Grupa Agory wypracowała w czwartym kwartale 2016 roku 10,2 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej, wobec 15,7 mln zł zysku rok temu. Zysk okazał się o 3,3 mln zł niższy od oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP, którzy zakładali, że wyniesie on 13,5 mln zł.


Zysk EBITDA grupy w ostatnim kwartale 2016 wyniósł 49,1 mln zł i okazał się o 12,9 proc. wyższy od oczekiwań analityków. Rok wcześniej Agora wypracowała 41,3 mln zł zysku EBITDA.
Przychody grupy Agora wyniosły 340,3 mln zł i były o 2,2 proc. poniżej konsensusu PAP. Przychody okazały się o 3,8 proc. niższe w ujęciu rok do roku.
W całym 2016 roku Agora wypracowała 1,198 mld zł przychodów o 0,8 proc. więcej niż w 2016. Zysk EBITDA grupy spadł o 4,8 proc. do 114,9 mln zł, a strata netto wyniosła 16,6 mln zł wobec 12,7 mln zł zysku rok wcześniej.
Poniżej przedstawiamy wyniki grupy Agora w IV kwartale i całym 2016 roku oraz ich odniesienie do konsensusu PAP.
Dane w mln zł
4Q2016 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD2016 | rdr |
Przychody | 340,3 | 348,0 | -2,2% | -3,8% | 24,5% | 1198,4 | 0,8% |
EBITDA | 49,1 | 43,5 | 12,9% | 18,9% | 229,5% | 114,9 | -4,8% |
EBIT | 24,7 | 18,9 | 30,8% | 45,3% | - | 16,7 | -10,7% |
Zysk netto* | 10,2 | 13,5 | -24,4% | -35,0% | - | -16,6 | - |
marża EBITDA | 14,4% | 12,5% | 1,89 | 2,76 | 8,98 | 9,59% | -0,56 |
marża EBIT | 7,3% | 5,5% | 1,80 | 2,45 | 10,81 | 1,39% | -0,18 |
marża netto | 3,0% | 3,9% | -0,91 | -1,44 | 8,30 | -1,39% | -2,45 |
* zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej
Agora spodziewa się wzrostu wydatków reklamowych w Polsce
Agora szacuje, że w 2017 roku wydatki reklamowe w Polsce wzrosną o 1-3 proc. - podała spółka w raporcie kwartalnym.
Poniżej prognozy Agory dla poszczególnych segmentów rynku reklamy na 2017 rok.
Wydatki na reklamę ogółem | Telewizja | Internet | Czasopisma | Radio | Reklama zewnętrzna | Dzienniki | Kino |
1-3 proc. | 1-3 proc. | 5-8 proc. | (10 proc.)-(7 proc.) | (2 proc.)-2 proc. | 1-3 proc. | (17 proc.)-(14 proc.) | 1-4 proc. |
Według szacunków spółki w 2016 r. wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła blisko 8,4 mld zł i wzrosła o 2,5 proc. w stosunku do 2015 r.
W tym czasie reklamodawcy ograniczyli swoje wydatki na reklamę jedynie w prasie. Wydatku na reklamę w czasopismach spadły o 8 proc., a w dziennikarz o 19,5 proc.
Wzrosły natomiast wydatki na reklamę w pozostałych segmentach rynku reklamy - w telewizji o 1,5 proc., w internecie o 9,5 proc., w radiu o 1,5 proc., reklama zewnętrzna wzrosła o 4,5 proc. a kino o 13,5 proc.
Agora jest m. in. wydawcą "Gazety Wyborczej" oraz czasopism. Do grupy należą także serwisy internetowe, radiostacje, firma reklamy zewnętrznej AMS, operator kin Helios oraz Stopklatka TV. Spółka zajmuje się również koprodukcją i dystrybucją filmową
kuc/