Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Starsze samochody nie wjadą do centrów miast? Od 24 grudnia będzie to możliwe

Starsze samochody nie wjadą do centrów miast? Od 24 grudnia będzie to możliwe

W Wigilię wejdą w życie przepisy zezwalające samorządom ustanawiać własne zasady wjazdu do stref czystego transportu. Skutkiem może być zakaz wjazdu do centrów miast dla starszych diesli i aut benzynowych oraz wprowadzenie dodatkowych opłat.

Na wprowadzanie takich regulacji bezpośrednio przez samorządy zezwoli wchodząca w życie 24 grudnia nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Chcesz wjechać i kopcić? -Płać

Ustawa nie nakazuje jednak wprowadzania kategorycznych zakazów wjazdu do centrów miast aut z niespełniających odpowiednich norm emisji spalin. Gminy będą mogły ustanawiać opłaty, po uiszczeniu których poruszanie się po strefach czystego transportu będzie możliwe dla wszystkich aut.

W przypadku opłaty jednorazowej maksymalna stawka wyniesie 2,5 zł za godzinę, z kolei miesięczny abonament nie będzie mógł być wyższy niż 500 zł.

Bez opłat po strefach czystego transportu będą mogły poruszać się auta napędzane prądem, wodorem, gazem oraz samochody spalinowe spełniające określone przez gminne władze normy emisji spalin.

Co istotne, od momentu ustanowienia strefy czystego transportu, auta spalinowe będą mogły poruszać się po niej maksymalnie przez trzy lata. Po tym okresie będzie musiał zostać wprowadzony zakaz wjazdu jakichkolwiek aut spalinowych, ale także hybryd.

Zakaz wjazdu obejmie nawet 40 proc. aut?

Los kierowców starszych samochodów jest więc w rękach samorządowców. Jeśli przy ustanawianiu zakazów wjazdu do stref czystego transportu gminy kierowałyby się wytycznymi norm Euro 3 i Euro 4 problem mógłby dotyczyć odpowiednio aut 20-letnich i starszych lub 15-letnich i starszych. W pierwszym przypadku zakaz objąłby blisko co piąty samochód zarejestrowany w Polsce. W drugim przypadku więcej niż co trzeci. Wciąż auta zarejestrowane w roku 2006 i we wcześniejszych latach mają bowiem spory udział w rynku aut używanych.

Jak wynika z raportu serwisu AAA Auto, w 2021 r. do sprzedaży trafiło ok. 870 tys. samochodów w wieku 15 lat i starszych. Miały one 41 proc. udziałów w rynku.

Krótkie życie strefy w Krakowie

Na początku 2019 r. pierwsza w Polsce strefa czystego transportu została ustanowiona na krakowskim Kazimierzu. Wówczas na pl. Nowy oraz kilkanaście pobliskich ulic mogły wjeżdżać jedynie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem albo gazem CNG. Ograniczenia te nie obowiązywały jednak mieszkańców strefy, przedsiębiorców, którzy mieli na jej terenie siedziby swoich firm, a także osób niepełnosprawnych oraz taksówkarzy.

W związku z protestami przedsiębiorców strefa przetrwała jednak tylko dwa miesiące.

Tematy
Komentarze
Starsze samochody nie wjadą do centrów miast? Od 24 grudnia będzie to możliwe
Marcin Kaźmierczak
Podziel się