REKLAMA

Ceny paliw – gra o 6 zł/l została rozpoczęta

Krzysztof Kolany2021-10-22 12:13główny analityk Bankier.pl
publikacja
2021-10-22 12:13
Ceny paliw – gra o 6 zł/l została rozpoczęta
Ceny paliw – gra o 6 zł/l została rozpoczęta
fot. Włodzimierz Wasyluk / / FORUM

Rekordowo drogie paliwa w mijającym tygodniu stały się jeszcze droższe. Teraz gra toczy się o to, czy w najbliższym czasie ceny przy dystrybutorach przekroczą psychologiczną barierę 6 zł/l. Już teraz stawki na wielu stacjach są NIŻSZE od cen hurtowych.

Informowanie o rosnących (a od niedawna także rekordowych) cenach paliw w Polsce powoli stało się naszą piątkową tradycją. Nie inaczej jest i w tym tygodniu. Przeciętna cena detaliczna benzyny Pb95 podniosła się o kolejne 3 grosze na litrze, osiągając rekordowo wysoki poziom 5,93 zł/l -wynika z danych BM Reflex. Od początku września średnia cena wzrosła już o 21 gr/l.

Bankier.pl na podstawie danych BM Reflex.

Także o 3 gr/l wzrosła przeciętna cena detaliczna oleju napędowego, który tankowano średnio po 5,94 zł/l. To także nowy cenowy rekord w ujęciu nominalnym. Przez ostatnie dwa miesiące „diesel” podrożał już o 52 gr/l. Warto pamiętać, że mówimy tu o średniej dla całego kraju. Ceny na poszczególnych stacjach mogą odbiegać od średniej nawet o kilkadziesiąt groszy na litrze.

Kolejne rekordy ustanowiły także ceny autogazu. Stało się to dwa tygodnie  po tym, gdy po raz pierwszy w historii padła bariera 3 zł/l. Teraz za litr tego paliwa trzeba płacić przeciętnie 3,20 zł, a więc o 3 gr/l więcej niż tydzień wcześniej. Przez poprzednie dwa miesiące LPG podrożał o 48 gr/l.

6 złotych za litr nie jest już abstrakcją

Barierę 6 złotych za litr przekroczyły już ceny tzw. paliw premium. Z cenami z szóstką z przodu od kilku tygodni oswajają się także właściciele aut potrzebujących benzyny 98-oktanowej, której średnia cena detaliczna podniosłą się w tym tygodniu do 6,13 zł/l. Ale teraz gra idzie o to, czy w najbliższych dniach i tygodniach ceny „zwykłej” 95-tki i ON masowo przekroczą limit 6 zł/l.

Póki co detaliści robią, co mogą, aby tak się nie stało. I nie robią tego z dobroci serca – u niektórych kierowców ceny powyżej 5,99 zł/l mogą wywołać rezygnację z zakupu paliwa i odstawienie auta do garażu. Istnieje więc ryzyko istotnego spadku ilości nabywanego paliwa przy cenach rzędu 6 zł/l i wyższych. W rezultacie ceny oleju napędowego na stacjach praktycznie w całym kraju są obecnie niższe od ceny hurtowej. Podobne zjawisko – choć w mniejszej skali – występuje także w przypadku benzyny Pb95.

22 października PKN Orlen oferował olej napędowy Ekodiesel po 4 939 zł/m3, czyli po ok. 6,07 zł/l. W przypadku tego paliwa cena hurtowa przekroczyła poziom 6 zł/l już w ubiegłym tygodniu, a mimo to na stacjach wciąż dominują ceny zaczynające się na pięć. Oznacza to, że stacje sprzedają to paliwo ze stratą sięgającą przeciętnie kilkunastu groszy na litrze. Taka sytuacja jest nie do utrzymania na dłuższą metę. Jeśli ceny hurtowe nie spadną, to detaliczne ceny ON przekroczą 6 zł/l.

Nieznacznie lepiej wygląda sytuacja posiadaczy aut z silnikiem benzynowym. W piątek płocka rafineria oferowała benzynę Eurosuper95 po 4 796 zł/m3, czyli za ok. 5,90 zł/l brutto. A to oznacza, że implikowana marża detaliczna na tym produkcie jest zbliżona do zera. Zatem każda następna podwyżka ceny hurtowej będzie się błyskawicznie przekładała na wzrost stawek przy dystrybutorach. Przez ostatnie dwa miesiące hurtowa cena benzyny Pb95 podniosła się o 50 gr/l, a oleju napędowego aż o 89 gr/l.

Źródłem rosnących cen hurtowych jest przede wszystkim sytuacja na rynku ropy naftowej. Ropa Brent kosztuje blisko 85 USD za baryłkę i w czwartek była notowana na najwyższych poziomów od trzech lat i blisko najwyższych poziomów od niemal 7 lat. Pomimo niedawnej podwyżki stóp procentowych w Polsce złoty wciąż notowany jest na historycznie bardzo słabych poziomach. W tej sytuacji polskie rafinerie płacą za surowiec najwięcej od 7 lat, co podbija koszty produkcji i przekłada się na wyższe ceny hurtowe gotowych paliw.

Źródło:
Krzysztof Kolany
Krzysztof Kolany
główny analityk Bankier.pl

Analityk rynków finansowych i gospodarki. W zakresie jego zainteresowań leżą zarówno Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, jak i rynki zagraniczne: Nowy Jork, Londyn i Frankfurt. Specjalizuje się w rynkach metali szlachetnych oraz monitoruje politykę najważniejszych banków centralnych. Analizuje wpływ sytuacji gospodarczej na notowania akcji, kursy par walutowych i ceny surowców. Jest trzykrotnym laureatem organizowanego przez NBP prestiżowego konkursu im. W. Grabskiego dla dziennikarzy ekonomicznych w kategoriach dziennikarstwo internetowe (2010) oraz polityka pieniężna i stabilność finansowa (2018 i 2019). Otrzymał także tytuł Herosa Rynku Kapitałowego 2016 przyznawany przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Tel.: 697 660 684

Tematy
Szukasz pracownika? Opublikuj pierwsze ogłoszenie o pracę już od 59,32 zł na Pracuj.pl!

Szukasz pracownika? Opublikuj pierwsze ogłoszenie o pracę już od 59,32 zł na Pracuj.pl!

Advertisement

Komentarze (9)

dodaj komentarz
langdon25
Niech autor nie pisze że wysokie ceny paliw to słaby złoty i wysoka cena baryłki - nikt w to nie uwierzy .

To wszystko wina PISUARÓW !!!
marxs
za 2-3 miesiące nowy tytuł
"Ceny paliw – gra o 7 zł/l została rozpoczęta"
jkl777
za 2-3 miesiące nowy tytuł
"Ceny paliw 7 zł/l - gra o tron została rozpoczęta"
stachsgh
W tym kraju to masakra się robi...
Ale trzeba jeździć...
https://www.youtube.com/watch?v=18sVw-hXaUg
slawekqs
100 za dolców baryłkę raczej pewna mierzą duzo wyżej ja mam luz oddałem auto żonie i jeżdżę na gapę transportem miejskim a do roboty to mnie autobus wiezie za 2 złote za miech a i ceny wozów też dobra ale jeździą bo muszą jasne
exvicked
Cytuję: "22 października PKN Orlen oferował olej napędowy Ekodiesel po 4 939 zł/m3, czyli po ok. 6,07 zł/l."

Czy autor jest świadomy, że 1m3 = 1000l?
Czyli ON hurtowo jest po 4,939 zł/l.
exvicked
Ah, jak rozumiem autor miał na myśli ceny netto i brutto. Warto byłoby to dodać w artykule...
cla007
Jakbyś nie wiedział autor napisał ceny hurtowe czyli dla firm, a takie ceny podaje się netto. Do tej ceny musisz sobie doliczyć 23% VAT przy dystrybutorze.
Wyraźnie jest to napisane na stronie Orlen, więc wystarczy czytać ze zrozumieniem to nie boli.

Powiązane: Paliwa

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki