REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Eurocash przewiduje w '19 stabilizację wyniku EBITDA. Integracja detalu zgodnie z planem

2019-08-28 13:16
publikacja
2019-08-28 13:16

Grupa Eurocash przewiduje w tym roku stabilizację wyniku EBITDA. Trzeci kwartał zaczął się dla spółki dobrze, a proces integracji w detalu przebiega zgodnie z planem - poinformował PAP Biznes członek zarządu Jacek Owczarek.

fot. Marek Wiśniewski / / Puls Biznesu

"W 2019 roku przewidujemy stabilizację wyniku EBITDA grupy (bez wpływu MSSF16 - przyp. PAP Biznes). Drugi kwartał był solidny, nie było niespodziewanych, negatywnych wydarzeń ani po stronie hurtu, ani detalu. Ważne, że następuje stabilizacja w detalu i proces integracji przebiega zgodnie z planem. W hurcie otoczenie rynkowe jest sprzyjające i rośniemy razem z naszymi klientami" - powiedział PAP Biznes Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu.

Poinformował, że jak dotąd, w drugim półroczu, nie widać zmiany trendów.

"Trzeci kwartał zaczął się dobrze, jesteśmy na dobrej drodze, by pokazywać nadal dobre wyniki w hurcie i nie zaskakiwać negatywnie w detalu, a może nawet pokazywać pierwsze oznaki poprawy" - powiedział.

Integracja detalu zgodnie z planem

Integracja biznesu detalicznego, tj. Delikatesów Centrum z EKO Holding oraz Mila, przebiega zgodnie z planem.

"Prace trwają zgodnie z harmonogramem, wdrażamy m.in. docelowy system informatyczny dla poszczególnych sklepów, łączymy spółki. Na przełomie trzeciego i czwartego kwartału zakończymy remodeling przejętych sklepów Mila. Co do samego rebrandingu, to planujemy go w kolejnym kroku. Zastanawiamy się, czy robić go jeszcze przed Bożym Narodzeniem czy już po" - powiedział członek zarządu Eurocashu

"Najważniejsze jest, że mimo procesu integracji i restrukturyzacji w detalu, mamy ofertę, która utrzymuje z nami konsumentów. Wzrost LFL w II kwartale wyniósł ok. 8 proc., na poziomie lidera rynkowego. To duże osiągnięcie. Nie ma symptomów, by coś się miało zmienić w nadchodzących miesiącach" - dodał.

Celem na 2019 rok jest wzrost LFL

Owczarek podtrzymał, że celem grupy na 2019 rok jest wzrost LFL zarówno w hurcie, jak i detalu.

"Żaden trend się nie odwrócił w LFL w III kwartale. Był trochę lepszy lipiec rok do roku, trochę słabszy sierpień, ale z punktu widzenia całego kwartału nie będzie to miało znaczenia. Podtrzymujemy, że naszym celem jest wzrost LFL w całym roku zarówno w hurcie, jak i w detalu" - powiedział.

W I półroczu dynamika sprzedaży LFL dla stałej liczby hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry wyniosła 2,07 proc. Wzrost sprzedaży detalicznej w sklepach Delikatesy Centrum w ujęciu LFL wyniósł 3,35 proc.

Narastająco, od początku roku, przychody grupy Eurocash wzrosły o 11 proc. rdr do 11,92 mld zł. Raportowana EBITDA grupy sięgnęła 338 mln zł, a EBITDA przed MSSF 16 wyniosła 160 mln zł, czyli o 2 proc. więcej niż rok wcześniej.

W samym drugim kwartale sprzedaż wzrosła o blisko 12 proc. rdr do 6,44 mld zł. EBITDA wyniosła 216 mln zł, natomiast EBITDA przed MSSF 16 wzrosła o ponad 8 proc. rdr do 126 mln zł.

W segmencie hurtowym grupa zanotowała w I półroczu wzrost sprzedaży o ponad 5 proc. rdr do 8,99 mld zł. EBITDA segmentu wyniosła 278 mln zł, a przed MSSF 16 prawie 180 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 14 proc. rdr.

"Kolejny kwartał z rzędu odnotowujemy wysoką poprawę sprzedaży w hurcie. Rośniemy organicznie w tempie 5 proc. rocznie, co daje w skali grupy ponad 400 mln zł. Ta skala pomaga w poprawie efektywności, bo wzrost EBITDA (bez MSSF16) o 14 proc. rdr to dobry rezultat. Wzrosła nie tylko cała sprzedaż, ale i LFL w Cash&Carry, pomimo wysokiej bazy z ubiegłego roku" - powiedział Owczarek.

"Jesteśmy beneficjentem wzrostów sprzedaży sklepów małoformatowych. Według danych Nielsena, sprzedaż za ostatnie 12 miesięcy, zakończonych w lipcu, wzrosła w małym formacie o 6 proc. w porównaniu ze wzrostem w dyskontach o 9 proc. Z kolei sprzedaż większych supermarketów i hipermarketów skurczyła się w tym czasie po 0,3 proc. Mniejsze sklepy miały więc dobre środowisko, by się dalej rozwijać i na pewno miało to wpływ na nasze wyniki w hurcie" - dodał.

W segmencie detalicznym w I półroczu wzrost sprzedaży wyniósł prawie 36 proc. rdr, do 2,83 mld zł. EBITDA wyniosła ponad 129 mln zł, a przed MSSF 16 niemal 53 mln zł, czyli o 5 proc. więcej niż przed rokiem.

"Sprzedaż segmentu detalicznego wzrosła głównie dzięki konsolidacji sklepów Mila i Lewiatan, przy czym nie należy zapominać o wysokich dynamikach sprzedaży sklepów Delikatesy Centrum i Inmedio. Wzrosła przy tym również EBITDA, o 5 proc. rdr, co jest symptomem stabilizacji sytuacji w segmencie" - ocenił dyrektor finansowy.

Owczarek poinformował, że w przyszłym roku sieć marketów alkoholowych Duży Ben może osiągnąć rentowność.

"Przyspieszyliśmy ekspansję sieci Duży Ben i mamy już ponad 50 sklepów. Zakładamy, że break even będzie przy ok. 100-120 sklepach, a do końca tego roku możemy mieć ok. 80 sklepów. Projekt jest więc na dobrej drodze, by w przyszłym roku osiągnąć rentowność" - powiedział.

Owczarek pytany o główne ryzyka dla działalności spółki, odpowiedział: "Ryzykami dla działalności, nie tylko w naszej branży, są koszty pracy i brak pracowników. Inflacja z jednej strony pomaga w naszej branży w osiąganiu wzrostów LFL, ale osłabia konsumentów. Są jednak dalsze transfery socjalne przy silnym wzroście dochodów rozporządzalnych, więc wewnętrzna konsumpcja nie powinna być zagrożona".

Jego zdaniem część planowanego podatku od sprzedaży detalicznej branża będzie się starała przełożyć na konsumentów i na producentów. Nie sądzi jednak, by udało się to w 100 proc.

Eurocash będzie chciał wypłacić dywidendę za 2019 rok.

"Będziemy chcieli wypłacić dywidendę. Nie zamierzamy wprowadzać zmian w naszej polityce dywidendowej - zysk jest podobny rok do roku" - powiedział Owczarek.

Anna Pełka

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki