Po rekordowym lipcu dla branży motoryzacyjnej przyszedł słabszy sierpień – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Na pozycję lidera wśród firm wysunął się w sierpniu niezatapialny volkswagen golf. Wśród zwykłych „Kowalskich” rekordy bije dacia duster.
W sierpniu Polacy zarejestrowali 54 217 samochody osobowe i dostawcze o masie nieprzekraczającej 3,5 t. Tym samym branża motoryzacyjna zanotowała 1-procentowy spadek sprzedaży względem lipca. Znacznie większy niepokój producentów powinien rozbudzać 12-procentowy spadek sprzedaży w porównaniu z sierpniem ubiegłego roku.
Winne ubiegłoroczne rekordy
Jak jednak twierdzą eksperci z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, na tak znaczący spadek sprzedaży wpływ miał rekordowy wynik w zeszłym roku.
– Mimo głębokiego spadku, to drugi po sierpniu ubiegłego roku najwyższy rezultat w historii dla tego miesiąca – czytamy w raporcie PZPM.
Na spadek sprzedaży, zdaniem ekspertów PZPM, wpływ miało m.in. wejście w życie bardziej restrykcyjnych wymagań w zakresie WLTP (tzw. WLTP2), dotyczących emisji spalin.
Drastyczny spadek wśród firm
Pomimo znacznie słabszego sierpnia od ubiegłorocznego, sprzedaż aut w 2019 r. w dalszym ciągu pozostaje na wyższym poziomie niż w 2018 r. Od początku roku na polskich drogach przybyło 422 408 samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t – o 0,7 proc. więcej niż w pierwszych ośmiu miesiącach ubiegłego roku.
W sierpniu Polacy kupili 48 107 nowych samochodów osobowych – o 15,2 proc. mniej niż przed rokiem (nominalnie mniej o 8594 egzemplarze). Do tak wyraźnego spadku przyczyniła się zwłaszcza mniejsza sprzedaż aut wśród firm – 35,7 tys. egzemplarzy (spadek o 21,4 proc. w porównaniu z sierpniem 2018 r.). W tym samym czasie klienci indywidualni zarejestrowali 12,4 tys. nowych aut (wzrost o 9,8 proc. w skali rocznej).
Wśród aut kupowanych na REGON dominowały rejestrowane przez firmy leasingowe i zajmujące się wynajmem samochodów – 43,4 proc. rynku.
Volkswagen liderem sierpnia
Spośród marek tegoroczny sierpień należał do Volkswagena, który sprzedał w Polsce 5410 samochody, wyprzedzając lidera ostatnich miesięcy – Skodę.
Najpopularniejszym modelem, niezmiennie od czterech miesięcy, pozostaje jednak toyota corolla, którą w sierpniu sprzedano w 1818 egzemplarzach (spadek o 11,4 proc. względem lipca). Corolla nieznacznie wyprzedziła najpopularniejszą wśród klientów indywidualnych dacię duster (1731 egzemplarzy). Podium w sierpniu uzupełnił volkswagen golf (1642 egzemplarze).
Na kolejnych dwóch miejscach uplasowały się dwie skody: octavia (1458 egzemplarzy) i fabia (1274 egzemplarzy). Wynik powyżej tysiąca egzemplarzy osiągnęły w sierpniu także opel astra, suzuki vitara i seat leon.
Od początku roku najwięcej nabywców znalazły dwa modele skody: octavia (13 603 sprzedanych egzemplarzy) i facia (12 035 egzemplarzy), które wyprzedziły pnącą się w rankingu od kilku miesięcy toyotę corollę (11 757 egzemplarzy).
Dacia duster gromi
Jak już zostało wspomniane, największą sympatią wśród polskich klientów indywidualnych, niezmiennie od miesięcy, cieszy się dacia duster, którą w sierpniu zarejestrowało 1062 klientów indywidualnych (wzrost o 5,1 proc. względem lipca). Najpopularniejszy w Polsce model Renault cieszył się ponad dwukrotnie większym zainteresowaniem niż druga w tym rankingu toyota corolla (488 egzemplarzy).
W sierpniu na podium wskoczyło także suzuki vitara (428 egzemplarzy). W 295 egzemplarzach w sierpniu rozeszła się skoda fabia. Należący do grupy Volkswagena czeski producent sprzedał także 263 egzemplarzy skody octavii.
Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – sierpień 2019
Lp. | Samochód | Sierpień 19’ | Lipiec 19’ | Zmiana mdm |
1. | toyota corolla | 1818 | 2053 | -11,4% |
2. | dacia duster | 1731 | 1509 | 14,7% |
3. | volkswagen golf | 1642 | 985 | 66,7% |
4. | skoda octavia | 1458 | 1812 | -19,5% |
5. | skoda fabia | 1274 | 1490 | -14,5% |
6. | opel astra | 1143 | 1472 | -22,4% |
7. | suzuki vitara | 1044 | 479 | 118,0% |
8. | seat leon | 1034 | 482 | 114,5% |
9. | nissan qashqai | 936 | 790 | 18,5% |
10. | opel corsa | 918 | 968 | -5,2% |
11. | volkswagen tiguan | 766 | 740 | 3,5% |
12. | toyota yaris | 758 | 1001 | -24,3% |
13. | renault clio | 627 | 679 | -7,7% |
14. | kia cee’d | 607 | 546 | 11,2% |
15. | kia sportage | 586 | 808 | -27,5% |
16. | fiat tipo | 586 | 610 | -3,9% |
17. | dacia sandero | 576 | 669 | -13,9% |
18. | volkswagen t-roc | 551 | 549 | 0,4% |
19. | toyota rav4 | 542 | 484 | 12,0% |
20. | hyundai tucson | 539 | 554 | -2,7% |
Łącznie (1.-20.) | – | 19 136 | 18 680 | 2,4% |
Pozostałe | – | 28 971 | 30 385 | -4,7% |
Suma | – | 48 107 | 49 065 | -2,0% |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl
Spośród najpopularniejszych modeli wśród klientów indywidualnych największy wzrost sprzedaży – o 55,3 proc. względem lipca odnotowało suzuki sx4 s-cross (250 egzemplarzy). Sprzedaż najmocniej pogorszyła się z kolei w przypadku toyoty auris (198 egzemplarzy, spadek o 42,6 proc.).
Od początku 2019 r. polscy klienci indywidualni kupili już 113,8 tys. aut osobowych, o 6,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wśród nich znalazło się 7066 egzemplarzy dacii duster – o 102,8 proc. więcej niż w pierwszych ośmiu miesiącach ubiegłego roku. Na drugim miejscu w tym rankingu uplasowała się toyota yaris (4382), a na trzecim skoda fabia (3805).
Firmy wybrały golfa
W przeciwieństwie do segmentu klientów indywidualnych, wśród nowych aut rejestrowanych na REGON doczekaliśmy się zmiany lidera miesiąca. W sierpniu został nim volkswagen golf, który znalazł 1518 nabywców wśród firm (wzrost o 73,1 proc. względem lipca).
Na drugim miejscu, podobnie jak przed miesiącem, znalazła się toyota corolla (1330 egzemplarzy), a na trzecim lipcowy lider – skoda octavia (1195 egzemplarzy). Powyżej tysiąca sztuk jednego modelu sprzedał także opel. Największą popularnością cieszyła się astra (1015 egzemplarzy).
Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – sierpień 2019
Lp. | Samochód | Sierpień 19’ | Lipiec 19’ | Zmiana mdm |
1. | volkswagen golf | 1518 | 877 | 73,1% |
2. | toyota corolla | 1330 | 1473 | -9,7% |
3. | skoda octavia | 1195 | 1569 | -23,8% |
4. | opel astra | 1015 | 1337 | -24,1% |
5. | skoda fabia | 979 | 1115 | -12,2% |
6. | seat leon | 940 | 401 | 134,4% |
7. | opel corsa | 779 | 807 | -3,5% |
8. | nissan qashqai | 758 | 617 | 22,9% |
9. | dacia duster | 669 | 499 | 34,1% |
10. | volkswagen tiguan | 647 | 557 | 16,2% |
11. | suzuki vitara | 616 | 161 | 282,6% |
12. | kia cee’d | 516 | 450 | 14,7% |
13. | toyota yaris | 500 | 651 | -23,2% |
14. | volkswagen passat | 469 | 485 | -3,3% |
15. | renault clio | 467 | 535 | -12,7% |
16. | volkswagen t-roc | 402 | 356 | 12,9% |
17. | hyundai i30 | 374 | 605 | -38,2% |
18. | ford focus | 373 | 424 | -12,0% |
19. | nissan juke | 367 | 119 | 208,4% |
20. | toyota c-hr | 363 | 320 | 13,4% |
Łącznie (1.-20.) | – | 14 277 | 13 358 | 6,9% |
Pozostałe | – | 21 440 | 21 940 | -2,3% |
Suma | – | 35 717 | 35 298 | 1,2% |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl
Podobnie jak wśród klientów indywidualnych, tak i wśród aut rejestrowanych na REGON, największy wzrost sprzedaży odnotował jeden z modeli suzuki. W przypadku firm był nim model vitara (wzrost o 282,6 proc. względem lipca). Największy spadek sprzedaży w porównaniu do lipca – o 38,3 proc. – dotknął z kolei hyundaia i30.
Pomimo sierpniowego spadku w rankingu, największą popularnością wśród firm od początku roku cieszy się skoda octavia, która rozeszła się w 11 045 egzemplarzach. Dobry sierpniowy wynik volkswagena golfa pozwolił mu awansować na drugą pozycję (8283 egzemplarzy). Podium uzupełnił inny z czeskich modeli – fabia (8230 egzemplarzy), który nieznacznie wyprzedza pnącą się do góry toyotę corollę (8214 egzemplarzy).