, aby nie narazić się na kary i stratę majątku? Jeżeli chcesz uniknąć kosztownych błędów i zyskać pewność, że działasz zgodnie z prawem, sięgnij po poradnik "Podatki dochodowe w praktyce". Jego autorzy gwarantują Ci, że otrzymasz kompetentne i szczegółowe porady i wskazówki.

Dowiesz się m.in.:
- Jak zmniejszyć koszty pracownicze, poprawnie interpretując przepisy podatkowe?
- Jak ustalać wartość początkową środków trwałych, by urząd skarbowy nie mógł zakwestionować wysokości późniejszych odpisów amortyzacyjnych?
- Jak obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy, uwzględniając składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne?

Teraz, korzystając z porad ekspertów, bezpiecznie zinterpretujesz przepisy podatkowe. Nie zwlekaj! Zamów poradnik "Podatki dochodowe w praktyce" już teraz! Zyskaj pewność, że korzystając z porad ekspertów bezpiecznie zinterpretujesz zawiłe przepisy podatkowe.

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne