Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Europejczycy kupili w 2022 r. najmniej nowych aut w XXI w. Te marki wybierali najczęściej

Europejczycy kupili w 2022 r. najmniej nowych aut w XXI w. Te marki wybierali najczęściej

Shutterstock

W 2022 r. w państwach należących do Unii Europejskiej zarejestrowano 9,2 mln nowych samochodów osobowych – o 4,6 proc. mniej niż w 2021 r. – wynika z danych stowarzyszenia ACEA. To najgorszy rok dla branży w XXI wieku.

Więcej nowych samochodów osobowych rejestrowano w Unii Europejskiej również w latach, gdy ta liczyła jedynie 15 państw członkowskich, czyli zarówno w pierwszych latach XXI w. jak i w drugiej połowie lat 90. XX w.

To także trzeci rok z rzędu, kiedy liczba rejestracji nowych aut w państwach należących do UE nie przekroczyła 10 mln sztuk. W 2020 r., który przyniósł pandemię COVID-19 w Europie, było to 9,94 mln, w 2021 r. 9,7 mln a w 2022 r. 9,23 mln osobówek.

Dla porównania, w 2022 r. w Stanach Zjednoczonych zarejestrowano 13,9 mln aut osobowych – o 7,8 proc. mniej niż rok wcześniej, z kolei w Chinach liczba rejestracji wzrosła drugi rok z rzędu – tym razem o 11,2 proc. r/r i wyniosła 23,84 mln pojazdów.

Wśród największych europejskich rynków, rok na plusie zakończono jedynie w Niemczech (2,65 mln szt. i +1,1 proc. r/r). Najmocniej w ciągu ostatniego roku obniżyła się sprzedaż nowych aut we Włoszech (1,32 mln szt. i -9,7 proc. r/r). Polska znalazła się w pobliżu unijnej średniej z blisko 420 tys. zarejestrowanych nowych osobówek i spadkiem w skali roku o 6 proc.

Zupełnie inaczej niż w Polsce wygląda za to unijny marek najpopularniejszych modeli. W 2022 r. na czele zestawienia uplasował się Volkswagen, który jako jedyny przekroczył 1 mln zarejestrowanych pojazdów. Było ich jednak o 6,7 proc. mniej niż w 2021 r.

Rejestracje nowych aut osobowych w państwach Unii Europejskiej – 2022 r.

Lp. Marka Liczba zarejestrowanych pojazdów
1. Volkswagen 1 019 352
2. Toyota 635 533
3. Peugeot 556 591
4. Renault 541 493
5. Mercedes 529 222
6. BMW 503 781
7. Audi 475 801
8. Skoda 461 925
9. Dacia 440 193
10. Kia 429 483
11. Hyundai 420 097
12. Ford 380 380
13. Fiat 367 079
14. Citroen 340 962
15. Opel/Vauxhall 338 101

Źródło: ACEA

Druga, pod względem popularności, była Toyota (635,5 tys. szt.), która poprawiła swój wynik z 2021 r. o 8,9 proc. Podium uzupełnił Peugeot (556,6 tys. szt.), który zaliczył jednak ponad 14-procentowy spadek w ujęciu rocznym. Próg 500 tys. zarejestrowanych egzemplarzy przekroczyło jeszcze Renault (541,5 tys. szt. i -15,2 proc. r/r), Mercedes (529,2 tys. szt. i +2,7 proc. r/r) oraz BMW (503,8 tys. szt. i -5,7 proc. r/r).

O ile Volkswagen i Toyota również w Polsce uplasowały się w czołowej piątce najpopularniejszych marek (Toyota była zresztą bezkonkurencyjnym zwycięzcą), o tyle auta produkowane przez Peugeota i Renault nie cieszyły się już takim zainteresowaniem Polaków. W 2022 r. obie francuskie marki łącznie zanotowały jedynie 24,3 tys. sprzedanych egzemplarzy. Po stronie samej Toyoty tymczasem zapisano nad Wisłą 74,5 tys. zarejestrowanych osobówek.

Udział toyot zarejestrowanych w Polsce w unijnym rynku nowych aut osobowych stanowił blisko 12 proc. W przypadku aut z logo Peugeota było to jedynie 1,8 proc.

Z drugiej strony popularne w Polsce skody, kie i hyundai’e nie cieszyły się tak dużym uznaniem w całej UE.

Tematy
Komentarze
Europejczycy kupili w 2022 r. najmniej nowych aut w XXI w. Te marki wybierali najczęściej
Marcin Kaźmierczak
Podziel się