Związek Przedsiębiorców i Pracodawców apeluje do Ministerstwa Finansów o niewprowadzanie wysokiej akcyzy na płyny do papierosów elektronicznych. Według planów resortu akcyza na płyny do e-papierosów ma wynosić 70 groszy za mililitr. Obecnie płyny nie są objęte akcyzą.
Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Cezary Kaźmierczak wyjaśnia, że wprowadzenie tak wysokiej akcyzy spowoduje czterokrotny wzrost cen płynów, co może zniszczyć rynek e-papierosów w Polsce. Zdaniem prezesa ZPP, wprowadzenie akcyzy może doprowadzić do przejścia większości firm do przejścia do tak zwanej "szarej strefy" i likwidacji miejsc pracy.
Ekspert Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Jakub Bińkowski tłumaczy, że wpływy z akcyzy płynów do e-papierosów będą niewielkie. Według Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, rynek płynów do papierosów elektronicznych w ciągu ostatnich kilku lat się rozwijał, jednak wciąż jest niewielki i jego wartość stanowi mniej niż 1 procent rynku tradycyjnych wyrobów tytoniowych, więc wpływy z akcyzy będą niewielkie. Jakub Bińkowski tłumaczy, że według szacunków Ministerstwa Finansów może to być około 100 milionów złotych. We Włoszech, wyjaśnia Bińkowski, wprowadzono podobny podatek i wpływy były na poziomie 5 procent zakładanych wpływów. Zdaniem eksperta ZPP w Polsce może dojść do podobnego scenariusza.
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców apeluje do Ministerstwa Finansów, by na początek wprowadziło akcyzę na płyny do e-papierosów na poziomie 10 groszy za mililitr.
Wiceminister finansów Wiesław Janczyk wyjaśnia, że stawka na poziomie 70 groszy za mililitr jest przemyślana, a o jej ostatecznej wysokości zdecyduje Sejm. Wiceminister podkreśla, że proponowana stawka jest wynikiem obliczeń jakie resort zgromadził analizując rynki krajów europejskich i nie może nazbyt odbiegać od propozycji tych państw.
Wiesław Janczyk dodaje, że wprowadzenie akcyzy na płyny do e-papierosów jest koniecznością ponieważ jest potrzebne "usystematyzowanie tego obszaru". Wiesław Janczyk dodaje, że firmy, które będą oferować opatrzone znakami akcyzy i obanderolowane produkty, które wymagają certyfikacji, dadzą klientom pewność, że korzystają z substancji dopuszczonych do użycia i z legalnego źródła.
Informacyjna Agencja Radiowa IAR Witold Banach&Danuta Zaczek/jj
























































