REKLAMA

Gorące krzesła w samolocie? Linie lotnicze sprzedają więcej biletów, niż mają miejsc na pokładzie

2021-07-21 14:37
publikacja
2021-07-21 14:37
Gorące krzesła w samolocie? Linie lotnicze sprzedają więcej biletów, niż mają miejsc na pokładzie
Gorące krzesła w samolocie? Linie lotnicze sprzedają więcej biletów, niż mają miejsc na pokładzie
fot. DAVID W CERNY / / FORUM/Reuters

Pasażerowie skarżą się, że niektóre linie lotnicze sprzedają większą liczbę biletów, niż mają miejsc na pokładzie, uzasadniając to pandemią - podało w środę Europejskie Centrum Konsumenckie. Przypomniało, jakie prawa przysługują konsumentom w przypadku odmowy wejścia na pokład z powodu braku miejsc.

Jak wynika ze zgłoszeń konsumentów, przewoźnicy tłumaczą, że obawiają się wolnych miejsc w samolocie z powodu obostrzeń, braku szczepień czy pozytywnych wyników testów na Covid-19 - informuje ECK. "Warto zwrócić uwagę, że w przedstawionych wyżej sytuacjach, linie lotnicze nie mają obowiązku zwrotu środków za niewykorzystane rezerwacje. Wyjątkiem są taryfy biletowe – zwykle droższe, pozwalające na bezkosztowe odwołanie rezerwacji czy zmianę terminu wylotu” - dodano.

W przypadku gdy linia lotnicza odmówi komuś wejścia na pokład z powodu braku miejsc, nawet jeżeli tłumaczy się pandemią, klient ma określone prawa. To: prawo do posiłków i napojów oraz do wyboru między zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia. Jeśli musimy czekać przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy, a także transport między lotniskiem a hotelem, przewoźnik powinien nam zapewnić zakwaterowanie w hotelu. Ponadto należy się nam odszkodowanie od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy).

ECK podkreśla, że w przypadku overbookingu przewoźnik lotniczy powinien najpierw wezwać ochotników do dobrowolnej rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści, na warunkach uzgodnionych z danym pasażerem.

W wyliczeniu wysokości odszkodowania przydatny będzie Kalkulator Praw Pasażera (https://konsument.gov.pl/kalkulator-praw-pasazerow-linii-lotniczych/).Wystarczy wpisać lotnisko wylotu oraz lotnisko miejsca docelowego, a kalkulator sam wyliczy wysokość rekompensaty - napisano w informacji.

Jeżeli linia lotnicza nie zadba o opiekę pasażerów w czasie oczekiwania na lot zastępczy i na własny koszt trzeba wykupić nocleg, transport lub posiłki, powinno się zadbać o dowody w postaci paragonów - radzi ECK. O zwrot należy się wówczas ubiegać, wysyłając pisemną reklamację do przewoźnika.

Zestawienie formularzy reklamacyjnych większości europejskich linii lotniczych znajduje się na stronie: https://konsument.gov.pl/misc/faq-support/formularz-reklamacji/.

W przypadku gdy nie można dojść do porozumienia ze sprzedawcą zarejestrowanym w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, można zwrócić się o pomoc lub poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Więcej informacji na stronie https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/. (PAP)

autor: Karolina Mózgowiec

kmz/ amac/

Źródło:PAP
Tematy
Jak otrzymać nawet 1500 zł od Alior Banku + 300 zł od Bankier.pl SPRAWDŹ!

Jak otrzymać nawet 1500 zł od Alior Banku + 300 zł od Bankier.pl SPRAWDŹ!

Komentarze (3)

dodaj komentarz
dziki_losos
Overbooking istnieje od początku lotnictwa. Pamiętajcie: jeśli macie 200 miejsc, to lepiej sprzedać 250 biletów i potencjalnie zawrócić 50 osób, niż dokładać drugi samolot z 150 pustymi...
jo41
Przy overbooking z założenie nigdy nie jest brany kolejny samolot, tylko to że część pasażerów nie dotrze...więc nie pisz bzdur
antek10 odpowiada jo41
Chyba nie masz racji bo niedawno w Katowicach był overbooking dla chyba 30 pasażerów.

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki