Czerwona Torebka koncentruje się na działalności handlowej, w tym na rozwoju sieci dyskontowej. Do końca tego roku chce mieć kilkadziesiąt sklepów w nowym formacie, a docelowo zamierza otwierać 100 dyskontów rocznie. Spółka jest zainteresowana kolejnymi przejęciami, przygląda się kilku projektom - poinformował PAP Paweł Ciszek, prezes Czerwonej Torebki.
"Ze względu na sytuację na rynku nieruchomości teraz koncentrujemy się na działalności handlowej. Jesteśmy holdingiem, który będzie rozwijany w prawie wszystkich kanałach dystrybucji - z wyjątkiem hipermarketów" - powiedział PAP Ciszek.
W grupie znajdują się obecnie sklepy typu convenience (Małpka Express), e-commerce (Merlin.pl), pasaże handlowe oraz nowy format - Dyskonty Czerwona Torebka.
Pierwsze pilotażowe dyskonty spółka uruchomiła w grudniu 2013 roku w pięciu miastach: w Gdańsku, Działdowie, Bydgoszczy, Bytomiu i Białymstoku. Kilka dni temu otwarte zostały kolejne dyskonty w Nowym Sączu, Szczecinie oraz Gorzowie Wielkopolskim.
"Na pierwszy kwartał tego roku planujemy kolejne otwarcia. Pod koniec 2014 chcemy zarządzać kilkudziesięcioma Dyskontami Czerwona Torebka, a docelowo zamierzamy otwierać po 100 sklepów rocznie" - powiedział Ciszek, dodając, że sklepy będą powstawać w całej Polsce, zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach powyżej 10 tysięcy mieszkańców.
Prezes wskazał, że w Dyskontach Czerwona Torebka, w przeciwieństwie do innych dyskontów obecnych na rynku, nie ma produktów pod markami własnymi. Przy każdym z produktów widoczne są dwie ceny: detaliczna i hurtowa, która będzie obowiązywać przy zakupie co najmniej 6 sztuk produktu.
Grupa rozwija też sieć sklepów spożywczo-monopolowych Małpka Express.
"Obecnie na rynku działa już blisko 220 sklepów Małpka Express. W tym roku zaplanowanych jest kolejnych 200 otwarć. W dłuższym terminie, od 2015 r., sieć ma otwierać co najmniej 300 placówek rocznie. Do końca 2021 roku na terenie kraju będzie działać 2500 sklepów Małpka Express" - powiedział Ciszek.
W maju 2013 roku Czerwona Torebka przejęła spółkę Merlin.pl, której celem na 2014 rok jest umocnienie pozycji wśród sklepów internetowych typu multistore.
Czerwona Torebka nie wyklucza kolejnych przejęć.
"Jesteśmy zainteresowani akwizycjami, ale jesteśmy bardzo ostrożni. Obecnie przyglądamy się kilku projektom, ale nie spodziewamy się zbyt szybko finalizacji konkretnej transakcji" - powiedział Ciszek.
Prezes poinformował, że spółka spowalnia proces budowy pasaży handlowo-usługowych.
"Wolimy inwestować kapitał w sektor handlowy, który przynosi szybsze zwroty z kapitału. Będziemy koncentrować swoje siły i środki na działalności handlowej, czyli tam gdzie posiadamy wieloletnią ekspertyzę i gdzie możemy osiągnąć najlepsze zwroty z zainwestowanego kapitału dla naszych akcjonariuszy" - powiedział Ciszek.
Na koniec 2013 roku spółka posiadała 65 pasaży handlowych Czerwona Torebka. Ich poziom komercjalizacji jest bliski 90 proc.
Prezes poinformował, że w pierwszym kwartale tego roku zostanie otwarty 66 pasaż Czerwona Torebka i na ten moment format pasaży nie będzie intensywnie rozwijany. Wśród najemców mają być nie tylko lokalni przedsiębiorcy, ale i znane, ogólnopolskie marki, np. Rossmann, Pepco, Neonet, Euro RTV AGD czy Textil Market.
Wcześniej, przy okazji oferty publicznej, Czerwona Torebka zapowiadała, że jej celem strategicznym jest właśnie budowa pasaży. Do 2021 roku grupa zamierzała wybudować 1.882 pasaże Czerwona Torebka o łącznej powierzchni najmu przekraczającej 1,2 mln m kw.
Ciszek wskazał, że z powodu zmiany modelu biznesowego spółka nie będzie potrzebować tyle środków finansowych, co przewidywała wcześniej.
Spółka nie planuje obecnie emisji akcji, prowadzi rozwój w oparciu o środki własne.
"W razie potrzeby będziemy się wspierać kredytami bankowymi lub emisją obligacji" - powiedział prezes.
Czerwona Torebka, której głównym akcjonariuszem jest Mariusz Świtalski, zadebiutowała na GPW w grudniu 2012 roku. Wartość oferty wyniosła wtedy 18,8 mln zł wobec planowanych 281 mln zł.
Po trzech kwartałach 2013 roku Czerwona Torebka ma 101,3 mln zł przychodów, 37,1 mln zł zysku brutto na sprzedaży, 19,4 mln zł straty EBIT i 27,6 mln zł straty netto.
W sierpniu spółka odwołała obniżoną w lutym prognozę na 2013 rok zakładającą wypracowanie 78,72 mln zł zysku brutto, 95,91 mln zł zysku operacyjnego i 232,15 mln zł przychodów.
Anna Pełka (PAP)
pel/ ana/























































