REKLAMA

Chiny zirytowane zamknięcie granicy polsko-białoruskiej. Co z tego wyniknie?

2025-09-24 12:56, akt.2025-09-24 13:09
publikacja
2025-09-24 12:56
aktualizacja
2025-09-24 13:09

Zamknięcie transportu kolejowego przez granicę polsko-białoruską zirytowało Chiny, ale raczej nie wpłynie to na zmianę strategicznego kierunku polityki prowadzonej przez Pekin wobec Moskwy – ocenił w środę w rozmowie z „Financial Times” Filip Jirousz, analityk z Uniwersytetu w Bazylei.

Chiny zirytowane zamknięcie granicy polsko-białoruskiej. Co z tego wyniknie?
Chiny zirytowane zamknięcie granicy polsko-białoruskiej. Co z tego wyniknie?
fot. Mikolaj Kamienski / / FORUM

W nocy ze środy na czwartek Polska otworzy przejścia graniczne z Białorusią, które były zamknięte od 12 września w związku z prowadzonymi rosyjsko-białoruskimi ćwiczeniami wojskowymi Zapad-2025 oraz wtargnięciem rosyjskich dronów w polską przestrzeń powietrzną.

„FT” zwrócił uwagę, że „trasa przez Białoruś ma duże znaczenie dla strategicznego szlaku kolejowego prowadzącego z Chin, gdyż połączenie to oferuje (chińskim) eksporterom szybszą alternatywę dla transportu morskiego”.

Chińscy handlowcy, z którymi rozmawiała brytyjska gazeta, narzekali, że ich towary utknęły z powodu zamknięcia przez Polskę przejść granicznych. – Wielu klientów, którzy zazwyczaj preferują transport kolejowy, wybrało transport morski – powiedział przedstawiciel firmy logistycznej i spedycyjnej Yuefeng International Logistics z siedzibą w Shenzhen. Wyjaśnił, że transport kolejowy z Chin do Europy zajmuje około 30 dni, w porównaniu z 40-50 dniami drogą morską.

„Decyzja o zamknięciu granicy wywołała spekulacje, że Polska i Europa mogą dążyć do wywarcia presji na Chiny w związku z ich cichym poparciem dla wojny Rosji w Ukrainie. Chińskie firmy wypełniają bowiem luki w gospodarce Moskwy, którą porzuciły zachodnie koncerny” – zauważył „FT”.

Zapytany przez dziennik, czy utrzymanie otwartej trasy kolejowej daje Europie jakąkolwiek przewagę nad Chinami, Jirousz odpowiedział: „To jest coś (co ma znaczenie), ale nie jestem pewien, czy to może wystarczyć”.

Gazeta zwróciła uwagę, że znaczenie transportu kolejowego dla Chin jest szczególnie duże, gdyż napędza chińskie platformy handlu elektronicznego, takie jak Temu i Shein, do szybkiego rozwoju w Europie, po tym, jak prezydent USA Donald Trump ograniczył ich dostęp do rynku amerykańskiego, likwidując zwolnienie podatkowe dla przesyłu małych paczek.

„Jak podała białoruska państwowa agencja prasowa BiełTA, w poniedziałek przywódca Białorusi Alaksandr Łukaszenka powiedział dyplomacie chińskiemu Li Xi, który odwiedził Mińsk, że zamknięcie granicy z Polską jest »nieprzyjaznym posunięciem wobec Chin«” – napisał „FT”.

Z Londynu Marta Zabłocka (PAP)

mzb/ ap/ mhr/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (16)

dodaj komentarz
brachson
Dobrze, ze granica zostala otwarta, ale swoja droga Chinczycy powinni troche bardziej pomoc w obronie przed krajem ktory od 1945 nie wymislil nic lepszego do swietowania. Nota bene Chinczycy tez sie od tamtej cywilizacji dawno TEMU murem oddzielili, wiec powinni nas zrozumiec.
qiq
Polska powinna znacząco poprawić stosunki z Chinami. To jedyne mocarstwo, któremu zależy na pokoju i rozwoju naszego regionu.
Niemcy i Rosja chcieliby widzieć nas jedynie w roli podległego im parobka.
Anglosasi chcą tylko podpalać ten rejon świata, w celu uniemożliwienia współpracy Niemiecko-Rosyjskiej, oraz w celu niszczenia
Polska powinna znacząco poprawić stosunki z Chinami. To jedyne mocarstwo, któremu zależy na pokoju i rozwoju naszego regionu.
Niemcy i Rosja chcieliby widzieć nas jedynie w roli podległego im parobka.
Anglosasi chcą tylko podpalać ten rejon świata, w celu uniemożliwienia współpracy Niemiecko-Rosyjskiej, oraz w celu niszczenia Jedwabnego Szlaku.
Chiny chcą tu pokoju i rozwoju. Lata temu nawet proponowali pomoc w budowie ważnego kanału znacznie polepszającego żeglugę śródlądową. Polskojęzyczni oczywiście odrzucili tę współpracę.
fox-
No to właśnie okupujący funkcję premiera Tusk oraz Zdradek z ramienia ZK/UK poprawili.
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
fox-
To chyba zadziałał w polskim interesie państwowym i narodowym.
Nie mylić z interesem polskojęzycznych okupujących nasz kraj w nadziei
na judaszowe srebrniki i poklepanie po plecach.
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
lisiec
Ubrań raczej nie przewożą koleją. Samolotami raczej też nie.
yaro800
Gdyby to nie był problem dla Chin, to nie byłoby o tym słowa w mediach. Może tylko 25 mld, ale to w miarę szybki i tani transport bez ryzyka.
fox-
A jaki problem puścić 160 pociągów w jedną stronę?
Wychodzi jeden na 50 km trasy.
Pojadą tydzień, a statek płynie 6 razy dłużej.
I odpada przeładunek w portach na statki i później pociągi.
Jak wypali, to się jeszcze 5 linii zbuduje dwutorowych z 2x większą prędkością i towar pojedzie 3 dni.
Poza łapami anglosasów,
A jaki problem puścić 160 pociągów w jedną stronę?
Wychodzi jeden na 50 km trasy.
Pojadą tydzień, a statek płynie 6 razy dłużej.
I odpada przeładunek w portach na statki i później pociągi.
Jak wypali, to się jeszcze 5 linii zbuduje dwutorowych z 2x większą prędkością i towar pojedzie 3 dni.
Poza łapami anglosasów, co dla wszystkich stron jest bezcenne.
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)

Powiązane: Chiny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki