W 2022 r. w państwach należących do Unii Europejskiej zarejestrowano 9,2 mln nowych samochodów osobowych – o 4,6 proc. mniej niż w 2021 r. – wynika z danych stowarzyszenia ACEA. To najgorszy rok dla branży w XXI wieku.
Więcej nowych samochodów osobowych rejestrowano w Unii Europejskiej również w latach, gdy ta liczyła jedynie 15 państw członkowskich, czyli zarówno w pierwszych latach XXI w. jak i w drugiej połowie lat 90. XX w.
To także trzeci rok z rzędu, kiedy liczba rejestracji nowych aut w państwach należących do UE nie przekroczyła 10 mln sztuk. W 2020 r., który przyniósł pandemię COVID-19 w Europie, było to 9,94 mln, w 2021 r. 9,7 mln a w 2022 r. 9,23 mln osobówek.
Dla porównania, w 2022 r. w Stanach Zjednoczonych zarejestrowano 13,9 mln aut osobowych – o 7,8 proc. mniej niż rok wcześniej, z kolei w Chinach liczba rejestracji wzrosła drugi rok z rzędu – tym razem o 11,2 proc. r/r i wyniosła 23,84 mln pojazdów.
Wśród największych europejskich rynków, rok na plusie zakończono jedynie w Niemczech (2,65 mln szt. i +1,1 proc. r/r). Najmocniej w ciągu ostatniego roku obniżyła się sprzedaż nowych aut we Włoszech (1,32 mln szt. i -9,7 proc. r/r). Polska znalazła się w pobliżu unijnej średniej z blisko 420 tys. zarejestrowanych nowych osobówek i spadkiem w skali roku o 6 proc.
Zupełnie inaczej niż w Polsce wygląda za to unijny marek najpopularniejszych modeli. W 2022 r. na czele zestawienia uplasował się Volkswagen, który jako jedyny przekroczył 1 mln zarejestrowanych pojazdów. Było ich jednak o 6,7 proc. mniej niż w 2021 r.
Rejestracje nowych aut osobowych w państwach Unii Europejskiej – 2022 r.
Lp. | Marka | Liczba zarejestrowanych pojazdów |
1. | Volkswagen | 1 019 352 |
2. | Toyota | 635 533 |
3. | Peugeot | 556 591 |
4. | Renault | 541 493 |
5. | Mercedes | 529 222 |
6. | BMW | 503 781 |
7. | Audi | 475 801 |
8. | Skoda | 461 925 |
9. | Dacia | 440 193 |
10. | Kia | 429 483 |
11. | Hyundai | 420 097 |
12. | Ford | 380 380 |
13. | Fiat | 367 079 |
14. | Citroen | 340 962 |
15. | Opel/Vauxhall | 338 101 |
Źródło: ACEA
Druga, pod względem popularności, była Toyota (635,5 tys. szt.), która poprawiła swój wynik z 2021 r. o 8,9 proc. Podium uzupełnił Peugeot (556,6 tys. szt.), który zaliczył jednak ponad 14-procentowy spadek w ujęciu rocznym. Próg 500 tys. zarejestrowanych egzemplarzy przekroczyło jeszcze Renault (541,5 tys. szt. i -15,2 proc. r/r), Mercedes (529,2 tys. szt. i +2,7 proc. r/r) oraz BMW (503,8 tys. szt. i -5,7 proc. r/r).
O ile Volkswagen i Toyota również w Polsce uplasowały się w czołowej piątce najpopularniejszych marek (Toyota była zresztą bezkonkurencyjnym zwycięzcą), o tyle auta produkowane przez Peugeota i Renault nie cieszyły się już takim zainteresowaniem Polaków. W 2022 r. obie francuskie marki łącznie zanotowały jedynie 24,3 tys. sprzedanych egzemplarzy. Po stronie samej Toyoty tymczasem zapisano nad Wisłą 74,5 tys. zarejestrowanych osobówek.
Udział toyot zarejestrowanych w Polsce w unijnym rynku nowych aut osobowych stanowił blisko 12 proc. W przypadku aut z logo Peugeota było to jedynie 1,8 proc.
Z drugiej strony popularne w Polsce skody, kie i hyundai’e nie cieszyły się tak dużym uznaniem w całej UE.