REKLAMA
QUIZ

Do Sejmu wpłynął prezydencki projekt ustawy o CPK

2025-08-08 16:21
publikacja
2025-08-08 16:21

W piątek do Sejmu wpłynął prezydencki projekt ustawy o CPK. Projekt zakłada m.in. ukończenie budowy lotniska pod Baranowem do grudnia 2031 r., a także rozwój linii kolejowych. Projekt przewiduje też zamknięcie stołecznego Lotniska Chopina do końca 2032 r.

Do Sejmu wpłynął prezydencki projekt ustawy o CPK
Do Sejmu wpłynął prezydencki projekt ustawy o CPK
/ CPK

W piątek na stronie Sejmu została opublikowana informacja o wniesieniu przez prezydenta Karola Nawrockiego projektu ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Prezydent zapowiedział inicjatywę ustawodawczą w tej sprawie podczas swojego wystąpienia po środowym zaprzysiężeniu.

Celem projektu jest zapewnienie realizacji inwestycji niezbędnych do powstania CPK, których zakres został zdefiniowany i określony w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.

Projekt zakłada zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku, które ma powstać pod Baranowem, oraz uzyskanie certyfikacji i zgód na uruchomienie operacji lotniczych do końca grudnia 2031 r. W przypadku linii kolejowej przebiegającej przez tunel w Łodzi, węzła CPK i linii Warszawa-Łódź termin zakończenia tych inwestycji określono na koniec 2030 r.

W projekcie ustawy założono też, że długość linii kolejowych, dla których złożono wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w 2030 r., będzie wynosić przynajmniej 1338 km, a prędkość eksploatacyjna na nowo budowanych liniach kolejowych wyniesie 250 km/h. W ramach Programu Kolejowego CPK ma powstać w sumie ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości (KDP).

W załączniku do projektu znalazł się również wykaz wszystkich odcinków linii kolejowych objętych obowiązkiem realizacji prac projektowych i środowiskowych. W uzasadnieniu podkreślono, że takie rozwiązanie zapewni obsługę kolejową miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców, które znajdą się na planowanym przebiegu linii kolejowej – w szczególności Kalisza, Płocka i Grudziądza.

„Podstawowe znaczenie ma realizacja wszystkich wskazanych odcinków linii kolejowych. Centralny Port Komunikacyjny został zaplanowany bowiem jako serce i zwornik nowoczesnego systemu komunikacyjnego, obejmującego wszystkie rodzaje środków transportu lądowego. Zakłada wygodne i wydajne połączenia z krajową siecią autostrad i dróg ekspresowych, ale jego głównymi arteriami mają być właśnie połączenia kolejowe. Brak dostępu do sieci kolejowej jest jednym z głównych powodów wykluczenia komunikacyjnego, szczególnie w Polsce wschodniej” – zaznaczono w uzasadnieniu.

Zgodnie z prezydenckim projektem wartość finansowania programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych ma wynieść przynajmniej 66 mld 180 mln zł do 2032 r. W uzasadnieniu wskazano jednak, że projekt ustawy „nie pociąga za sobą dodatkowego obciążenia budżetu państwa względem obciążeń przyjętych już na podstawie wiążących ustaw i uchwał Rady Ministrów”. Zakłada natomiast zwiększenie wartości finansowania programu za pomocą skarbowych papierów wartościowych. (PAP)

ms/ mick/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (7)

dodaj komentarz
georggeorgio78
A kto pisał tą ustawę? Prezydent na kolanie w jedną noc? Czy teraz PiS będzie pchał swoje bo ma pośrednika? PiS zabezpieczył się wieloma ustawami na lata wprzód aby prawo działało na korzyść partii.
prawnuk
Brawo. Ktoś może opisać żródła finansowania CPK?

energizerjohn51
Poczytaj sobie pierwotne dokumenty. O ile lasek ich nie usunął ze stron WWW. Wszytko tam stało łącznie z finansowaniem i okresem spłaty inwestycji przez państwo. Było to już na etapie, że mieliśmy inwestora nawet, który miał wykładać setki milionów EUR. Cargo miało być, dzisiaj towary są clone we Frankfurcie. Po zmianie rządu inwestor Poczytaj sobie pierwotne dokumenty. O ile lasek ich nie usunął ze stron WWW. Wszytko tam stało łącznie z finansowaniem i okresem spłaty inwestycji przez państwo. Było to już na etapie, że mieliśmy inwestora nawet, który miał wykładać setki milionów EUR. Cargo miało być, dzisiaj towary są clone we Frankfurcie. Po zmianie rządu inwestor uciekł. Inwestuje ale w Austrii jeśli dobrze pamiętam. Niemcy dalej profitują z VAT i ceł za towary cargo dla Polski a tacy jak ty mają satysfakcje z zemsty i kolejnych pustych obietnic :)
kartezjusz80 odpowiada energizerjohn51
Niestety to prawda, tracimy czas i pieniądze na partyjne gierki zamiast budować
energizerjohn51
Brawo. Polska potrzebuje CPK takiego jaki miał być! Czyli cargo, i szybka ale ekonomiczna kolej dla WSZYSTKICH a nie superdrogie pociągi po Y i kolejne deficytowe lotnisko regionalne udające hub.
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
brututs
No ale mają tam działki, musisz być wielki żeby objął wszystkie

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki