UODO wyraził się jasno - nawet banki nie mają prawa wykonywać kserokopii czy skanów dowodów osobistych klientów, tłumacząc to procedurami przy zakładaniu konta czy badania zdolności kredytowej. Co więc mogą zrobić? Powinno im wystarczyć spisanie danych z dokumentów.


Sprawa rozbija się o artykuł 112 Prawa bankowego, który mówi jasno. Banki, prowadząc swoją działalność mogą przetwarzać nasze dane zawarte w dokumentach tożsamości tj. PESEL, nr dowodu, urząd, który je wydał, ale przepis ten milczy na temat sporządzania kopii dowodów.
Ksero: czasami tak, czasami nie
Takie stanowisko przedstawił Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych w odpowiedzi na pismo Prezesa Związku Banków Polskich, które zwróciło się z prośbą o analizę regulacji prawnych w tym zakresie.
Zdaniem UODO kopiowanie dokumentów podczas niemal każdej wizyty klienta w banku budzi wątpliwości. Dlatego też prezes urzędu sprzeciwił się takim praktykom. Ponadto sporządzanie kopii dokumentów tożsamości ułatwia ich wykorzystywanie do innych celów przez podmioty nieupoważnione, w tym do kradzieży tożsamości.
Kiedy bank może skanować?
W niektórych sytuacjach kopiowanie np. dowodów osobistych jest legalne. Podstawę do sporządzania kopii dokumentów tożsamości stanowią przepisy ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmowi. Z tym, że jest to możliwe w określonych w tej ustawie przypadkach, takich jak np. przeprowadzanie transakcji okazjonalnej o równowartości 15 tys. euro lub większej albo przypadkach, gdy zachodzi podejrzenie prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
Przeczytaj także
Prezes UODO zaznacza jednak, że możliwość kopiowania dokumentów tożsamości w przypadkach określonych w tej ustawie nie jest równoznaczna z takim obowiązkiem po stronie banków. Ponadto za każdym razem, gdy bank na podstawie art. 34 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmowi zamierza skopiować dokument tożsamości, to decyzje o tym powinien poprzedzić analizą i zweryfikowaniem czy rzeczywiście taka czynność jest niezbędna, zgodnie z zasadami celowości i minimalizacji, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit b) i c) RODO, czyli ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
Pełna odpowiedź Prezesa UODO dla Związku Banków Polskich w sprawie kserowania dokumentów tożsamości.
aw/UODO





















































