REKLAMA

UOKiK bierze pod lupę radia, m.in. RMF FM i Agorę. Przyjrzy się reklamom i badaniu słuchalności

2022-01-27 09:54, akt.2022-01-27 11:19
publikacja
2022-01-27 09:54
aktualizacja
2022-01-27 11:19
UOKiK bierze pod lupę radia, m.in. RMF FM i Agorę. Przyjrzy się reklamom i badaniu słuchalności
UOKiK bierze pod lupę radia, m.in. RMF FM i Agorę. Przyjrzy się reklamom i badaniu słuchalności
fot. PrinceOfLove / / Shutterstock

UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące rynku reklamy radiowej i badania słuchalności stacji radiowych - poinformował UOKiK w komunikacie. Pracownicy UOKiK od 24 stycznia prowadzą kontrole u firm tworzących Komitet Badań Radiowych (KBR), czyli w spółkach należących do grup radiowych: Eurozet, RMF FM, Agora i Time, a także u przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.

Prezes UOKiK od października 2021 r., po otrzymanych sygnałach, w tym w ramach programu sygnalista, przygląda się działaniom grup radiowych, które tworzą tzw. Komitet Badań Radiowych. Wstępna analiza działań przedsiębiorców dała podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego i przeprowadzenia kontroli w ich siedzibach.

"W związku z wątpliwościami dotyczącymi zgodności niektórych działań Komitetu Badań Radiowych z prawem konkurencji zdecydowałem o wszczęciu postępowania wyjaśniającego i kontroli w sześciu lokalizacjach. Jest to postępowanie w sprawie, a nie przeciwko jakimkolwiek podmiotom. Chcemy dokładnie przyjrzeć się rynkowi i zbadać mechanizmy, jakie na nim występują - nie tylko działania Komitetu Badań Radiowych w zakresie badania słuchalności, ale także wspólne planowanie reklam przez stacje radiowe czy ich pakietyzacj" – powiedział cytowany w komunikacie prasowym prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W trakcie postępowania wyjaśniającego UOKiK zweryfikuje m.in. mechanizmy rynku reklamy radiowej, a także to czy w ramach KBR może dochodzić do niezgodnej z prawem konkurencji wymiany informacji, bądź antykonkurencyjnych praktyk na niekorzyść stacji radiowych spoza składu Komitetu.

UOKiK prowadzi kontrole u przedsiębiorców tworzących Komitet Badań Radiowych

Pracownicy UOKiK prowadzą kontrole u przedsiębiorców tworzących Komitet Badań Radiowych. Ma to związek z wszczętym przez Prezesa UOKiK postępowaniem wyjaśniającym - napisano w komunikacie przesłanym PAP przez UOKiK.

W komunikacie wyjaśniono, że prezes UOKiK od października 2021 r., po otrzymanych sygnałach, w tym w ramach programu sygnalista, przygląda się działaniom grup radiowych, które tworzą tzw. Komitet Badań Radiowych (KBR). Wstępna analiza działań przedsiębiorców dała podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego i przeprowadzenia kontroli w ich siedzibach.

Wyjaśniono, że "przekazane informacje wskazują, że spółki należące do KBR wspólnie zlecają i finansują badanie Radio Track". Jest to badanie słuchalności radia, obejmujące również rozgłośnie nie będące członkami KBR. Badaniem Radio Track objęte są stacje radiowe nadające na podstawie aktualnej koncesji. Badanie to realizowane jest przez zewnętrzny podmiot i pozwala na przygotowanie zestawień słuchalności stacji radiowych według określonych zmiennych i parametrów. "Z posiadanych przez Prezesa UOKiK informacji wynika, że wyniki badania Radio Track mogą być zakupione przez stacje radiowe, które nie są członkami KBR, zaś badanie to może służyć do wyceny czasu reklamowego stacji radiowych. Wyniki słuchalności stacji radiowych mogą stanowić tym samym +walutę rozliczeniową+ na rynku reklamy radiowej, w tym dla domów mediowych i reklamodawców" - napisano.

"W związku z wątpliwościami dotyczącymi zgodności niektórych działań Komitetu Badań Radiowych z prawem konkurencji zdecydowałem o wszczęciu postępowania wyjaśniającego i kontroli w sześciu lokalizacjach. Jest to postępowanie w sprawie, a nie przeciwko jakimkolwiek podmiotom. Chcemy dokładnie przyjrzeć się rynkowi i zbadać mechanizmy, jakie na nim występują - nie tylko działania Komitetu Badań Radiowych w zakresie badania słuchalności, ale także wspólne planowanie reklam przez stacje radiowe czy ich pakietyzację" – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w przesłanym komunikacie.

Poinformowano, że w trakcie postępowania wyjaśniającego UOKiK zweryfikuje m.in. mechanizmy rynku reklamy radiowej, a także to czy w ramach KBR może dochodzić do niezgodnej z prawem konkurencji wymiany informacji bądź antykonkurencyjnych praktyk na niekorzyść stacji radiowych spoza składu Komitetu.

Komitet Badań Radiowych tworzą konkurencyjne podmioty (grupy radiowe). Członkowie KBR to najwięksi komercyjni nadawcy radiowi. Kontrole rozpoczęły się 24 stycznia b.r. w spółkach należących do czterech grup radiowych: Eurozet, RMF FM, Agora i Time, a także u przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.(PAP)

Autorka: Anna Kruszyńska

epo/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Przenieś numer do Orange dla Firm i kup wybrany smartfon za którego zapłacimy 3 pierwsze raty

Przenieś numer do Orange dla Firm i kup wybrany smartfon za którego zapłacimy 3 pierwsze raty

Komentarze (11)

dodaj komentarz
darius19
dobieraja sie do niezaleznych rozglosni. Ludzie nie chca sluchac/ogladac mediow sterowanych z Nowogrodzkiej
lancealot
Musisz czuć oddech państwa na karku żebyś wiedział jakie poglądy powinieneś publicznie głosić
-zbyszek1
Nie wiem czy UOKIK to powinien zrobić ale na pewno jest taka potrzeba aby zbadać jak to się dzieje, że instytucje państwa zlecają reklamy, czasem reklamy które nie wiadomo co reklamują i po co łachudrowskim mediom których nakład jest iluzoryczny gdy tymczasem te media które mają największy nakład, z akcentem na GW, na takie zlecenia Nie wiem czy UOKIK to powinien zrobić ale na pewno jest taka potrzeba aby zbadać jak to się dzieje, że instytucje państwa zlecają reklamy, czasem reklamy które nie wiadomo co reklamują i po co łachudrowskim mediom których nakład jest iluzoryczny gdy tymczasem te media które mają największy nakład, z akcentem na GW, na takie zlecenia liczyć nie mogą.
Wiem, że pytanie proste ale jednak: w której gazecie umieścilibyście swoją reklamę? Np. w GW wyborczej czy raczej w którejś z tych " trochę innych"?
andregru
A Radio Maryja nie wymaga kontroli ?
jas2
Też należało do Komitetu Badań Radiowych?
wrecker
Raczej nie, ich już sprawdził ten bezdomny, który przekazał dwa mercedesy Rydzykowi i wyszło, że stacja działa wzorowo
lancealot odpowiada jas2
Nie ale jest przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą a tych kontrola obejmuje. Znowu nie doczytałeś jasiu
Inna sprawa że, główna działalność to teraz zbieranie dotacji od państwa...
jas2 odpowiada lancealot
"UOKiK prowadzi kontrole u przedsiębiorców tworzących Komitet Badań Radiowych"
elfoot
Co zrobić, kiedy ludzie nie chcą dobrowolnie słuchać reżimowych rozgłośni? Może jakiś rządowy program "radio+". Jakieś rabaty w sklepach dla słuchaczy PR?
vonmisses
Starczy, że setki mln złotych już na to z podatków walimy... Nikt nie słucha, ale kasa się zgadza na koncie partyjnych czynowników :)

Powiązane: Dziennikarze i media

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki