REKLAMA
BELKA ZA 2022 ROK

Elektromobilność to nieruchomościowa mrzonka? Zasób mieszkaniowy nie jest przygotowany na zakaz aut spalinowych

2022-08-21 06:00
publikacja
2022-08-21 06:00

Po 2035 r. samochody spalinowe mają zniknąć z europejskich dróg. Jednak, jak zwracają uwagę eksperci portalu RynekPierwotny.pl, kilkanaście lat może nie wystarczyć, aby polskie budownictwo mieszkaniowe przystosowało się do rozwoju elektromobilności.

Elektromobilność to nieruchomościowa mrzonka? Zasób mieszkaniowy nie jest przygotowany na zakaz aut spalinowych
Elektromobilność to nieruchomościowa mrzonka? Zasób mieszkaniowy nie jest przygotowany na zakaz aut spalinowych
fot. Predrag Jankovic / / Shutterstock

Ogłoszona pod koniec czerwca bieżącego roku graniczna data wycofania aut spalinowych ze sprzedaży na terenie UE (2035 r.) wzbudza spore kontrowersje - nie tylko w Polsce. Sytuacja naszego kraju jest specyficzna, ponieważ mimo szybkiego wzrostu liczby samochodów elektrycznych wciąż stanowią one jedynie rynkowy margines.

Dane Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wskazują, że pod koniec marca bieżącego roku na terenie kraju było zarejestrowanych około 21 500 aut całkowicie elektrycznych (BEV). Natomiast łączną liczbę pojazdów spalinowych poruszających się po polskich drogach na podstawie danych o liczbie polis OC można szacować jako 27,5 mln.

Zrozumiałe są obawy wielu kierowców co do dostępności cenowej nowych aut elektrycznych i użyteczności starszych modeli. Niestety zastrzeżeń co do ambitnych planów elektromobilności jest znacznie więcej. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl zwracają uwagę na kwestie dotyczące budownictwa mieszkaniowego oraz infrastruktury przesyłowej.

Kabel z gniazdka przez okno, czyli tak być nie może

O mieszkaniowych problemach w kontekście elektromobilności sporo mogą powiedzieć nam pionierzy. Mowa o tych osobach, które już pewien czas temu kupiły samochód wyłącznie elektryczny lub hybrydę typu plug-in (PHEV). W gorszej sytuacji znajdują się właściciele aut całkowicie elektrycznych (BEV). Część z nich musiała walczyć o zainstalowanie w blokowym garażu odpowiedniej ładowarki (oczywiście na swój własny koszt). Taka zmiana wymaga m.in. zgody większości członków wspólnoty mieszkaniowej, jeśli garaż jest częścią wspólną budynku.

Sytuacja staje się bardziej skomplikowana, jeżeli garaż został wyodrębniony jako osobny lokal użytkowy z wieloma współwłaścicielami. W takiej sytuacji przepisy kodeksu cywilnego o współwłasności (patrz art. 199 KC) wymagają bowiem zgody wszystkich współwłaścicieli na czynności przekraczające zwykły zarząd. Montaż ładowarki do samochodu elektrycznego z pewnością jest jedną z takich czynności. Problem polega na tym, że w dużym garażu wielostanowiskowym współwłaścicieli może być np. ponad stu. Pewnym rozwiązaniem bywa uregulowanie zasad zarządu wspólnym lokalem garażowym na podstawie umowy współwłaścicieli. Najpierw trzeba jednak przekonać pozostałych do takiego porozumienia.

Ze względu na wspomniane utrudnienia zdarzały się już przykłady ładowania samochodu elektrycznego z gniazdka w mieszkaniu przy pomocy kabla przerzuconego z okna na chodnik. Taka prowizorka jest oczywiście nieakceptowalna na dłuższą metę, poza tym trudno sobie wyobrazić ładowanie auta „z okna” w miesiącach zimowych.

Wiele starszych budynków czeka przeróbka instalacji

Popularyzacja samochodów elektrycznych w Polsce może uwydatnić inny problem, który już teraz jest widoczny w wielu starszych blokach. Mowa o konieczności kosztownej i kłopotliwej wymiany instalacji elektrycznych, które pochodzą na przykład z lat 60., 70. lub 80. minionego wieku. W niektórych starszych blokach dochodzi wręcz do pokoleniowych sporów, ponieważ młodsi właściciele lokali opowiadają się za modernizacją instalacji elektrycznej pozwalającą na swobodne korzystanie np. z płyt indukcyjnych i innych urządzeń o większej mocy.

Montaż ładowarek do samochodów elektrycznych w garażach wielu starszych bloków na pewno wymaga co najmniej przeróbki instalacji. Warto też pamiętać, że bardzo duża część bloków z czasów PRL-u nie posiada garaży podziemnych, co wymusi lokalizację punktów ładowania na zewnątrz (często kosztem zwykłych miejsc parkingowych). Wydatki na budowę takich punktów oczywiście poniosą wszyscy mieszkańcy bloku, co może być zarzewiem sporów.   

Infrastruktura przesyłowa będzie wąskim gardłem  

Kolejną bardzo ważną kwestią jest modernizacja infrastruktury przesyłowej. Problemy z nią stają się coraz bardziej widoczne również w związku z rozwojem instalacji fotowoltaicznych. Mowa o kłopotach związanych ze wzrostem napięcia w miejscach, gdzie do sieci jest podłączona duża liczba budynków posiadających domowe instalacje fotowoltaiczne. Problemy dotyczące sieci niskiego i średniego napięcia mogą się pojawić także w związku z popularyzacją elektromobilności oraz domowych ładowarek. Można przypuszczać, że nawet szybki rozwój sieci ogólnodostępnych punktów ładowania aut elektrycznych nie zaspokoi całkowicie potrzeb mieszkańców domów i bloków.

Ciekawe dane ACEA wskazują, że pod koniec 2020 r. mieliśmy w Polsce jedynie 1691 ogólnodostępnych punktów ładowania dla aut elektrycznych (w tym 39% szybkich o mocy ponad 22 kW). Natomiast obliczenia Ministerstwa Energii mówią, że milion samochodów elektrycznych na polskich drogach spowoduje wzrost zapotrzebowania na energię o 4,3 TWh rocznie. Chodzi o wzrost jednorazowego poboru mocy wynoszący maksymalnie 5-6% (zobacz: „Sieci dystrybucyjne i elektromobilność. Planowanie i rozwój”, Forum Energii, 2021 r.). To ważna informacja w kontekście niedawnych doniesień o niskim poziomie rezerw mocy w polskim systemie energetycznym. Trzeba też pamiętać, że lokalne wzrosty poboru mocy mogą być o wiele większe np. w dużych miastach, gdzie więcej osób szybko przesiądzie się na „elektryki”.

Andrzej Prajsnar

Źródło:
Tematy
Znajdź pracownika na Pracuj.pl już od 41,70 zł!

Znajdź pracownika na Pracuj.pl już od 41,70 zł!

Advertisement

Komentarze (45)

dodaj komentarz
taki-ktos-jak-ja
PO CO ten cały cyrk? Ekoterroryści zniszczą świat i Polskę w imię wydumanych idei. Straszne to.
"Kraje wysoko rozwinięte propagują tezę, że aktywności człowieka ma zasadniczy wpływ na zmiany klimatyczne, aby wymusić kupowanie ich ekologicznych technologii przez kraje rozwijające się. Jednym z takich działań jest wprowadzanie
PO CO ten cały cyrk? Ekoterroryści zniszczą świat i Polskę w imię wydumanych idei. Straszne to.
"Kraje wysoko rozwinięte propagują tezę, że aktywności człowieka ma zasadniczy wpływ na zmiany klimatyczne, aby wymusić kupowanie ich ekologicznych technologii przez kraje rozwijające się. Jednym z takich działań jest wprowadzanie limitu emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Trzeba zaznaczyć, że nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 do atmosfery generowanego przez działalność człowieka nie wpłynie na zmiany KLIMATU na Ziemi! Największy wpływ na zmiany KLIMATU miała, ma i będzie mieć zmienna aktywność SŁOŃCA..."
eko. wprost .pl/10429366/prof-piotr-wolanski-o-zmianach-klimatu-winna-zmienna-aktywnosc-slonca.html
ik_spreek_gekke_dingen
Elektryczne samochody to ślepy zaułek. Niekóre ich wady:
-Zatrucie środowiska przy wytwarzaniu baterii ogromne.
-Niski zasięg
-Stata czasu na ładowanie - spalinowy zalewasz i jedziesz
-Wymienione w artykule problemy z infrastrukturą
-Problemy z utylizacją baterii

