Adamczyk: Przyszłość kolei to pociągi hybrydowe

Przyszłość kolei to pociągi hybrydowe - powiedział we wtorek dziennikarzom minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Wieczorem odbył się w Gdańsku przedpremierowy przejazd pierwszym polskim hybrydowym zespołem trakcyjnym Impuls typu 36 WEh.

(fot. Kancelaria Premiera / Flickr)

"Uważam, że to jest bardzo dobre rozwiązanie. To jest przyszłość. Pociągi hybrydowe. Pociągi, które mogą wjeżdżać na linie, które nie posiadają trakcji elektrycznej. Bardzo łatwe przejście ze szlaku, na którym jest trakcja elektryczna na szlak, na którym tej trakcji nie ma. To oznacza, że zbędne są długie postoje, dopinanie lokomotyw spalinowych. Ten pociąg może praktycznie robić wszystko w każdym miejscu szczególnie na styku na granicy linii zasilanych energetycznie i linii, które tego zasilania nie posiadają"- ocenił minister Adamczyk, pytany przez dziennikarzy o wrażenia z jazdy hybrydowym zespołem trakcyjnym.

Przejazd odbył się w ramach 13. Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako 2019, które rozpoczęły się we wtorek w Gdańsku. Pociąg pasażerski wyruszył ze stacji Gdańsk Stadion Expo do stacji Sopot, skąd powrócił do stacji początkowej. W przejeździe wzięli udział m.in. minister Adamczyk i wiceminister Andrzej Bittel.

"Każde rozwiązanie, które upłynni ruch, każde rozwiązanie, które pozwoli dojechać do najdalszych zakątków dzisiaj wykluczonych komunikacyjnie,(...) dlatego, że brakuje tam połączeń kolejowych, ponieważ przewoźnicy mówią wyraźnie: nie mamy trakcji elektrycznej, nie możemy tam jechać" - zauważył Adamczyk. "Dzięki takim rozwiązaniom będzie możliwa absolutna dostępność do wszystkich miejsc naszego kraju i na tym również polega walka z wykluczeniem komunikacyjnym" - dodał.

Wiceminister Bittel zauważył, że pojazd ten jest zbudowany na bazie produkowanego przez Newag w długiej serii elektrycznego zespołu trakcyjnego Impuls, eksploatowanego już przez przewoźników kolejowych, z tym, że różni się od niego napędem.

W podróży oprócz ministra infrastruktury uczestniczyli także liczni goście, uczestnicy targów Trako. Pytani przez dziennikarzy o wrażenia z podróży, mówili m.in.: "Bardzo cicho, wygodnie", "Bardzo miłe doznania jak dla pasażera".

Według firmy Newag, producenta pojazdu, hybrydowy zespół trakcyjny Impuls typu 36 WEh oprócz silników elektrycznych posiada też silniki spalinowe, co pozwala mu na przejazd odcinkami sieci kolejowej pozbawionych sieci trakcyjnej. Może zabrać około 330 pasażerów i jechać z prędkością do 160 km/godz.

"Jeżeli chodzi o jednostki trakcyjne do tej pory na rynku polskim dysponowaliśmy albo spalinowymi albo elektrycznymi jednostkami trakcyjnymi. Tutaj zintegrowaliśmy te dwa rodzaje napędów, stworzyliśmy pojazd bimodalny i nazwaliśmy go hybrydowym, z tego względu, że ta generacja pojazdów Impuls, umożliwia też trakcję na akumulatorach" - wyjaśnił dziennikarzom w trakcie podróży dyrektor pionu badań i rozwoju Newag Group Mariusz Bernaś.

Pociąg część podróży odbył zasilany z sieci trakcyjnej, a część napędzany silnikami spalinowymi. Premiera hybrydowego pojazdu szynowego produkowanego przez grupę Newag odbędzie się w środę na targach Trako. (PAP)

Autor: Marcin Szywała

mss/ mhr/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 6 lubi01

Najpierw doprowadźcie PKP do jako takiego standardu. Na razie to rzadko który pociąg przyjeżdża o czasie, składy przepełnione. A odrealniony zarząd PKP buja w obłokach o hybrydach, pewnie sami naszymi pociągami nie jeżdżą

! Odpowiedz
1 6 zenonn

Hybrydy spalinowe elektryczne nie maja ekonomicznego sensu. Zawsze wożenie balastu.
Nawet samochody hybrydowe to ślepy zaułek.

! Odpowiedz
3 6 marianpazdzioch

Jechałem jakis czas temu PKP. Pociąg zepsuł się, nie przyjechał i 4,5h zamiast 2,5 tłukłem się PKS-em po okolicznych wioskach, gdzie diabeł mówi dobranoc. Jechała z nami konduktorka PKP, która szczerze stwierdziła, że "nie mamy już czym jeździć" (na tej trasie akurat jeżdżą szynobusy). Wszystko psuje się.

! Odpowiedz
2 2 iwonka50

Miałeś pecha. Ja czasem jeżdżę szynobusami na Podlasiu - rejon Puszczy Białowieskiej. Na razie się jeszcze ani razu nie zepsuł

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,6% IX 2019
PKB rdr 4,4% II kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% VIII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 084,56 zł IX 2019
Produkcja przemysłowa rdr 5,6% IX 2019

Znajdź profil