Plusy:
-brak emisji spalin w miejscu przejazdu

Ale
Elektryczne samochody to ślepy zaułek. Niekóre ich wady:
-Zatrucie środowiska przy wytwarzaniu baterii ogromne.
-Niski zasięg
-Stata czasu na ładowanie - spalinowy zalewasz i jedziesz
-Wymienione w artykule problemy z infrastrukturą
-Problemy z utylizacją baterii

Plusy:
-brak emisji spalin w miejscu przejazdu

Ale nie ma co płakać. Jest ekologiczne rozwiązanie.
Są nim samochody spalinowe na ekologiczne paliwa np. wodór.

Zalety:
-wszystkie zaletyaut saplinowych plus brak emisji szkoldiwych splain w miejscu przejazdy - podczas spalania paliwa postaje para wodna.

A więc, nie trzeba niszczyć osiedli, wydawać miliardów na jakieś ładowarki. Za kilkanaście lat będziemy tankować na stacjach, zamiast węglowodorów - wodór.
jpelerj
I teraz, przy problemach z energią, jest na to dobra pora. Jak zaangażowano by dużo w produkcję elektryków, to równie trudno byloby sie wycofać, jak teraz z transportu spalinowego.
pogo0
Teraz jeszcze nam powiedz skąd się bierze wodór i jaka jest sprawność i czystość tego procesu.
zoomek
Z tego co obczaiłem to nie spala się wodoru. Wodorowe auta to właściwie elektryki. Na wodór.
eobywatel
kremlowskie trole, paliwa kopalne to już przeszłość, nie zakrzyczycie rzeczywistości :) wasz bardak, który nazywacie "krajem", rządzony i zamieszkany przez złodzieji złoży się jak domek z kart, kiedy nikt nie będzie potrzebował waszej brudnej ropy i gazu, których wydobycie powoduje katastrofy ekologiczne na waszym własnym kremlowskie trole, paliwa kopalne to już przeszłość, nie zakrzyczycie rzeczywistości :) wasz bardak, który nazywacie "krajem", rządzony i zamieszkany przez złodzieji złoży się jak domek z kart, kiedy nikt nie będzie potrzebował waszej brudnej ropy i gazu, których wydobycie powoduje katastrofy ekologiczne na waszym własnym podwórku https://www.dw.com/en/russia-oil-spills-far-north/a-56916148
jan888
Samochody elektryczne nie mają za grosz sensu, a jedyną ich zaletą jest przyśpieszenie. Właściciele elektryków muszą pozderzać się z rzeczywistością (zapłacić kilkadziesiąt tysięcy zł. za nieuchronną wymianę baterii, napotkać problemy z zasięgiem, ładowaniem i samorozładowywaniem się baterii), żeby moda na elektryki osłabła.
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
eobywatel
po liczbie komentarzy od trolni i "lajków" widać jaki to drażliwy temat dla bandyckiego kraju, którego cała gospodarka oparta jest na kopalnych surowcach energetycznych. bez popytu na nie i przy obecnym reżimie, który dba tylko o swoich, rosja wraca do poziomu średniowiecza...
zoomek
Ależ nie kupuj ruskiej wystarczy że my będziemy mogli - proste?
Tańsza ruska dostępna i sprawdzamy kto kupi droższą "amerykancką".
Dlaczego mnie chcesz uszczęśliwiać droższą?
Przypominam - w zakaz lotów latały ruskie samoloty z uranem od Putka na Słowację. To ja poproszę o tańszy węgiel od Putka.
Czego nie rozumiesz?

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki